Blogging er uden tvivl en af de mest populære content marketing-discipliner. Flere og flere virksomheder kaster sig over disciplinen, og mange oplever et stort udbytte. I dette indlæg får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. Desto bedre indlæg du skriver, jo større er chancen for at få succes.
Som genre er ‘bloggen’ yderst elastisk. Et generelt træk ved genren er, at den er tekstlig, men ellers er genrekonventionerne yderst flydende. Man kan derfor let tilpasse genren efter ens formål. Jeg tror, at genrens elasticitet har været yderst afgørende for, at den har opnået så stort popularitet, som tilfældet er.
Man kan blogge i både privat og erhvervsmæssig sammenhæng. De tips, som jeg giver i dette indlæg, er primært henvendt til folk, der blogger i erhvervsmæssig sammenhæng. Det er dog ikke utænkeligt, at private bloggere også kan bruge et par rådene. Alle er i hvert fald velkomne til at læse med.
De tre tips kommer her:
1. Hav altid en klar og tydelig hensigt med dit indlæg
Et blogindlæg er en kommunikativ handling, og hvis en kommunikationshandling skal være effektiv og resultere i en adfærdsændring hos modtageren, er der en række parametre, der skal være styr på.
Et af de forhold, der skal spille, er blogindlæggets struktur. Hvis strukturen skal sidde i skabet, er det vigtigt, at man ved, hvad man ønsker at kommunikere via sit indlæg.
For nyligt skrev jeg et blogindlæg, hvor jeg ville hjælpe folk med at finde den perfekte gave til kæresten. Allerede inden jeg skrev det første ord, kendte jeg formålet med mit indlæg, og derfor var det hamrende let at strukturere dette, så det blev så spiseligt som muligt for læseren.
Er man sig ikke tydeligt bevidst om, hvilken meddelelse man ønsker at kommunikere via sit indlæg, vil dette med stor sandsynlighed blive temmelig rodet.
2. Skriv indlæg, der skaber værdi
Frasen “fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” er efterhånden lige så slidt som en 13-årig drengs håndflade.
Ovenstående frase gentages nemlig igen og igen af kommunikations- og marketing-folk, hvilket irriterer mig. Ikke fordi frasen er usand, men fordi den i sig selv ikke er vanvittigt brugbar. Egentlig siger man jo bare: “Lad være med at producere noget ligegyldigt lort,” og dette bør vel være en selvfølge for alle og enhver.
Jeg er af den overbevisning, at frasen først bliver nyttig, hvis man nuancerer, hvad der kendetegner værdifuldt indhold. Dette har brugt lang tid på at undersøge og gruble over, og jeg har rent faktisk skrevet et langt indlæg, hvor jeg diskuterer emnet.
Hvis du kan nøjes med en kort opsummering, kan jeg fortælle, at jeg i indlægget konkluderer, at værdifuldt indhold typisk kendetegnes ved, at:
- indeholde nyttig viden
- være passioneret
- være underholdende
3. Skriv sagligt og velargumenteret
Hvis man er typen, der vidensdeler via sine blogindlæg, er det meget vigtigt, at den viden, man deler, udspringer fra troværdige kilder.
Der er ekstremt stor forskel på viden og postulater, og hvis ens indlæg bliver for postulerende, kan det godt hæmme troværdigheden.
Hvad baserer de tips og tricks, man giver i sine indlæg, sig på? Baserer de sig på ens egen erfaring? I så fald er det vigtigt, at man har tilstrækkeligt med erfaring. Hvis man har blogget i to uger, kan man for eksempel ikke kalde sig for ekspert og forlange, at resten af verdenen tager ens postulater for gode varer.
Hvis de tips og tricks, man giver, baserer sig på videnskabelige undersøgelser, er det vigtigt, at man vurderer validiteten og reliabilitet af resultaterne fra undersøgelserne.
Jeg håber, mine tips kan bruges
Jeg håber, at du er klogere nu, end du var, da du læste første linje. Vi er nemlig ved vejs ende, og der er ikke så meget mere at sige, end at du må have god fornøjelse med at blogge fremover.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.