Bloggen

Ændring i cookiepolitik og fremtiden for digital markedsføring

Tags: Jura

Cookie politik og GDPR-love er i konstant udvikling, og det virker som en krig mellem samfundet og virksomheder som Google, Facebook, osv er i opsving. Dette er noget, man skal forholde sig kritisk til som virksomhedsejer, og i forhold til den måde man markedsfører på. Det som specifikt er til grundlag for de mange debatter, er eksempelvis Googles brug af data og mere konkret; hvordan data bliver udnyttet. Ydermere, er der allerede uddelt bøder til Google for deres manipulering, som danske Margrethe Vestager til dels var med til at fremprovokere. Bødens økonomiske omfang var intet mindre end 18 milliarder danske kroner. Sagen blev afviklet gennem EU-domstolen tilbage i 2017 i forhold til manipulering af brugen af Google’s sider frem for konkurrenters. 


Dette er også en udvikling som bliver fulgt nøje, og stillet i kritik til af akademikere og forfattere. En meget populær Amerikansk forfatter, og social psykolog Shoshana Zuboff har skrevet en bog omkring brugen af data. Bogen hedder Surveillance Capitalism og tager udgangspunkt i Google’s brug af data, og Google’s udvikling fra en søgemaskine til en pengemaskine. Det er en spændende bog at læse, som giver dig et godt indblik i brugen af data og stiller sig kritisk i forhold til data indsamling.

 

Hvad betyder det for virksomheder?

Kortvarig har det mindre betydning for din direkte arbejdsfacon, men det bestemt noget som påvirker din brug af Google Analytics. Det påvirker bestemt også alle annoncer eventuelle annoncer, som du kører igennem eksempelvis Google, og andre annoncesider hvor der bliver brugt data.


Brugen af Cookies på hjemmesider er essentiel for tracking i Google Analytics og eftersom Datatilsynet i Danmark har skærpet interessen på området, vil der fremtidig forekomme ændringer. Datatilsynet i Danmark har igen lagt planer inden for 2022 om at fokusere på hjemmesidebesøgendes personoplysninger. Dette er altså direkte forbundet med, hvordan hjemmesidebesøgende godkender Cookies, samt at Datatilsynet har udspecificeret punkter de vil kigge nærmere på. Det kan altså derfor klart anbefales at følge udviklingen nærmere, og samtidigt sætte sig ind i sagen på nuværende tidspunkt.

 

Udviklingen i Europa

Årsagen til at Datatilsynet sætter så meget fokus på udviklingen af datapolitik samt fremtidige love, skyldes til dels udviklingen i resten af Europa. GDPR lovgivning og brugen af Google Analytics har været et varmt emne i specielt Østrigske medier. Dette kom i følge af en bruger besøgte siden NetDoktor som derefter trackede brugerens bevægelser, efter brugen accepterede en cookie på NetDoktor. Dette så det Østrigske Datatilsyn som værende en krænkelse i henhold til de europæiske GDPR-regler. Østrig som land har derfor gjort brug af Google Analytics ulovligt, eftersom data bliver direkte overført til deres amerikanske LLC.

Vi har siden da set andre lande føje sig til denne bevægelse, eksempelvis ser vi samme følger i Frankrig. I Østrig er de stadig igang med at undersøge flere sager som den med NetDoktor. Det skal altså også påpeges at det er en Østrigsk udgave af deres egen NetDoktor og ikke er tilknyttet den danske NetDoktor side!

 

Andre måder af markedsføring

Hvad gør man så, hvis nu Danmark vælger at følge den Østrigske model og bandlyse Google Analytics? Det er ikke til at sige, hvordan udviklingen bliver i Danmark på nuværende tidspunkt, selvom det i tider kan være negativladet, så skal man ikke fjerne fokus fra hvor godt Google Analytics kan være på samme tidspunkt. Det er klart den største fordel for virksomheder som benytter sig af Google Analytics. Et godt råd er derfor fremtidigt investere din markedsføring på kilder, som ikke har data som grundlag. Dette vil typisk være branding strategier og bygge op om dit brand. Med andre ord skal der investeres i organisk trafik, dette kan gøres gennem blandt andet:

  • SEO
  • CRO
  • Email marketing
  • Ubetalte sociale medie posts 
  • Youtube 

Der er flere fremgangsmetoder, og dét man skal huske at have i tankerne er, at organisk trafik tager tid til at udvikle sig. Derudover ser vi, at en god indsats i organisk markedsføring giver gode resultater for din virksomhed i det lange løb; det eneste, du skal have, er tålmodighed.

 

Fandt du dette indlæg interessant? Læs også mit indlæg om 3 myter om GDPR og cookies.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.