Bloggen

EEAT-blog-post

Hvad er Googles E-E-A-T-princip, og hvilken betydning har det for hjemmesider?

I dagens digitale landskab er det afgørende for hjemmesider og virksomheder at opnå høje placeringer på Google. En af de faktorer, der spiller en stor rolle i at opnå en god placering, er Googles E-A-T-princip. E-A-T står for Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Dette princip er en væsenlig retningslinje, som Google bruger til at evaluere og vurdere hjemmesiders kvalitet og relevans. E-A-T daterer sig tilbage til 2014, hvor Google tilføjede dette til de såkaldte Search Quality Guidelines. I 2022 udvidede Google så deres E-A-T princip, og tilføjede et ekstra “E”, der står for “erfaring” (“expertise” på engelsk). 

 

I denne artikel vil vi udforske hvert bogstav i E-E-A-T-princippet og beskrive hvad disse hver især dækker over og hvad du kan gøre for at imødekomme disse retningslinjer, for dermed at opnå de bedste placeringer i Googles organiske søgeresultater.

 

E - Erfaring

Erfaring handler om den baggrund og ekspertise, der findes på en hjemmeside. Det indebærer, at indholdet er skabt af en person eller organisation, der har en pålidelig og troværdig viden inden for det pågældende emne. Det er vigtigt at have indholdsskabere, der kan fremvise deres erfaring og ekspertise på en klar og tydelig måde. Dette kan opnås ved at præsentere kvalifikationer, uddannelsesmæssig baggrund, tidligere arbejde eller andre relevante oplysninger, der bekræfter indholdets troværdighed og værdi. 

 

E - Ekspertise

Ekspertise fokuserer på kvaliteten og dybden af det indhold, der præsenteres på hjemmesiden. Det er vigtigt at levere pålidelige og værdifulde oplysninger, der er relevante for brugerne. Hjemmesider, der demonstrerer ekspertise, vil ofte have indhold af høj kvalitet, der er nøjagtigt, opdateret og omfattende. Dette kan opnås ved at præsentere omfattende research, citere troværdige kilder og have en solid forståelse af emnet. 

Særligt inden for YMYL (Your Money or Your Life) kategorien er erfaring og ekspertise vigtigt, da det drejer sig om produkter og ydelser, der har en effekt på kroppen, og derfor også kan påvirke et menneske negativt, eksempelvis hvis der modtages forkert rådgivning omkring dosering af en type medicin.  

En måde at vise sin ekspertise på, er ved at lave såkaldte author pages, som de eksempelvis gør hos Kosmetisk Klinik Nina Torres. Her kan du læse om de personalets uddannelse og erfaring med kosmetiske operationer. På den måde kan du sikre dig, at en behandling hos denne klinik foretages af faguddannet personale med flere års erfaring fra branchen. Dette bidrager også, til at skabe en tryghed hos potentielle kunder. 

Maria KamstrupNina Torres

 

A - Autoritet

Autoritet drejer sig om, hvor troværdig og anerkendt en hjemmeside er i sin branche eller niche. Det er vigtigt at opbygge autoritet ved at have indhold, der bliver anerkendt og delt af andre autoritative kilder og eksperter. Dette kan opnås ved at opbygge et netværk af relevante links, få omtale fra betroede kilder og engagere sig i samarbejder med andre eksperter eller organisationer inden for området. Autoritet er afgørende for at opnå tillid fra både brugere og Google. 

Se også mit indlæg: Derfor bør du bruge use cases i din markedsføring

 

T - Troværdighed

Troværdighed er en afgørende faktor for brugerne og Google. Det handler om at have en pålidelig og troværdig virksomhed (og hjemmeside), der leverer på sine løfter og opfylder brugernes forventninger. Troværdig kan blandt andet skabes gennem brugernanmdelder på Google, trustpilot eller Tripadvisor. Hertil kan du fremme troværdigheden ved følgende: 

 

  • Nem og overskueligt måde at komme i kontakt med dig og din virksomhed på.
  • Knytte hjemmesiden til en fysisk placering.
  • Have en “om os” side. 
  • Sørge for at dit domæne er sikkert. Korrekt implementering af HTTPS er meget vigtigt for Google.
  • At have en privatlivspolitik, som er let tilgængelig.
  • Hvis du accepterer transaktioner, bør du have klare refusions- og returneringspolitikker.
  • Hvis du sælger produkter, så prøv at inkludere omfattende specifikationer for produktet og inkludere eventuelle sikkerhedsråd, der kan være relevante.
  • Hvis du deler viden, er det generelt en god idé at få en forfatterbiografi med og at citere eksterne kilder, hvor det er relevant. Det er en god ting at linke ud til websteder fra myndigheder og offentlige valide organisationer. 

Synes du, at indlægget var spændende, tror jeg også, at du vil kunne lide mit indlæg: Ændring i cookiepolitik og fremtiden for digital markedsføring”. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.