Bloggen

Megatrends du skal kende

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Vi har aldrig haft mere travl, og derfor er effektivet, convenience og tidsbesparende servicer, det som vægtes højest. Hvis dit produkt har alt dette, er det videre relevant at kigge ind i en aktuel strategi, der omfavner de megatrends, vi ser i samfundet i dag anno 2022. Det har aldrig været vigtigere for virksomheder, at tage stilling (og endda komme med løsninger til) problematikker såsom klima, køn, dyrevelfærd, produktionsforhold; problematikkerne er uendelige. Det er forskelligt fra målgruppe til målgruppe, hvilke services der værdsættes, og derfor skal du kende til din målgruppes geografi, demografi, adfærd og psykografi, for nemmest at markedsføre imod dem. Dog er der nogle generelle megatrends, der appellerer til de forskellige generationer. 

Generation z 

Generation Z er den yngste målgruppe, man som virksomhed kan markedsføre mod. Den består af 10 - 25 årige (1995 -2010). Målgruppen er meget divers, og der er både folkeskoleelever såvel som færdiguddannede kandidatstuderende. Men de har én ting tilfælles; De er vokset op med at teknologi, internet, smartphones etc., der har været en almindelig del af deres hverdag siden barnsben. Kønsdebatten har de seneste år fyldt meget, men for generation Z forventer de, at virksomheder forholder sig til debatten om flydende køn. Hvis din virksomhed producerer et produkt, der henvender sig til ét køn i generation-Z-målgruppen, ville det her være relevant at ændre brandstrategi, så dit brand omfavner drenge, piger og alt imellem. Dette kunne f.eks. være undertøj og makeup-mærker. 

Hvis du ejer en fødevareproduktion er det hér, du skal lægge fokus på vegetariske og veganske substitutter. Generation Z er qua deres klima- og dyrevelfærdsawareness mere tilbøjelige til at substituere et kødprodukt ud med vegetariske og mere veganske options. Det vil sige, at du samtidig med, at du udviser social ansvarlighed over for din omverdenen kan inkorporere trenden i dit parametermix. 

Generation Y (millennials)

Generation Y, millennials, er den generation, der kommer forud for generation z, og de er født i 1981-1995. Ofte er millennials ved at færdiggøre deres uddannelse eller på arbejdsmarkedet, hvilket betyder, at den generelle købekraft i denne aldersgruppe er større end generation z. Hos generation Y betyder kvalitet og sundhed meget i deres forbrugeradfærd, og de har derudover fokus på sit klimaaftryk. Dette betyder også, at flere millennials har en forbrugsadfærd, der hedder “less is more”. Der er derudover større fokus på psykisk velvære, og at work-life-balance spiller en stor faktor for dem. Derfor er det især denne målgruppe du skal tappe ind i med convenience produkter, der kan spare dem for tid. Som skrevet indledningsvist har vi aldrig haft mere travlt, og dette mærker millennial-generationen især. 

Derudover er millennial meget oplevelsesprægede, og søger “den ekstraordinære oplevelse” i deres køb. Derfor har mange fly- og oplevelsesselskaber succes med at markedsføre mod denne målgruppe - især fordi millennials er den mest rejsende generation.  

Generation X

Generation X kommer forud for generaition Y og er født mellem 1965 og 1980. De har gennemsnitlig en større købekraft en både Y og Z (på det danske marked).  Stik mod generation Z, der fik teknologien ind med sutteflasken fra barnsben, er generation X ikke den store IT-connoisseur. Generation X er utrolig brand loyale, når de først overvindes. Generation X, modsat Y, kræver dog en længere beslutningsprocess og et større serviceniveau. Hvis du primært markedsfører online og henviser til en webshop, så er det vigtigt, at din webshop tilbyder personlig hjælp i beslutningsprocessen. 

 

Kilde: Home - ørestad

 

Som det fremgår ovenfor, er det oplagt, at din webshop flere steder tilbyder personligt betjening, hvis din målgruppe primært er generation X. Det vil sige, at generationen kræver flere touching-points. Det er selvfølgelig også alt afhængig af det produkt, du vil sælge. Men det er et faktum, at generation X er langt mere overvejende i en beslutningsprocess, hvorfor du skal sørge for, at have flere touching points i denne aldersgruppe end yngre. 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.