Driver du en webshop eller en anden for form hjemmeside, er Google Analytics et uundværligt værktøj. På platformen er der et væld af menuer, de såkaldte rapporter. Heri findes der et oceaner af relevant data, med det formål at hjælpe hjemmesideoperatører, med at blive klogere på brugernes adfærd på siden.
Den dybe indsigt i alt fra hvordan brugerne har fundet din hjemmeside, hvordan de navigere rundt på den, og hvor de hopper fra igen, skal bidrage til bedre at kunne lokalisere optimeringsmuligheder.
Det kan være en jungle, at finde rundt i de forskellige rapporter og store mængder af data, og mindst lige så vanskeligt at lure, hvilke rapporter der er relevante for præcis ens hjemmeside. Specielt for nystartede webshops, kan de mange rapporter forvirre mere end de gavner.
For at du kan få mest muligt ud af Google Analytics, har vi udarbejdet denne lille guide. Heri beskriver vi 3 essentielle rapporter, som enhver webshopejer, nystartet som etableret, bør kende til.
Under menupunktet “anskaffelse”, findes rapporten Source/Medium. Selve navnet kan godt forvirre en smule, men i denne rapport findes der særdeles relevante data for dit website. Her kan du nemlig se, hvilken kilde din trafik til hjemmesiden kommer fra. De typiske trafikkilder er gennem organiske søgninger (organic), betalt annoncering på Google (CPC) og Facebook. Kommer der trafik fra andre websites, dette kan f.eks. være fra en levenrandør, vises dette også i rapporten. Ofte forekommer der også en god mængde direkte trafik til din side. Dette er brugere som skriver sidens URL direkte i søgefeltet, og dermed tilgår siden udenom sociale medier og søgemaskinerne.
Data i denne rapport kan blandt andet bruges til, at se hvilke kilder du bør have ekstra fokus på i din markedsføring. Kommer hovedparten af din trafik fra betalte annoncer på Google, kan du overveje at øge dit annoncebudget. Er trafikken derimod minimal gennem organiske søgninger, er det et tegn på, at du bør se på optimeringsmuligheder her.
Kilde: https://undefinedmarket.dk/
Ovenstående billede viser hvordan overblikket ser ud i Universal Analytics. I den forholdsvis nye version af Google Analytics, kaldet GA4, ser rapporten en smule anderledes ud, som du kan se nedenfor.
Kilde: https://www.smartcykler.dk/
Denne rapport er relevant for alle der driver en hjemmeside, og særligt for operatører af hjemmesider, hvor der enten forhandler produkter eller udbyder ydelser. Her ses brugernes adfærd på siden, og hvad vigtigere er - hvornår de forlader siden.
Rapporten giver dig hermed et indblik i hvilke sider, der får brugerne til at forlade din hjemmeside igen. Ser du en tendens her, er det et tegn på, at den eller de pågældende sider har problemer. Dette kan skyldes alt fra sidens content til manglende CTA knapper eller en generel dårlig brugeroplevelse i form af en svær købsproces.
Denne viden er guld værd, da du uden denne rapport, ville have svært ved at vide, hvilke sider du skal optimere.
Nedenfor ses en visualisering af brugernes rejse, som det ser ud i Universal Analytics.
Kilde: https://luxivo.dk/
Den sidste rapport du skal kende til, viser ganske simpelt hvilken type enhed dine besøgende anvender, når de besøger din hjemmeside. Denne er essentiel, idet mobilvenlige hjemmesider prioriteres højt i Googles algoritme. Dermed kan der være både essentielle placeringer og trafik som går tabt, hvis ikke din side er mobilvenlig.
I dag foretages majoriteten af alle Google søgninger på mobilen. Derfor ser mange hjemmesideoperatører, særligt webshops, at antallet af besøgende fra mobilen overstiger computeren.
Rapporten kan derved give et praj om, hvorvidt din mobilside er god nok. Er din trafik fra mobilen enten lav i forhold til computer eller tablet, eller er den nedadgående, kan det være et tegn på, at du bør optimere mobilversionen af din hjemmeside. På nedenstående billede, kan du se hvordan rapporten ser ud i Google Analytics.
Kilde: https://www.focusplus.dk/
Disse rapporter er blot 3 af i alt 78 standard rapporter i Google Analytics. der falder under i alt 5 kategorier. Disse er henholdsvis realtid, målgruppe, anskaffelse, adfærd og konvertering. Du vil aldrig kunne nøjes med kun at dykke ned i de tre vi nævner i denne artikel, men forhåbentlig har denne lille guide hjulpet dig til at forstå Google Analytics og de mange rapporter og data en smule bedre.
Fandt du dette indlæg interessant? Så læs også nogle af mine andre blogindlæg, som også er relateret til online marketing og tracking heraf. Læs eksempelvis dette blogindlæg om hvordan du skaber grobund for online konverteringer
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.