Et link er ikke bare et link. Der er stor forskel på værdien af links i SEO-mæssigt regi. I denne artikel fortæller jeg, hvilke parametre jeg bruger, når jeg vurderer kvaliteten af et link.
Hvis man ved en smule om SEO, så ved man, at indgående links er vigtige for ens rangeringer. Et link skal ses som en anbefaling af ens indhold. Hvis jeg linker til en side, så anbefaler jeg indholdet på denne side – i Googles øjne.
Ligesom der er forskel på en anbefaling fra en flot fyr med CBS-hjelm, et dyrt jakkesæt og pæne smilehuller og så en anbefaling fra en forhutlet hjemløs, der stinker af sprit og urin, er der også forskel på links.
Det gælder om at få de gode links, men det kan være svært at vurdere kvaliteten af et link, og det er desuden også et felt, der diskuteres flittigt blandt SEO-specialister.
Derfor må jeg hellere skynde mig at sige, at det ikke er sikkert, at samtlige specialister er enige med mig i, at de fire parametre, jeg introducerer om lidt, er de rigtige at vurdere et link ud fra.
Jeg vurderer et links kvalitet ud fra følgende parametre
- Mængden af organisk trafik fra siden, der linker
Det er vigtigt, at siden, jeg får linket fra, har trafik. Trafik kan nemlig ses som et tegn på, at siden har kvalitetsindhold og et formål. Splogs og lignende har sjældent særligt meget trafik, hvorfor det er sandsynligt, at Google ikke tillægger links fra sider uden trafik særligt stor værdi
- Relevans
Jeg har endnu til gode at se en tydelig officiel udmelding fra Google, hvori de udtaler, at relevans er et vigtigt parameter. Alligevel er der rimelig bred konsensus om, at links fra sider med relevant indhold er de bedste, hvilket jeg også erfarerer igen og igen. Med andre ord vil det være en fordel for dig at få et link fra en side, der beskæftiger sig med træningsudstyr, hvis du opererer i fitnessnichen.
- Tredjeparts-metrics
Der findes en række værktøjer, der rater linkprofiler. Dette er dejligt konkret og håndgribeligt, men man skal huske, at de evalueringer, som tredjepartsværktøjerne kommer med, ikke er nogle som Google opererer med. Det mest populære værktøj til evalueringer af linkprofiler er Ahrefs, og de opererer med noget, der kaldes Domain Rating. En sides Domain Rating bestemmes af en kompleks algoritme, der blandt andet kigger på antallet af indgående links og kvaliteten af disse. Desto højere DR, desto bedre linkprofil.
- Placeringen af linket
Desto færre klik væk fra forsiden, desto stærkere er linket, er en tommelfingerregel. Umiddelbart skyldes det, at den meste linkjuice typisk sendes til forsiden, da den har flest indgående links. Fra forsiden løber juicen videre til de nærliggende sider.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.