Bloggen

SEO for begyndere i 2022

SEO er de seneste 2 år blevet en essentiel del af en virksomheds marketing indsats og flere og flere tilbyder SEO som en ydelse. Netop derfor kan det også være lidt af en jungle, hvis man skal ud og søge hjælp er det en fordel at have lidt kendskab til de strategiske elementer indenfor SEO. Derfor får du her de vigtigste elementer af SEO, som du bør kende til i 2022. 

Hvad er SEO? 

SEO er en forkortelse for det engelske udtryk Search Engine Optimization og oversættes det direkte til dansk betyder det søgemaskineoptimering. 

SEO er altså den metode, der kan hjælpe søgeresultater frem i Google (eller en anden søgemaskine) med håb om at ligge blandt de øverste organiske resultater. Googles algoritme sorterer nemlig resultater ud fra, hvad der er mest relevant baseret på den enkelte søgning. Ligger man placeret balndt de øverste søgeresultater, får man også størstedelen af trafikken fra hver søgning.  

Taler man online marketing er SEO hermed et af de værktøjer, som kan give det absolut bedste udbytte, flest kunder og med den billigste vedligeholdelse i længden - og derfor også den potentielt højeste ROI.

De tre søjler i SEO

Hvis du vil være synlig i de øverste søgeresultater på Google og ikke mindst skabe kendskab til SEO, så er der i brede træk tale om tre søjler, som man skal have styr på for at mestre organisk synlighed og ikke mindst slå konkurrenterne. 



Disse tre søjler er Teknisk SEO, Content og Linkbuilding. 

Teknisk SEO

Teknisk SEO anses som hele fundamentet for en hjemmeside og udgangspunktet for, om man som virksomhed kan blive fundet på Google. Teknisk SEO dækker over alt fra sidens opbygning og struktur til selve brugeroplevelsen. Brugeroplevelsen dækker her både over elementer som taxonomi, struktureret data og page speed

Målet med teknisk SEO vil altid være at opnå en så teknisk sund side som muligt, således brugerne vil få den bedst mulige oplevelse uden fejle eller døde ender. En god struktur gør det samtidigt lettere for Google at crawle indhold og dermed finde din virksomhed. Nedenfor ses et eksempel for en teknisk analyse af en ecommerce virksomhed.

Kilde: https://purautz.com/

Content

Content er den anden søjle og bygger på selve indholdet på hjemmesiden. Her handler det om at videreformidle sit produkt på den bedst mulige måde gennem indhold i forskellige formater. 

Content indebærer alt fra tekst til det visuelle indhold i form af billeder og video, hvor særligt visuelt og interaktivt indhold er blevet mere populært hos Google det seneste år. 

Når vi taler om content er det mest væsentlige selvfølgelig keywords og udvælgelsen af keywords for din virksomheds ydelse og/eller produkt. Her har keywords forskellige hensigter og derfor skal der oftest også produceres forskellige typer content for at kunne rangere på alle de vigtigste keywords. Mens produktorienteede keywords oftest er direkte transaktionelle, hvor content til en kategori eller landing page er oplagt, så vil informerende eller kommercielt undersøgende keywords oftest lægge op til et informerende blogindlæg, der kan dække hele emnet. 

Herfra handler det om at fange brugeren og vise dem fra et blogindlæg og direkte ind på den konverterende side. Her er der igen tale om tekniske aspekter, da sitets interne struktur vil være afgørende. 

For mange kan en blog eller nyhedsside på hjemmesiden virke irrelevant, men når det handler om SEO er denne en nødvendighed. Samtidigt kan denne nemt designes, så den passer ind i virksomhedens øvrige stil. Se eksemeplvis hvordan en webshop kan vælge at sætte en blog op nedenfor:

Kilde: https://www.skandium.com/

Linkbuilding & Digital PR

Linkbuilding og digital PR er den tredje og sidte søjle indenfor SEO. Denne søjle bygger på idéen om at skabe autoritet til hjemmesiden, hvilket man gør bedst gennem links. 

Her skal man betragte et link som en virtuel godkendelse, reference eller anbefaling. Jo flere man kan få fra relevante autoriteter i en relevant kontekst, desto hurtigere vil man blive set som en stærk kilde til en rangering. Kvalitet er i dennne sammenhæng derfor også vigtige en kvantitet.  

Der findes både god og dårlig linkbuilding, og Google slår særligt hårdt ned på dårlig linkbuilding i form af falsk autoritet gennem spam links og købte links. Derfor bør man arbejde med “the triangle of links”, når man arbejder med linkbuilding. Denne tanke bygger på elementerne bag et godt link: relevans, autoritet og troværdighed. Disse tre elementer bør altid være byggestenen for linkbuidling og kan fungere som en rettesnor, når man påbegynder sit arbjede med digital PR.  

Nedenfor ses et godt eksempel på hvordan en side som Alt for Damerne gennem links giver en “reference/anbefaling”:

Kilde: https://www.alt.dk/

Husk SEO er for mennesker

Selvom SEO handler om at arbejde i søgemaskinen, så er det vigtigt at huske at arbejdet med SEO er målrettet mennesker i form af brugere og købere i højere grad end det er målrettet søgemaskinen. Det er nemlig mennesker der søger på Google - ikke robotter. 

Det bedste råd for SEO i 2022 er derfor at bruge best practise og algoritmen som rettesnor, men at tænke i menneskelige baner. Her vil det være helt afgørende at bruge kunderne og deres tankegang til at besvare de spørgsmål, som de søger efter, når de kommer ind på din hjemmeside. Det er en helt essentiel forudsætning for god SEO. 

Der skal altså være fokus på, hvad der giver din enkelte kunde mest værdi og ikke alene et fokus på hvad der giver flest mulige keywords og rangeringer i det enkelte stykke content. Din hjemmeside skal være relevant og tilføje værdi til brugeren. Dét vil drive trafik ind til din side og i sidste ende stille dig stærkere organisk overfor konkurrenterne i søgemaskinen. 



Jeg håber du fandt dette indlæg interessant? Læs også et af mine øvrige indlæg indenfor samme emne. Dette kunne eksempelvis være mit seneste indlæg om ændring i cookiepolitik og dens betydning for fremtiden indenfor digital markedsføring.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.