Tags: Administration, Tryghed
Der var engang, hvor tunge løft og hård fysisk arbejde blev betragtet som den største skyld i arbejdsskader. Fordelingen af arbejdsskader ser dog anderledes ud, og i dag kommer flere og flere fysiske skavanker fra stilsiddende arbejde. I en medlemsundersøgelse fra 2019, viser HK’s resultater, at 2 ud af 3 af deres medlemmer har fysiske smerter som kommer fra arbejde foran en computerskærm. Det er primært gentagende bevægelser fra en stillesiddende position, som er skyld i smerter i nakke, skuldre og ryg. Som arbejdsgiver har man et stort ansvar over for sine medarbejdere, og er du selvstændig bør du stille de rigtige remedier til rådighed for dine ansatte.
Hvordan kan du som arbejdsgiver hjælpe dine medarbejdere?
Der er mange måder, hvorpå du kan hjælpe dine medarbejdere med at undgå en dårlig fysisk og mental sundhed. Du skal selvfølgelig stille de rigtige ergonomiske redskaber til rådighed, men det er ikke altid nok. Medarbejdere har nemlig en tendens til at glemme at bruge dem. Et øget fælles fokus på sundhed på kontoret er derfor ligeså vigtigt som de fysiske materialer. Her kommer 4 konkrete ting du kan gøre, for at skabe et bedre arbejdsmiljø.
Ergonomisk indretning af kontoret og skrivebordet
Det første sted at starte, er ved at indrette kontoret så det lægger op til en sund ergonomisk hverdag. Et hæve/sænke bord giver medarbejderne mulighed for at veksle mellem stående og siddende arbejde. Endvidere er en god ergonomisk kontorstol et must. Den hjælper kroppen med at finde en sund position, samt giver indstillingsmuligheder så den kan tilpasse dine ansattes fysik. Læs eventuelt disse guidelines så du sikrer, at du køber den bedste ergonomiske kontorstol til dine medarbejdere.
Skab en aktiv arbejdskultur
Man kan komme langt med at skabe en kultur, hvor det er ok at rejse sig fra sin kontorstol i løbet af arbejdsdagen. Nogle gange skal medarbejderne have et lille skub for at komme væk fra computeren. Møder, såsom en mus-samtale, kan eksempelvis tages gående frem for i et mødelokale. Du kan også aktivt vælge at stille kaffemaskinen på en anden etage, eller i det rum som er længst væk fra kontorpladserne. På den måde vil medarbejderne helt automatisk komme på ad stolen 3-4 gange om dagen for at hente kaffe.
Afstressende lokaler når medarbejdere har brug for en pause
En stor del af arbejdssundhed er også den mentale tilstand. Det kan give medarbejderne fornyet energi og bedre produktivitet, hvis der er et oplagt lokale til en mental pause. 15 minutter på en sofa, kan give 1 times bedre produktivitet sidst på dagen. Et sted hvor pulsen kortvarigt kan komme ned, giver også anledning til at forebygge stress. Det er dog vigtigt, at du er med til at skabe en kultur, hvor det er tilladt at tage en kort pause. Medarbejdere kan nemlig have en følelse af, at det ikke er noget man bør gøre i løbet af arbejdsdagen.
Planlægt fysiske aktiviteter efter arbejde
Der kan være mange fordele, ved at planlægge fysiske aktiviteter som medarbejderne kan deltage i efter arbejde. Eksempler kunne være en padel tennis turnering, rundbold i parken eller noget så simpelt som en længere gåtur. Disse aktiviteter styrker både det sociale fællesskab samt skaber en sundere kultur på arbejdet. Medarbejderne får mulighed for at lære hinanden at kende uden for arbejdet, og ofte kan det ende med at blive en fast tradition. Sørg dog for at arrangere det i god tid, så de ansatte har mulighed for at planlægge med familie, venner og fritidsaktiviteter.
Der er mange fordele ved en sund arbejdskultur
Sunde medarbejdere er glade medarbejdere. Det giver energi til krop og hjerne, og medarbejderne kommer til at vise et større overskud - både fagligt og socialt. Den kan derfor have en positiv indvirkning på den samlede arbejdskultur. Endvidere nedsætter det også antallet af sygedage relateret til arbejdsskader og stress. Der er derfor også potentiale for en økonomisk gevinst, da den samlede produktivitet forøges på sigt.
Fandt du dette indlæg interessant? Så læs også et af mine øvrige indlæg eksempelvis 5 gode råd til udvidelse og nye ansættelser.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.