Skal ens content være sublimt, bør det kommunikere på flere niveauer, så alle modtagere påvirkes efter hensigten, høj såvel som lav. Folk har forskellige konsumeringspræferencer, og man bør designe og strukturere sit indhold, så man tilfredsstiller den enkeltes konsumeringspræference så godt som muligt. Det er svært, men ikke umuligt.
Når man skaber digitalt content, har man mulighed for at mixe flere forskellige medier og skabe mediekonvergens. Uden problemer kan man lade billeder, tekst og videoer figurerer side-om-side, og det kan i mange tilfælde være en rigtig god idé at lave dette mix.
Rigtig mange nøjes med udelukkende at kommunikere via tekst, og det er lidt en skam, for uanset hvor velskrivende en skribent man er, så vil der næsten altid være nogle af ens modtagere, der ikke påvirkes efter hensigten, hvis man begrænser sig til at kommunikere ved hjælp af det skrevne sprog.
Det er nemlig langt fra alle, der er lige begejstrede for tekst. Faktisk findes der en masse, som finder tekst ganske udfordrende, og sådanne mennesker giver som oftest hurtigt op, hvis de ender på et langt blogindlæg uden visuelle elementer, uanset hvor velskrevet indlægget måtte være.
Kommunikér på forskellige niveauer
Har du set en Disney-film for nyligt?
Hvis ja, var det så ikke en fantastisk oplevelse?
Det var det stensikkert, uanset hvem og hvor gammel du er, for Disney er, om nogen, eksperter i at kommunikere på flere forskellige niveauer.
Disney-film fascinerer både børn, gamle, kloge og dumme, og det gør de, fordi de kommunikerer på så mange forskellige niveauer og i så mange lag.
Nogle lag forstås af de kloge og ældre, andre lag af de unge og enfoldige. Et er sikkert, og det er, at enhver, der ser en Disney-film, får et eller andet ud af mødet med denne film, fordi der minimum er et lag af filmen, som vedkommende forstår til fulde.
Jeg siger ikke, at dit indhold skal være a la en Disney-film. Jeg siger bare, du skal lade dig inspirere af producenternes evne til at kommunikere til flere målgrupper på en og samme tid, og det gælder faktisk, uanset om du skaber content, der skal sælge Normann Copenhagen-møbler, eller du er ved at udarbejde en opskrift på brunede kartofler.
Få flere medier i spil
Hvis man skal påvirke så mange som muligt med sit digitale indhold, handler det ofte om at få flere forskellige komplementerende medier i spil.
De typiske medier, man bringer i spil, er lyd, billede og tekst. Det er blevet mere og mere populært at integrere videoer i sit indhold, og dette skyldes lige netop folks forskellige konsumeringspræferencer.
Videoer bidrager med dynamik, liv og gør, at langt de fleste uden problemer lykkes med at afkode ens hovedbudskaber. Jeg anbefaler derfor rigtig ofte de kunder, jeg rådgiver, at integrere videoer i deres content. Det skal selvfølgelig give mening. Man skal ikke bare lave videoer, fordi man kan.
Derudover nævner jeg også, at det sædvanligvis er en rigtig god idé at integrere en række statiske visuelle elementer undervejs, da det gør det samlede indhold lettere at konsumere. De visuelle elementer skal helst forstærke afsenderens ønskede budskaber samt bidrage med at skabe overblik. Mit sidste råd plejer at vedrøre, at indholdet skal være yderst scanable.
Dem, der lander på ens side, skal lynhurtigt kunne scanne indholdet og opnå et overblik over, hvad dette beskæftiger sig med.
Et konkret eksempel på indhold, der taler til flere niveauer
Når jeg udvikler indhold, der skal konvertere, tænker jeg rigtig meget over ovenstående, og jeg vil meget gerne give et eksempel på indhold, jeg har forsøgt at designe, så det rammer så mange for muligt.
Der er tale om en beskrivelse af en barnevogn. Indholdet skal vejlede og informere læseren og gøre denne klogere på, hvorvidt det er den barnevogn, vedkommende er på udkig efter.
Som en del af indholdet har jeg naturligvis integreret et billede af barnevognen, så den besøgende hurtigt får visualiseret, hvad indholdet handler om.
Derudover har jeg kreeret et kort afsnit, hvor hvor jeg præsenterer fordele og ulemper ved barnevognen via stikord. Denne del er meget let at konsumere og skal gerne bevirke, at modtagerne lynhurtigt får centrale informationer om barnevognen.
Efterfølgende kommer der et afsnit, der er lidt mere udfordrende at konsumere. Dette afsnit er for de tekstglade typer, der gerne vil læse endnu mere om barnevognen og lære alle detaljer om denne at kende.
Jeg bruger løbende farver og symboler til at hjælpe modtageren med at forstå, hvad vedkommende læser, og forstærke mine budskaber.
Jeg kunne godt have tænkt mig en video i løbet af indholdet, men det havde jeg desværre ikke mulighed for at få produceret. Det havde ellers været prikken over i’et.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.