I dagens digitale landskab er det afgørende for hjemmesider og virksomheder at opnå høje placeringer på Google. En af de faktorer, der spiller en stor rolle i at opnå en god placering, er Googles E-A-T-princip. E-A-T står for Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Dette princip er en væsenlig retningslinje, som Google bruger til at evaluere og vurdere hjemmesiders kvalitet og relevans. E-A-T daterer sig tilbage til 2014, hvor Google tilføjede dette til de såkaldte Search Quality Guidelines. I 2022 udvidede Google så deres E-A-T princip, og tilføjede et ekstra “E”, der står for “erfaring” (“expertise” på engelsk).
I denne artikel vil vi udforske hvert bogstav i E-E-A-T-princippet og beskrive hvad disse hver især dækker over og hvad du kan gøre for at imødekomme disse retningslinjer, for dermed at opnå de bedste placeringer i Googles organiske søgeresultater.
E - Erfaring
Erfaring handler om den baggrund og ekspertise, der findes på en hjemmeside. Det indebærer, at indholdet er skabt af en person eller organisation, der har en pålidelig og troværdig viden inden for det pågældende emne. Det er vigtigt at have indholdsskabere, der kan fremvise deres erfaring og ekspertise på en klar og tydelig måde. Dette kan opnås ved at præsentere kvalifikationer, uddannelsesmæssig baggrund, tidligere arbejde eller andre relevante oplysninger, der bekræfter indholdets troværdighed og værdi.
E - Ekspertise
Ekspertise fokuserer på kvaliteten og dybden af det indhold, der præsenteres på hjemmesiden. Det er vigtigt at levere pålidelige og værdifulde oplysninger, der er relevante for brugerne. Hjemmesider, der demonstrerer ekspertise, vil ofte have indhold af høj kvalitet, der er nøjagtigt, opdateret og omfattende. Dette kan opnås ved at præsentere omfattende research, citere troværdige kilder og have en solid forståelse af emnet.
Særligt inden for YMYL (Your Money or Your Life) kategorien er erfaring og ekspertise vigtigt, da det drejer sig om produkter og ydelser, der har en effekt på kroppen, og derfor også kan påvirke et menneske negativt, eksempelvis hvis der modtages forkert rådgivning omkring dosering af en type medicin.
En måde at vise sin ekspertise på, er ved at lave såkaldte author pages, som de eksempelvis gør hos Kosmetisk Klinik Nina Torres. Her kan du læse om de personalets uddannelse og erfaring med kosmetiske operationer. På den måde kan du sikre dig, at en behandling hos denne klinik foretages af faguddannet personale med flere års erfaring fra branchen. Dette bidrager også, til at skabe en tryghed hos potentielle kunder.
A - Autoritet
Autoritet drejer sig om, hvor troværdig og anerkendt en hjemmeside er i sin branche eller niche. Det er vigtigt at opbygge autoritet ved at have indhold, der bliver anerkendt og delt af andre autoritative kilder og eksperter. Dette kan opnås ved at opbygge et netværk af relevante links, få omtale fra betroede kilder og engagere sig i samarbejder med andre eksperter eller organisationer inden for området. Autoritet er afgørende for at opnå tillid fra både brugere og Google.
Se også mit indlæg: Derfor bør du bruge use cases i din markedsføring.
T - Troværdighed
Troværdighed er en afgørende faktor for brugerne og Google. Det handler om at have en pålidelig og troværdig virksomhed (og hjemmeside), der leverer på sine løfter og opfylder brugernes forventninger. Troværdig kan blandt andet skabes gennem brugernanmdelder på Google, trustpilot eller Tripadvisor. Hertil kan du fremme troværdigheden ved følgende:
Synes du, at indlægget var spændende, tror jeg også, at du vil kunne lide mit indlæg: Ændring i cookiepolitik og fremtiden for digital markedsføring”.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.