Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

3 myter om GDPR og Cookies

Er du virksomhedsejer, eller sidder du med ansvaret for en hjemmeside? Så er du formentlig bekendt med ord som privatlivserklæring, GDPR og cookies. Det kan være svært at overskue, hvilke regler der reelt gælder. Og derfor er det også naturligt, hvis der opstår forvirring og misforståelser. 

 

Få styr på alle fakta om cookies og få afkræftet nogle af de misforståelser, der eksisterer ved at læse om om disse 3 myter om cookies. 

 

Myte 1: Hvis brugere ikke klikker på cookie banneret, så er de indforstået med brugen af cookies

Dette udsagn er ofte udtalt blandt hjemmesideejere, men det gør det ikke mere rigtigt.

Et studie fra 2020 viser, at hele 32,5 procent af hjemmesideejere antager, at de har fået accept til brug af cookies, hvis en bruger blot klikker rundt på siden eller fx lukker cookie banneret.

Men for at overholde regler for GDPR og Cookie Consent, skal du sikre, at den besøgendes samtykke er et frivilligt og aktivt valg. Og netop det aktive valg, er et vigtigt element her. Det betyder, at en bruger aktivt skal klikke på “Godkend”, før at du må gøre brug af cookies.

 

Myte 2: Brugere kan blive nægtet adgang til hjemmesiden, hvis de takker nej til alle cookies

At nægte en besøgende adgang til hjemmesiden, fordi de takkede nej til brug af cookies, er ikke lovligt.

Myten er ofte forbundet med brugen af cookie walls på hjemmesider. En cookie wall er en pop-up eller et banner, som netop nægter brugere adgang, hvis ikke de accepterer alle typer af cookies.

Brugen af cookie walls er blevet heftigt kritiseret af mange datasikkerhed myndigheder og herunder også EDPB, Det Europæiske Databeskyttelsesråd. De understreger, at et cookie consent skal afgives helt frivilligt for at imødekomme reglerne for GDPR, og at det ikke er frivilligt, hvis en bruger bliver nægtet adgang på grund af manglende accept af cookies.

For at overholde reglerne for cookie consent og GDPR bør du derfor sikre, at den besøgende nemt kan afstå fra at give samtykke. 

 

Myte 3: Det er tilstrækkeligt at informere om brug af cookies uden at informere om, hvordan de bruges

Hvis du har et cookie banner på din hjemmeside, hvor du blot beder brugerne om at sige “Godkend’” eller “Ok” til brug af cookies, så overholder du ikke længere gældende regler. 
For at give brugerne kontrol over deres egne data og mere viden om virksomheders brug og indsamling af dem, så skal du i dag specificere, hvad formålet er med cookies og dataindsamlingen. 

Derudover skal den besøgende også nemt kunne give samtykke til nogle formål og cookies men ikke nødvendigvis alle, ligesom i eksemplet nedenfor.

Screenshot fra Gastrobyboegh.dk

 

Opsamling: Søg rådgivning, hvis du er i tvivl

 

Man kan nemt komme til at tro på nogle af myterne, når man skal finde hoved og hale i komplekse regler om GDPR og Cookie consent. 

Derfor bør du også altid søge professionel og juridisk rådgivning, hvis der opstår dilemmaer eller tvivl. For at støtte op om tiltag, der giver brugere bedre rettigheder samt efterleve gældende regler, er det derfor altid bedst at være på den sikre side, når det kommer til datasikkerhed. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her