Søgeordsanalyser er desværre sjældent fejlfrie. Man kan nemlig ikke altid stole på de data, man får fra søgeordsanalyse-værktøjerne. Bør man så helt droppe søgeordsanalysen, når man arbejder med SEO? Det synes jeg ikke. Men man skal være kritisk og løbende inddrage andre værktøjer, når man eksekverer på sin SEO-strategi, der tager afsæt i ens søgeordsanalyse.
Når man som mig er ansat hos et SEO-bureau, der udelukkende fokuserer på søgemaskineoptimering, bliver der diskuteret og snakket rigtig meget SEO.
En af de ting, som vi diskuterer flittigt på kontoret for tiden, er søgeordsanalysen. Den gode gamle søgeordsanalyse!
Analysen, som langt de fleste SEO-bureauer laver for deres kunder. Analysen, som typisk danner grundlag for hele SEO-strategien.
Vi diskuterer søgeordsanalysens kvaliteter og berettigelse, fordi vi gang på gang erfarer, at man ikke kan stole på de data, som man får via de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer. Mere om det senere. Først og fremmest skal vi have defineret, hvad en søgeordsanalyse er.
Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse har til hensigt at skabe overblik over alle relevante søgeord inden for en niche relateret til ens virksomhed. Den gode søgeordsanalyse giver et overskueligt overblik over relevante søgeordsvolumer samt ens nuværende placeringer.
En søgeordsanalyse har typisk stor betydning for, hvilke søgeord man beslutter sig for at forsøge at rangere på.
Hvis man for eksempel er i tvivl om, hvorvidt man skal gå efter at rangere på 'sexdating' eller 'find en sex partner', vil søgeordsanalysen kunne hjælpe en med at træffe beslutningen, da analysen vil give en indsigt i, hvilken frase der har de fleste søgninger. Dog bør man også medtænke konkurrence og relevans, når man vælger sit primære søgeordsmål for en given landingsside.
Søgeordsanalyser er sjældent helt pålidelige
Desværre erfarer vi gang på gang, at de søgeordsvolumer, der opgives af de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer, ikke stemmer overens med virkeligheden.
Selv Google Keyword Planner, der om noget værktøj burde have indsigt i antallet af søgninger på Google, rammer helt forbi af og til.
Personligt synes jeg ikke dog, at man skal forkaste søgeordsanalysen, bare fordi den sommetider er unøjagtig.
For hvad er alternativet?
Man bliver jo nødt til at definere nogle mål for sin SEO-indsats, og det er svært at definere disse mål uden nogen søgeordsmål. Og valget af fokussøgeord skal jo ligesom motiveres, ikke?
Min anbefaling er derfor...
Få skabt et overblik over antallet af søgninger på alle de søgeord og -ordsfraser, som kunne være relevante for dig. Vær kreativ, sæt dig i kundens sted, og undersøg, hvad dine konkurrenter rangerer på.
På baggrund af søgeordsanalysen bør du vælge de søgeord, som du ønsker at rangere på. Valget skal tages på baggrund af overvejelser omkring relevans, søgeordsvolume og konkurrence.
Læg en plan for, hvordan du kommer til tops på søgeordene og gå i krig med det hårde rugbrødsarbejde. Vær omstillingsparat og brug løbende de data, som du får via Google Search Console. Disse data kan nemlig fortælle dig, om du er på rette vej, eller om bør du justere din plan.
Brug data fra Search Console løbende, når du eksekverer på din SEO-strategi
Via Google Search Console kan du se, hvilke ord din side rangerer på, samt hvor mange eksponeringer og klik du får på diverse ord.
Search Console kan derfor gøre dig bevidst om, hvis der er stor diskrepans imellem de søgeordsvolumer, Ahrefs, Google Keyword Planner og deslige har estimeret, og så virkeligheden.
Når man arbejder med sin SEO, vil man komme til at rangere på en masse søgeord, man ikke aktivt arbejder på at komme til tops på. Dette er en helt naturlig konsekvens af godt on-page indhold, indgående links og så videre.
Du bør løbende undersøge, om der er noget at hente på de søgeord og -ordsfraser, du endnu ikke har haft fokus på. Viser det sig at være tilfældet, kan det være, at du skal flytte dit hovedfokus til disse.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.