Bloggen

Grundstenene for en skråsikker markedsføringsplan

Det er ikke alle erhvervsdrivende eller virksomhedsejere, der egentlig kender den slaviske trædemølle, som man skal igennem for at lægge en holdbar markedsføringsplan. En ordentlig markedsføringsplan er fuldkommen essentiel for at afsætte dit produkt og dermed skabe en omsætning - og dette sker på baggrund af alt andet end held. 

Essensen af markedsføring

Markedsføring er de valg den afsættende virksomhed tager for at afsætte deres produkt på markedet, og dermed for at imødekomme de markedstrukturer, og de kundesegmenter som produktet taler til. Her er det vigtigt, at man optimerer de fire P’er, som er product, price, place og promotion, som vil øge jeres indtjening.

Det er dog relevant at huske, at de er gensidige betingede, hvilket vil sige, at hvis du optimere dit produkt - skal du stille spørgsmål til hvad prisen skal være, hvilken distributionskanal, der skal benyttes etc.

Eksempelvis har en virksomhed som Babykasse, som sælger kasser på abonnementsløsninger bestående af bleer og andre babyprodukter lige til døren, set at en optimering af deres produkt har resulteret i, at de nu ved, at nybagte mødre ikke blot har brug for en sammsat kasse af babyprodukter - men også har brug for en levering til døren. De gjorde derfor lerveringservicen til en del af deres product, hvilket har resulteret i stigende antal abonnenter og omsætning. 

Analyserne skaber fundamentet

Det er meget vigtigt, at få defineret din virksomheds mission og vision; hvad er din virksomhed sat i verden for, hvor vil I gerne hen på den lange bane.

Når I har fået defineret dette, er der en række relevante analyser, som I i virksomheden kan foretage, for at komme nærmere på jeres endelige markedsføringsplan. 

Situationsanalyse

Først og fremmest kan I vælge at lave det man kalder en situationsanalyse. En situationsanalyse er baseret på fire mindre analyser.

Analysen består derfor både af en intern analyse, hvor I kan og bør undersøge virksomhedens nuværende kompetencer og ressourcer. Uanset om I er en webshop som sælger store løsninger til en specifik målgruppe, eller om I er en mindre virksomhed, der sælger produkter som madvarer, tøj eller plakater til en bred målgruppe, så er det yderst vigtigt at kende til egne kompetencer og søge hjælp, hvor det er nødvendigt. 

Baseret på denne analyse vil det være langt lettere for jeres virksomhed at estimere både tid og budget for jeres markedsføringsplan

Makroanalyse

Efterfuldt af situationsanalysen vil det være værdifuldt at lave en makroanalyse.

Ved en makroanalyse kigges der på de eksogene forhold, som skal tages i betragtning for virksomheden. Hertil vil det være relevant at lave meso-analyse i kombination med makroanalysen. Meso-analysen kigger på distrubitionskæden og virksomhedens potentielle konkurrenter ud fra flere forskellige perspektiver.

Mikroanalyse

Som en afslutning for fundamentet, kan I vælge at lave en mikroanalyse. I en mikroanalyse kigges der på kunder og slubrugere for jeres virksomhed og enkelte produkter. Her overvejes de enkelte ydelser, der skal supplere produktet, og I undersøger kundesegmenterne i dybden. 

Alle disse enkelte delanalyser samles endeligt i en SWOT-analyse af virksomhedens produkt, hvor I kigger på strengths, weaknesses, opportunities og threats. Baseret på SWOT analysen vil I have mulighed for at lægge strategien for jeres markedsføringsplan. 

 

Den endelige strategi

På baggrund af ovenstående analyser vurderes hvad målsætningen skal være for både produkt og samlet virksomhed. Baseret på målsætningerne lægges en samlet startegi for hvordan jeres målsætninger og vision skal opnås. Dette kan eksempelvis være planlagt over 6-måneder, 12-måneder eller delt ind i sprints med hvert sit fokus. 

Her kigger I igen på de 4 P’er, og det er vigtigt at huske, at når man ændrer ét parameter, så skal man igen revurdere de øvrige. En perfekt rød tråd mellem de 4 P’er skaber altså den bedste balance og derved også det bedste resultat for både vækst omsætning. Sørger I for at gennemføre de ovenstående steps og analyser, vil dette lægge fundamentet til en kampdygtig markedsføringsplan. 

 

Fandt du dette indlæg interessant? Så læs andre indlæg relateret til emnet online marketing. Her kan du dertil lære hvilke tiltag, man kan gøre sig i forhold til at promovere produkter. Læs eksempelvis dette blogindlæg om 3 essentielle rapporter i Google analytics som alle webshopsejere skal kende.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.