Kundeloyalitet kan være mange penge værd. Dels indebærer loyalitet, at en kunde benytter ens service med end en gang. Derudover er der også større chance for at blive anbefalet af loyale kunder end af kunder, der kun benytter ens service én gang. Jeg giver dig her fem tricks til at højne kundeloyaliteten.
Enhver ambitiøs virksomhed - og det er uanset om man sælger tøj, marketing-ydelser eller måltidskasser - bør have fokus på tiltag, der kan bidrage til at forstærke kundeloyaliteten. En række tiltag, der kan have positiv indflydelse på kundeloyaliteten, er kundeklubber og loyalitetsprogrammer. Men der findes mange andre tiltag, der også kan højne kundeloyaliteten.
Herunder får du fem konkrete tricks til at øge kundeloyaliteten.
1. Giv aldrig løfter, du ikke kan holde
Ærlig, oprigtig kundekommunikation er yderst centralt for, hvorvidt ens kunder udvikler loyalitet til ens virksomhed. Giver man kunderne falske løfter, kan man være sikker på, at dette rammer en som en boomerang. Kunderne, der indgår et samarbejde på falske præmisser, vil føle sig svigtede, og de vil se svigtet som et tillidsbrud. Mange vil sikkert være hævngærrige, hvorfor der risiko for, at svigtede kunder laver larm i offentligheden, hvilket kan være meget skadeligt for ens virksomhed.
2. Behandl kunderne som unikke individer
Ens kunder må aldrig føle sig som et nummer i et system. Man skal altid bestræbe sig på at få kunderne til at føle sig sete og værdsatte.
Der er forskellige praksisser, hvormed man kan øge chancen for, at ens kunder føler sig anerkendte. Skaber man sig et indgående kendskab til den enkelte kundes behov, plejer man at være godt på vej. Det er naturligvis vigtigt, at man også forsøger at imødekomme behovene, kunden har.
3. Proaktiv kundeservice giver gladere og mere loyale kunder
Hvis man ved, at man på et tidspunkt løber ind i udfordringer, som påvirker eksisterende og potentielle kunder, bør man have en klar handlingsplan for, hvordan man håndterer udfordringerne. I langt de fleste tilfælde er det strategisk smart at udmelde fremtidige udfordringer, inden disse er højaktuelle, da da eksisterende og potentielle kunder dermed får mulighed for at forberede sig.
Et eksempel på en udfordring kunne være et hjemmesidenedbrud. Hvis man ved, at nedbruddet kommer, vil man kunne sænke antallet af negative reaktioner ved at melde dette ud på forhånd og beklage.
4. Kunder sætter pris på skarp kommunikation
Man skal altid bestræbe sig på at være klar og tydelig i sin eksterne kommunikation. Rigtig meget utilfredshed baserer sig på misforståelser, som skyldes mangelfuld og sjusket kommunikation.
Når ens virksomhed skal kommunikere bredt, er det - i mine øjne - vanvittigt risikabelt at udarbejde kommunikationsløsningen uden at rådføre sig med en kommunikationskonsulent.
Alle er vel også enige om, at kunderne meget gerne må opfatte ens virksomhed som et tjekket sted med styr på tingene. Skarp, professionel kommunikation konnotererer pertentlighed og professionalisme, hvorfor det er styrkende for ovenstående formål, hvis man altid har styr på kommunikationen.
5. Reagér på den kritik, du får
Hvis man får kritik, er det vigtigt, at man forholder sig fornuftigt og konstruktivt til denne.
Bevares.
Af og til får man kritik fra kunder, der er umulige at gøre tilfredse. I disse henseender anbefaler jeg, at man vender den anden kind til og glæder sig over, at hystaderne udgør et fåtal.
Hvis kritikken er berettiget, bør man bruge den aktivt til at forbedre ens forretning.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.