Bloggen

Digital annoncering vs offline annoncering i 2022

I 2022 er der mange elementer indenfor annoncering, som annoncører skal have i mente. Med en endeløs vækst af muligheder indenfor digital annoncering, kan det påvirke udvalget af offline annoncering og ikke mindst indsatsen herfor. I dette indlæg kigger vi lidt ind i diverse annoncerings strategier, og hvad man kan overveje i 2022. 

 

Hvad er digital annoncering? 

Digital annoncering består i dag af mange initiativer og nu til dags kan det ses som lidt af en jungle. Det som overordnet kan konkluderes indenfor digital annoncering er, at fokus skal ligge på ROI’en (return on investment). Her skal indsatsen bestå af en vurdering af muligt udbytte af de enkelte iniativer inden for annoncering. Det lægger sig meget op af traditionel offline annoncering, hvor der igennem tiderne altid har været fokus på at få et positivt udbytte for ens investering. 

Annoncering gennem Google

Google er blevet en meget populær annonceringsplatform, hvis ikke den mest populære af dem alle. Google var iblandt de første til at udvikle brugen af data til netop annoncering, hvilket fra starten kom fra den data, brugerne afgiver i Google’s søgefunktion. Her har det i dag udviklet sig til at være et kæmpe marketplace for annoncører. Google’s annonceringsplatform er blevet så kompleks og konkurrencedygtig, at fokus på data er blevet større end nogensinde før. Det er derfor vigtigt, hvis man skal benytte Google Ads i 2022, at man gør stor brug af data. Dette er en kompleks rejse, der i sidste ende gavner segmentering, der sikrer at annonceringsbudgettet er målrettet de rette brugere. Brugerne på Google er blevet markant klogere på annoncering, og falder annoncen ikke naturligt, kan det have negative påvirkninger på succesraten af den enkelte annonce. En anden metode for dette kan være at sætte jeres markedsføringsstrategi op efter en account based marketing strategi, hvor strategien baseres på at optimere jeres lead generering. 

Annoncering gennem sociale medier

Visualisering af digital annoncer skal også være et stort fokus i 2022 - og her er sociale medier optimalt. I det digitale univers navigere brugerne hurtigere og hurtigere, og stopper stort set kun op når der er noget som virkelig fanger deres opmærksomhed. Her er billed og video annoncering meget effektivt, så fremt det er udført korrekt. Igen spiller dataindsamling og brugen af data en kæmpe rolle i success og ROI fra de enkelte annoncer. 

Der er meget værdi at hente ved at være first movers på et medie eller på en trend. Et socialt medie som er steget i popularitet er TikTok, hvor mange får en masse eksponering. Det der dog skal tilføjes er, at ens aktivitet på diverse sociale medier også er vigtigt. Aktiviteten er vigtig for at kunne følge trends, og imødekomme visse trends som opstår. Dette gøres nemlig med formålet om at være first mover, eller i hvert fald med henblik på at hoppe med på trends. 

 

Digital annoncering som helhed 

Når man skal tage stilling til ens initativer og strategi, indenfor digital annoncering er det virkelig en jungle. Man skal først og fremmest tage højde for hvor ens indsatser skal lægges, her skal man kunne tænke på ens demografi og målgruppe. Her vil man vælge hvilke medier fungerer bedst til at foretage digitale annonceringer, med fokus på ens ROI. Der skal derfor skabes en korrelation mellems ens produkt/service ydelse, målgruppe og ens målgruppes mest brugte medie. Det kan også være at den digitale retning ikke er den rette for dig, og iniativer i offline, og mere traditionelle annoncerings strategier er mere relevante for dig. Overvejelser til offline og traditionelle annonceringer vil blive udfoldet i næste afsnit.

 

Hvad er offline annoncering?

Offline annoncering kan overordnet ses som alt annoncering, som ikke ligger digitalt, hvilket ordet også indebærer i sig selv. Eksempler på offline som vi ofte ser i daglidagen er eksempelvis annoncer på busser, metro stationer, shopping centre, på stilladser, brand deals med atleter og meget mere. Disse annonceringer kan dog være utrolig dyre, og du kan ende med at konkurrere med nogle rigtig store aktører med omstændige marketingsbudgetter.

Den type offline annoncering som kan være kreativ at arbejde med, og ikke nødvendigvis behøver være særlig dyr, er annoncer på stilladser. På stilladser har man meget frirum til at lave en annonce, og kan drage utrolig meget opmærksomhed. Der er selvfølgelig visse regler, når det kommer til offline annoncering, dog variere de meget og kan ikke generaliseres på lige fod med digital annoncering. Vil man eksempelvis gerne i gang med at annoncere på stilladser, skal man sørge for at ens annonce sidder på et sikkert stillads, der følger stillads reglerne. Dette kan sammenlignes med hvordan man skal bruge et medie som ikke bidrager negativt til ens brand. Hvis et medie bliver sagsøgt grundet databrug, kan det påvirke ens brand meget. Det samme gælder offline annoncering, hvor en ulovlig reklame eller usikkert stillads vil kunne påvirke virksomheden negativt.



Hvilken annoncering skal du vælge? 

Dette spørgsmål er svært at svare på, og kommer ned til mange elementer som afgøres individuelt af hver virksomhed. Med digital annoncering skal man afstemme hvilken målgruppe man går efter, og hvordan data indsamling, behandling og eksekvering skal foregå. Samme overvejelser skal også tages indenfor offline annoncering, hvor der er mange elementer som indgå. Der er både de åbenlyse som igen, målgruppe i form af byer, men også lavpraktiske som sikkerheden. Det værste der kan ske ved en annonce er at den påvirker ens brand negativt, og dette skal derfor undgås. Det anbefales derfor at investere i research perioden som indleder annonceringen, tag udgangspunkt i data og medregn undervejs din ROI i din strategi.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.