Bloggen

Sådan finder du hullet i et etableret marked

Hvis du finder et hul i et etableret marked, er du allerede halvvejs med din forretningssucces. Det er nemlig en af de vigtigste succesfaktor, når du skal finde et produkt at sælge.

Hvorfor skal du finde hullet på et etableret marked?

Mange virksomheder ønsker at finde hullet i markedet. Et område, hvor man kan dominere. Et område, hvor der er få muligheder for, at en anden virksomhed kan udfordre din dominans. Hvis det lykkes dig at finde en niche, hvor du er den eneste, er det fantastisk for din forretning. Men det er også fantastisk, hvis du kan finde et rum, hvor du vil være den unikke spiller på et etableret marked. Det bedste marked er nemlig et marked, hvor konkurrencen er lav. 

Hvis man analyserer et specifikt marked, kan man se, at de fleste virksomheder ligner hinanden på den ene eller anden måde. Det kaldes derfor et red ocean. Her vil det ikke være let at finde en bemærkelsesværdig virksomhed, der skaber og tilbyder noget anderledes end andre på markedet. Finder du derimod frem til noget, der gør dig unik på markedet, vil du havne i det, man kalder blue ocean. Men hvordan gør du det?

I denne artikel giver jeg dig nogle værktøjer, der kan hjælpe dig med at finde frem til noget, du kan tilbyde på et eksisterende marked. Noget, som ingen andre leverer indtil nu. Det er ligegyldigt, om det er et produkt eller en service, dit samlede tilbud eller en ekstraordinær kundeoplevelse. Du bliver nemlig nødt til at adskille dig fra andre aktører på markedet.

Hvordan kan du finde hullet på et etableret marked?

Jeg har samlet fire eksempler til dig på, hvad man kan gøre for at finde huller i et etablerede markeder med konkrete eksempler fra fire start-ups.

1. Start med din styrke

Dit produkts styrke er baseret på dine og dine medarbejderes kompetence, viden, færdigheder og erfaring. Det er noget, I elsker at lave, og når I gør det, er jeres output  fantastisk sammenlignet med andre virksomheder. For at finde frem til din styrke kan du gøre følgende:

- Lav en liste over dit produkts styrker

- Beskriv de enkelte styrker, der er angivet i det foregående trin

- Beskriv de ting, dit produkt kan bruges til

- Lav en liste over hvilke problemer dit produkts og dets styrker løser

Når listen er lavet færdig, vil du have indblik i, hvad du kan gøre med de største styrker, din virksomhed og dit produkt. 

Hos PROJECTKIN har man netop evalueret egne styrker og svagheder, og forenet eksisterende kompetencer med viden fra branchen. Med en målsætning om, at gøre bagageindustrien mere miljøvenlig, dragede man fordel af mange års erfaring med produktudvikling fra forskellige brancher. I over 3 år er der blevet eksperimenteret med brugen af naturlige materialer i produkter, som traditionelt set har været produceret i plastik. 

I kraft af et indgående kendskab til bagageindustrien, og en grøn ideologi, blev der skabt et produkt der ikke fandtes på markedet - hård bagage der ikke indeholder forurenede plast.

2. Find en niche på det eksisterende marked, hvor der er uløste problemer

Du skal finde en niche på et eksisterende marked, hvor uløste problemer er relateret til dine egne styrker. Hvordan kan du finde den niche på det eksisterende marked med uløste problemer, som du kan dominere, mens du løser dem?

De bedste markeder, der er værd at fokusere på, skal have:

- Stor efterspørgsel efter løsning af problemet

- Mange eksisterende produkter og tjenester, der forsøger at løser problemet

- En stor målgruppe, du nemt kan tappe ind i

- Konkurrenter som du let kan slå

Når du vælger det eksisterende marked, hvor du vil finde frem til et hul, bør du gøre følgende:

- Se igen på dine styrker og interesser 

- Prøv at finde en relation til markedet og de problemer, som virksomheder løser på dette marked 

- Lav en liste over de specifikke problemer, der ikke er løst i øjeblikket

- Lav en liste over de specifikke forbedringer af nuværende problemløsningsprocesser. 

 

Ved hjælp af denne tilgang vil du ende med mulige niche-ideer. Hvis du starter med dine styrker og får positiv feedback fra potentielle kunder, er du på den helt rigtige vej til at dominere denne niche på markedet.

Et eksempel på ovenstående er LaberLarven, som åbnede deres online bland selv slik forretning i lyset af Covid-10. På dette tidspunkt var bland-selv stationerne i alle supermarkedet blev lukket ned, var de lynhurtige til at finde et hul i markedet og samle en masse kunder op og løse et nyopstået problem med deres online-version af slikbutikker.

3. Kopier og forbedr

Noget, der kan hjælpe dig med at finde et hul på det etablerede marked, er at kopiere en anden. Ideen er at kopiere noget, der findes, og tilbyde en bedre, forbedret løsning.

For at finde frem til en ide man kan forbedre, skal man stille sig selv følgende spørgsmål:

- Er der et hul i markedet, der med dine kompetencer og styrker kan udfyldes? 

- Hvad vil være den ekstra værdi for målgruppen, hvis du udfylder disse huller?

- Er målgruppen klar til de forbedringer, du vil tilbyde dem?

- Har målgruppen råd til det, du vil tilbyde dem? 

Hvis dine svar på disse spørgsmål er positive, har du noget fundet en ide, der helt klart er værd at gå videre med.

Et eksempel på at tappe ind i et eksisterende marked og forbedre det er Poster&Frame, som skiller sig ud fra andre plakat butikker. Normalt i plakat-branchen produceres plakater i massevis, men hos Poster&Frame er det anderledes.

De producerer hver ordre individuelt. På den måde holder de papirforbruget lavt, mens de mindsker papirspild samt styrker bæredygtighed.

Hvor andre eksisterende butikker på markedet har lagre af plakater, der i sidste ende vil blive beskadiget, tager virksomheden ét skridt videre og sørger for, at kunden får et friskt tryk hver gang.

4. Undersøg tendenserne på det etablerede marked

Du kan finde nogle store huller på de etablerede markeder, når du undersøger forskellige tendenser der. Hvis du vil finde store huller, skal du undersøge dybere på et specifikt område. 

Når  du undersøger tendenser på et etableret marked, skal du prøve at finde så meget info som muligt, der ikke nødvendigvis er indlysende for målgruppen.

Undersøg tendenser relateret til marketing, salg, leverandører, materialer, fremstilling osv.. Alle disse emner kan sandsynligvis afsløre nogle huller i markedet, som vil opstå i fremtiden.

Det er i processen med at undersøge de forskellige tendenser, at du kan finde huller på de etablerede markeder. Det gælder for alle etablerede markeder. 

Et eksempel på en virksomhed, som er opstået på baggrund af et identificeret hul i markedet er Gastro by Bøgh. Frokost- og catering virksomheden blev nemlig til gennem en stor afdækning af udbuddet og tendenserne i den danske cateringbranche. Efter utallige besøg i kantiner og ved frokostborde i virksomheder, fandt de dermed frem til, hvordan den nuværende frokostordning i virksomheder, kan forbedres.

 

Jeg håber, at ovenstående eksempler og råd har sat gang i nogle tanker og givet dig nogle værktøjer til at finde huller i markedet, som din eksisterende eller kommende virksomhed kan hjælpe med at udfylde.

Kunne du lide dette indlæg? Læs også mine tips til at øge din online tilstedeværelse og vækste i online omsætning.

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.