Det er ikke alle erhvervsdrivende eller virksomhedsejere, der egentlig kender den slaviske trædemølle, som man skal igennem for at lægge en holdbar markedsføringsplan. En ordentlig markedsføringsplan er fuldkommen essentiel for at afsætte dit produkt og dermed skabe en omsætning - og dette sker på baggrund af alt andet end held.
Markedsføring er de valg den afsættende virksomhed tager for at afsætte deres produkt på markedet, og dermed for at imødekomme de markedstrukturer, og de kundesegmenter som produktet taler til. Her er det vigtigt, at man optimerer de fire P’er, som er product, price, place og promotion, som vil øge jeres indtjening.
Det er dog relevant at huske, at de er gensidige betingede, hvilket vil sige, at hvis du optimere dit produkt - skal du stille spørgsmål til hvad prisen skal være, hvilken distributionskanal, der skal benyttes etc.
Eksempelvis har en virksomhed som Babykasse, som sælger kasser på abonnementsløsninger bestående af bleer og andre babyprodukter lige til døren, set at en optimering af deres produkt har resulteret i, at de nu ved, at nybagte mødre ikke blot har brug for en sammsat kasse af babyprodukter - men også har brug for en levering til døren. De gjorde derfor lerveringservicen til en del af deres product, hvilket har resulteret i stigende antal abonnenter og omsætning.
Det er meget vigtigt, at få defineret din virksomheds mission og vision; hvad er din virksomhed sat i verden for, hvor vil I gerne hen på den lange bane.
Når I har fået defineret dette, er der en række relevante analyser, som I i virksomheden kan foretage, for at komme nærmere på jeres endelige markedsføringsplan.
Først og fremmest kan I vælge at lave det man kalder en situationsanalyse. En situationsanalyse er baseret på fire mindre analyser.
Analysen består derfor både af en intern analyse, hvor I kan og bør undersøge virksomhedens nuværende kompetencer og ressourcer. Uanset om I er en webshop som sælger store løsninger til en specifik målgruppe, eller om I er en mindre virksomhed, der sælger produkter som madvarer, tøj eller plakater til en bred målgruppe, så er det yderst vigtigt at kende til egne kompetencer og søge hjælp, hvor det er nødvendigt.
Baseret på denne analyse vil det være langt lettere for jeres virksomhed at estimere både tid og budget for jeres markedsføringsplan
Efterfuldt af situationsanalysen vil det være værdifuldt at lave en makroanalyse.
Ved en makroanalyse kigges der på de eksogene forhold, som skal tages i betragtning for virksomheden. Hertil vil det være relevant at lave meso-analyse i kombination med makroanalysen. Meso-analysen kigger på distrubitionskæden og virksomhedens potentielle konkurrenter ud fra flere forskellige perspektiver.
Som en afslutning for fundamentet, kan I vælge at lave en mikroanalyse. I en mikroanalyse kigges der på kunder og slubrugere for jeres virksomhed og enkelte produkter. Her overvejes de enkelte ydelser, der skal supplere produktet, og I undersøger kundesegmenterne i dybden.
Alle disse enkelte delanalyser samles endeligt i en SWOT-analyse af virksomhedens produkt, hvor I kigger på strengths, weaknesses, opportunities og threats. Baseret på SWOT analysen vil I have mulighed for at lægge strategien for jeres markedsføringsplan.
På baggrund af ovenstående analyser vurderes hvad målsætningen skal være for både produkt og samlet virksomhed. Baseret på målsætningerne lægges en samlet startegi for hvordan jeres målsætninger og vision skal opnås. Dette kan eksempelvis være planlagt over 6-måneder, 12-måneder eller delt ind i sprints med hvert sit fokus.
Her kigger I igen på de 4 P’er, og det er vigtigt at huske, at når man ændrer ét parameter, så skal man igen revurdere de øvrige. En perfekt rød tråd mellem de 4 P’er skaber altså den bedste balance og derved også det bedste resultat for både vækst omsætning. Sørger I for at gennemføre de ovenstående steps og analyser, vil dette lægge fundamentet til en kampdygtig markedsføringsplan.
Fandt du dette indlæg interessant? Så læs andre indlæg relateret til emnet online marketing. Her kan du dertil lære hvilke tiltag, man kan gøre sig i forhold til at promovere produkter. Læs eksempelvis dette blogindlæg om 3 essentielle rapporter i Google analytics som alle webshopsejere skal kende.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.