Når man linkbuilder, skal man være kreativ i sin fremgangsmåde. Man skal tænke ud af boksen og ikke altid blot forsøge at få links via de traditionelle metoder. Jeg giver her et par bud på et par kreative tilgange, som ofte vil have høje succesrater.
Hvis man arbejder med SEO, så ved man, at indgående links er ekstremt vigtige for ens placeringer. Sådan er det nu, og sådan vil det stensikkert også være fremadrettet.
Det kan dog være ganske svært at skaffe links - særligt kvalitetslinks. Der findes naturligvis en række klassiske fremgangsmåder såsom outreach, placeringslinks og PR. Disse fremgangsmåder er bestemt fine, og de kan også være ganske effektive.
Dog bør man ikke begrænse sig til blot de traditionelle fremgangsmåder. Gør man det, går der i hvert fald nogle lette links tabt.
Herunder giver jeg et par forslag til alternative fremgangsmåder, der ofte vil resultere i stærke, lette links.
Få links via anbefalinger
Rigtig mange virksomheder elsker at få anbefalinger af deres produkter og ydelser. Dette skyldes uden tvivl, at kundeudtalelser i dag betyder rigtig meget i vores købsadfærd.
Hvis en virksomhed bliver svinet til på Trustpilot eller deslige, er vi meget tilbøjelige til at undlade at handle med virksomheden. Derfor skal man have stort fokus på at pleje sin hjemmesides digitale omdømme, og positive kundeudtalelser kan være styrkende for ens autoritet og troværdighed.
Dine positive ord kan være guld værd for den virksomhed, du anbefaler - og et link værd for dig.
Du skal naturligvis aldrig anbefale et produkt eller en service, du ikke har været begejstret for, men hvis du har været yderst tilfreds med et produkt eller en service, så kan både du og leverandøren af produktet/servicen vinde en masse ved, at du kommer med en positiv udtalelse. Rigtig mange er nemlig villige til at integrere et link i en positiv kundeudtalelse.
Derfor... Få lavet en liste over de services, du bruger med stor tilfredshed, og undersøg, om kundeudtalelser fra dig om disse services vil være kærkomne.
Få links via cases
Mange virksomheder producerer cases, der demonstrerer deres evne til at løse opgaver og skabe resultater.
Hvis du har samarbejdspartnere, du er yderst tilfreds med, så er der intet i vejen for at spørge, om de er interesserede i at skrive en case om jeres samarbejde. Har du ressourcerne, kan du sågar foreslå at skrive udkastet til casen.
En case vil være yderst værdifuld for din samarbejdspartner, da den vidner om, at de er dygtige til deres job og i stand til at levere resultater.
For dig vil casen være en mulighed for at introducere din virksomhed, og i den forbindelse vil det være ganske naturligt at tilføje et link.
Interne links i kategori- og produkttekster kan give indgående links
Ja, det lyder vildt, men det er rent faktisk sandt...
Hvis du skriver gode kategori- produkttekster, der rangerer fornuftigt, er der en chance for, at du vil kunne få links ved at tilføje interne links i dine kategori- og produkttekster.
Men hvordan og hvorfor?
Det skyldes ganske måden, hvorpå langt de fleste tekstforfattere arbejder. Hvis en tekstforfatter skal skrive om a-kasser, vil vedkommende sandsynligvis google ‘a-kasser’ og kopiere noget af teksten fra de øverste resultater og omskrive den kopierede tekst.
Nogle tekstforfattere er ikke så teknisk kyndige, hvorfor de ikke får formateret teksten. Det betyder, at det hænder, at de kopierer en række interne links, og hvis de ikke skriver alt indhold om, men stjæler et par passager og vendinger, er der chancer for, at linksne ender på de sider, hvor den omskrevne tekst er tiltænkt.
Jeg har personligt set et par eksempler på links, der er opstået på den måde, men det kræver som sagt, at man rangerer fint på søgemaskinerne i forvejen.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.