For nyligt havde jeg besøg af en fyr, der arbejder med SMS-marketing, i podcast-studiet. Han åbnede mine øjne for potentialet for dette, for mig, ganske ubelyste annonceringsfelt. I dette indlæg ønsker jeg at dele en række af hovedpointerne fra hans og min snak.
Antallet af marketing-kanaler er enormt og samtidigt voksende. Når man skal annoncere, er en af de vigtigste discipliner faktisk udvælgelse af marketing-kanal(er). Først og fremmest er det vigtigt at finde (en) kanal(er), hvorpå ens potentielle kunder befinder sig. Dernæst er det også vigtigt at finde (en) kanal(er), der engagerer ens potentielle kunder, så de med entusiasme afkoder ens indlejrede salgsbudskab.
Jeg forsøger hele tiden at blive så skarp på så mange marketing-kanaler som muligt, og for nyligt havde jeg, som sagt, fornøjelsen af at have en fyr i podcast-studiet til en snak om SMS’en som marketing-kanal. Det var yderst lærerigt, og nu vil jeg dele lidt af hans viden med jer.
Herunder følger fem forhold, der i min optik gør SMS-marketing ganske interessant.
1. Dine SMS-annoncer bliver læst
En af min gæsts vigtigste pointer var, at SMS-annoncer stort set altid bliver læst af kunden. I de fleste af vores mailindbakker vil der ligge et utal af ulæste mails, mens det er er meget sjældent, at man får en SMS og ikke læser denne.
Dette skyldes blandt andet, at mange af os ikke får lige så mange SMS’er som mails. Derudover har SMS’ens form også indflydelse på ovenstående forhold. En SMS er ofte yderst kort, og derfor kræver det ikke meget tid at læse denne til ende.
2. Enormt stor målgruppe
Langt de fleste personer over 13 år er i dag udstyret med en mobiltelefon. Derfor er målgruppen for SMS-marketing ekstremt stor. Kunsten er ganske enkelt at få indsamlet mobilnumre og de nødvendige tilladelser.
3. Intimt medie
Mobiltelefonen er mange menneskers kæreste eje. Vi har den med stort set overalt; på arbejdet, i køkkenet, ja selv på toilettet. Der er derfor stort set ingen situationer, hvor du ikke kan ramme dine potentielle kunder via SMS-marketing.
Mange forbinder også SMS’er med mere personlig kommunikation end for eksempel mails. Vi mailer med alverdens mennesker og virksomheder, mens SMS’en ofte er forbeholdt venner, familie og lidt velgørenhed og konkurrencer i ny og næ.
4. Effektiv kanal til at minde kunderne om aftaler
Rigtig mange i servicebranchen oplever, at mange kunder glemmer aftaler. Det er både dyrt og irriterende.
Procentdelen af glemte aftaler kan sænkes markant med en lille høflig SMS, der et par dage forinden aftalen minder kunden om denne. Dette er særligt effektivt for frisører, VVS-installatører, elektrikere, massører og lignende servicebranchefolk.
5. Stadigvæk et ganske uudnyttet marked
Der er ingen tvivl om, at der er flere, som er begyndt at annoncere via SMS i løbet af den seneste årrække. Mediet er dog endnu ikke lige så benyttet som de mest populære annonceringskanaler.
Derfor er mange folk endnu ikke så mættede af SMS-annoncering, som de er af mange andre annonceringskanaler. Der kan være en fordel i at hoppe med på toget, inden dette bliver overfyldt, og modtagerne mættes af annonceringsformen.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.