IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Fem tips til at styrke kundeloyaliteten

Kundeloyalitet kan være mange penge værd. Dels indebærer loyalitet, at en kunde benytter ens service med end en gang. Derudover er der også større chance for at blive anbefalet af loyale kunder end af kunder, der kun benytter ens service én gang. Jeg giver dig her fem tricks til at højne kundeloyaliteten.

Enhver ambitiøs virksomhed bør have fokus på tiltag, der kan bidrage til at forstærke kundeloyaliteten. En række tiltag, der kan have positiv indflydelse på kundeloyaliteten, er kundeklubber og loyalitetsprogrammer. Men der findes mange andre tiltag, der også kan højne kundeloyaliteten.

Herunder får du fem konkrete tricks til at øge kundeloyaliteten.  

1. Giv aldrig løfter, du ikke kan holde

Ærlig, oprigtig kundekommunikation er yderst centralt for, hvorvidt ens kunder udvikler loyalitet til ens virksomhed. Giver man kunderne falske løfter, kan man være sikker på, at dette rammer en som en boomerang. Kunderne, der indgår et samarbejde på falske præmisser, vil føle sig svigtede, og de vil se svigtet som et tillidsbrud. Mange vil sikkert være hævngærrige, hvorfor der risiko for, at svigtede kunder laver larm i offentligheden, hvilket kan være meget skadeligt for ens virksomhed.

2. Behandl kunderne som unikke individer

Ens kunder må aldrig føle sig som et nummer i et system. Man skal altid bestræbe sig på at få kunderne til at føle sig sete og værdsatte.

Der er forskellige praksisser, hvormed man kan øge chancen for, at ens kunder føler sig anerkendte. Skaber man sig et indgående kendskab til den enkelte kundes behov, plejer man at være godt på vej. Det er naturligvis vigtigt, at man også forsøger at imødekomme behovene, kunden har.

3. Proaktiv kundeservice giver gladere og mere loyale kunder

Hvis man ved, at man på et tidspunkt løber ind i udfordringer, som påvirker eksisterende og potentielle kunder, bør man have en klar handlingsplan. I langt de fleste tilfælde er det strategisk smart at udmelde fremtidige udfordringer, inden disse er højaktuelle.

Et eksempel på en udfordring kunne være et hjemmesidenedbrud. Hvis man ved, at nedbruddet kommer, vil man kunne sænke antallet af negative reaktioner ved at melde dette ud på forhånd og beklage.

4. Kunder sætter pris på skarp kommunikation

Man skal altid bestræbe sig på at være klar og tydelig i sin eksterne kommunikation. Rigtig meget utilfredshed baserer sig på misforståelser, som skyldes mangelfuld og sjusket kommunikation.

Når ens virksomhed skal kommunikere bredt, er det - i mine øjne - vanvittigt risikabelt at udarbejde kommunikationsløsningen uden at rådføre sig med en kommunikationskonsulent.

Alle er vel også enige om, at kunderne meget gerne må opfatte ens virksomhed som et tjekket sted med styr på tingene. Skarp, professionel kommunikation konnotererer pertentlighed og professionalisme, hvorfor det er styrkende for ovenstående formål, hvis man altid har styr på kommunikationen.

5. Reagér på den kritik, du får

Hvis man får kritik, er det vigtigt, at man forholder sig fornuftigt og konstruktivt til denne.

Bevares.

Af og til får man kritik fra kunder, der er umulige at gøre tilfredse. I disse henseender anbefaler jeg, at man vender den anden kind til og glæder sig over, at hystaderne udgør et fåtal.

Hvis kritikken er berettiget, bør man bruge den aktivt til at forbedre ens forretning.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

SEO-specialist

Kreativ fyr på 27 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.

Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Spinnaker Nordic, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger. 

Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.

Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

30.05.2018
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

27.02.2018
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

21.02.2018
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

30.01.2018
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

04.01.2018
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

05.12.2017
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

27.11.2017
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

20.11.2017
Jesper Nørskov Jensen
SEO-specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

SEO-specialist

Kreativ fyr på 27 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.

Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Spinnaker Nordic, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger. 

Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.

Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her