Tags: Jura
Cookie politik og GDPR-love er i konstant udvikling, og det virker som en krig mellem samfundet og virksomheder som Google, Facebook, osv er i opsving. Dette er noget, man skal forholde sig kritisk til som virksomhedsejer, og i forhold til den måde man markedsfører på. Det som specifikt er til grundlag for de mange debatter, er eksempelvis Googles brug af data og mere konkret; hvordan data bliver udnyttet. Ydermere, er der allerede uddelt bøder til Google for deres manipulering, som danske Margrethe Vestager til dels var med til at fremprovokere. Bødens økonomiske omfang var intet mindre end 18 milliarder danske kroner. Sagen blev afviklet gennem EU-domstolen tilbage i 2017 i forhold til manipulering af brugen af Google’s sider frem for konkurrenters.
Dette er også en udvikling som bliver fulgt nøje, og stillet i kritik til af akademikere og forfattere. En meget populær Amerikansk forfatter, og social psykolog Shoshana Zuboff har skrevet en bog omkring brugen af data. Bogen hedder Surveillance Capitalism og tager udgangspunkt i Google’s brug af data, og Google’s udvikling fra en søgemaskine til en pengemaskine. Det er en spændende bog at læse, som giver dig et godt indblik i brugen af data og stiller sig kritisk i forhold til data indsamling.
Kortvarig har det mindre betydning for din direkte arbejdsfacon, men det bestemt noget som påvirker din brug af Google Analytics. Det påvirker bestemt også alle annoncer eventuelle annoncer, som du kører igennem eksempelvis Google, og andre annoncesider hvor der bliver brugt data.
Brugen af Cookies på hjemmesider er essentiel for tracking i Google Analytics og eftersom Datatilsynet i Danmark har skærpet interessen på området, vil der fremtidig forekomme ændringer. Datatilsynet i Danmark har igen lagt planer inden for 2022 om at fokusere på hjemmesidebesøgendes personoplysninger. Dette er altså direkte forbundet med, hvordan hjemmesidebesøgende godkender Cookies, samt at Datatilsynet har udspecificeret punkter de vil kigge nærmere på. Det kan altså derfor klart anbefales at følge udviklingen nærmere, og samtidigt sætte sig ind i sagen på nuværende tidspunkt.
Årsagen til at Datatilsynet sætter så meget fokus på udviklingen af datapolitik samt fremtidige love, skyldes til dels udviklingen i resten af Europa. GDPR lovgivning og brugen af Google Analytics har været et varmt emne i specielt Østrigske medier. Dette kom i følge af en bruger besøgte siden NetDoktor som derefter trackede brugerens bevægelser, efter brugen accepterede en cookie på NetDoktor. Dette så det Østrigske Datatilsyn som værende en krænkelse i henhold til de europæiske GDPR-regler. Østrig som land har derfor gjort brug af Google Analytics ulovligt, eftersom data bliver direkte overført til deres amerikanske LLC.
Vi har siden da set andre lande føje sig til denne bevægelse, eksempelvis ser vi samme følger i Frankrig. I Østrig er de stadig igang med at undersøge flere sager som den med NetDoktor. Det skal altså også påpeges at det er en Østrigsk udgave af deres egen NetDoktor og ikke er tilknyttet den danske NetDoktor side!
Hvad gør man så, hvis nu Danmark vælger at følge den Østrigske model og bandlyse Google Analytics? Det er ikke til at sige, hvordan udviklingen bliver i Danmark på nuværende tidspunkt, selvom det i tider kan være negativladet, så skal man ikke fjerne fokus fra hvor godt Google Analytics kan være på samme tidspunkt. Det er klart den største fordel for virksomheder som benytter sig af Google Analytics. Et godt råd er derfor fremtidigt investere din markedsføring på kilder, som ikke har data som grundlag. Dette vil typisk være branding strategier og bygge op om dit brand. Med andre ord skal der investeres i organisk trafik, dette kan gøres gennem blandt andet:
Der er flere fremgangsmetoder, og dét man skal huske at have i tankerne er, at organisk trafik tager tid til at udvikle sig. Derudover ser vi, at en god indsats i organisk markedsføring giver gode resultater for din virksomhed i det lange løb; det eneste, du skal have, er tålmodighed.
Fandt du dette indlæg interessant? Læs også mit indlæg om 3 myter om GDPR og cookies.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.