Bloggen

Sådan promoverer du content på sociale medier

Den digitale verden skaber store muligheder for virksomheders markedsføring og producering af nye typer content. Men med alt det indhold, som forbrugere hver dag bliver mødt af, kan det være en udfordring at fange deres opmærksomhed. Så hvordan sikrer du som virksomhed, at dit indhold bliver læst? 

Hvis ikke du er et velkendt brand eller er influencer med tusindvis af følgere, så bliver du nødt til aktivt at promovere det. 

Der kan være mange nyttige strategier til at promovere dit content. Fx kan du seo-optimere det, eller sende en email-kampagne ud. Men du kan også bruge dine egne sociale medier til at nå ud til dine læsere. Derfor får du her fire tips til, hvordan du bruger de sociale medier til at promovere dit content.

 

4 tips til brug af sociale medier

Én ting er sikkert; du kan ikke blot poste dit indhold på Facebook eller LinkedIn og så forvente, at der automatisk er tusinde læsere der klikker på linket. Hvis du vil arbejde med sociale medier som et redskab til at promovere dit content, er du nødt til at være strategisk. Derfor får du her nogle tips og tricks til at komme i gang.

Vælg det rigtige tidspunkt

Timing er alt, når det kommer til sociale medier. Du kender det sikkert selv, når du lægger et billede op på et skævt tidspunkt, og det går alles næse forbi. Hvis du derimod vil være sikker på, at det bliver set, bør du nøje vælge tidspunktet.

En undersøgelse fra Sprout Social viser, at du får flest visninger, når du slår indhold op om morgenen og om eftermiddagen. Det gælder uanset om det er på Instagram, Twitter, LindedIn eller Facebook. Men selvom sådanne undersøgelser kan være værdifulde, så siger de ikke noget om, hvilket konket tidspunkt eller hvilken dag, der er bedst for din målgruppe. Og det har du brug for at vide. 

For sociale medier som Instagram og Facebook booster nemlig indhold midlertidigt, lige når det er kommet op. Så hvis du finder ud af, hvornår din målgruppe er online, er der også større sandsynlighed for, at dit indhold bliver vist til dem.

Den bedste måde du kan finde ud af det på, er ved at teste og eksperimentere med tiderne. Fx fandt it-virksomheden Schultz ud af, at kl. 10 om morgenen var et rigtig godt tidspunkt for dem. Det er fordi, de er en B2B virksomhed. Men hvis du fx har en B2C virksomhed, kan det være, at det er søndag morgen, som virker bedst. Det er fordi, de er en B2B virksomhed. Men hvis du eksempelvis har en B2C virksomhed, kan det være, at det er søndag morgen, som virker bedst.

Arbejd med konteksten 

En anden ting, som er vigtig at overveje, når man skal promovere indhold via sociale medier er teksten, man skriver til opslaget. 

Det er der 2 forskellige grunde til: 

Først og fremmest så kan algoritmerne på de sociale medier godt lide, når man laver original tekst i opslaget. Eller sagt på anden måde, så vil de fleste sociale medier selvfølgelig gerne promovere opslag, som ikke sender folk videre fra deres platform, men derimod får dem til at blive. Derfor er det en god ide ikke kun at dele et link, men også skrive noget relevant tekst. 

Derudover kan original tekst, som du har tænkt over og brugt tid på, også medvirke til at flere deler eller reposter dit opslag, fordi opslaget i sig selv giver værdi. 

Sociale medier som Twitter tillader ikke helt så mange ord, men på Facebook og Instagram har du faktisk mulighed for at skrive et mini “blogindlæg” på 100-200 ord. 

Facebook opslag taget fra Telerepair

Skræddersy dit opslag til den enkelte kanal

Jeg har indledningsvist været inde på, at der er forskelle på de forskellige sociale medier, fx når det kommer til hvor mange ord, du må skrive i et opslag. 

Og det leder os naturligt over til næste tip. For at imødekomme forskellene kan det nemlig være en god ide at skræddersy dit opslag til det enkelte medie. 

Prøv at hent inspiration fra hyppigt delte opslag. Her kan du se, at Twitter fx ofte bliver brugt til nyheder inden for underholdning, teknologi og sport, mens det på Facebook ofte er mere personlige og familiære historier, der bliver delt.

Betalt promovering

Når det kommer til sociale medier, kan vi ikke komme udenom, at de er bygget op om en forretningsmodel, hvor betalt annoncering fylder rigtig meget. Når du skal promovere dit indhold, kan du derfor også overveje at gå ned ad den boldgade og fx eksperimentere med Boosted Facebook opslag eller Twitter reklamer. 

Dog bør du have in mente, at den return of investment, som er forbundet med betalt annoncering, afhænger meget af, hvor god du er til at målrette dit opslag, skrive en sælgende tekst, og hvor stort et budget du har. Hvis du har budgettet til det, kan det være spændende at teste af.

 

Fandt du dette indlæg interessant? Læs mere om succesfuld content marketing i 2021

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.