Bloggere, YouTubere og deslige har enormt dedikerede følgere, og det kan derfor være rigtig effektivt at få en af disse såkaldte influencere til at reklamere for ens produkter. Men tag dig i agt. Det kræver viden og kompetencer at lave en god influencer-kampagne. Her får du tre skarpe tips, der kan hjælpe dig med at få succes med influencer-marketing.
Selvom det kan være lidt svært for os voksne helt at begribe, hvad dælen det er, der foregår på YouTube med alle de dersens 'YouTubere', så nytter det altså ikke noget at vende det blinde øje til udviklingen. Slet ikke vist man arbejder med marketing.
Der er nemlig et rigtig stort markedsføringsmæssigt potentiale, hvad angår YouTubere og bloggere, og det er muligt, at en YouTuber eller en blogger er den helt perfekte formidler af ens budskab.
Der er da efterhånden også en del, der har fået øjnene op for det markedsføringsmæssige potentiale, som bloggere og YouTubere har, og derfor findes der i dag følgende udtryk: Influencer-marketing.
Influencer-marketing kan være ekstremt effektivt i nogle sammenhænge, men ligesom med alt andet marketing skal man tænke sig grundigt op, inden man kaster en masse penge i et projekt. Man skal ligeledes huske, at influencer-marketing ikke nødvendigvis er det mest optimale og profitable valg i ens situation, bare fordi det er nyt, hot og lyder fedt.
Herunder får du tre tips til at få succes med influencer-marketing.
1) Sørg for et perfekt match mellem dit brand og influenceren, du samarbejder med:
Der er stor forskel på, hvem der følger de forskellige influencere. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dig i markedet og vælger at samarbejde med en influencer, der har samme målgruppe, som du har.
Hvis en influencer-kampagne skal være rigtig effektiv, skal den kommercielle del nedtones. Du skal lege med på influencerens præmisser og tillade, at han/hun skaber indhold, som passer ind i vedkommendes univers. Dine produkter må aldrig fylde for meget i det content, der udarbejdes. Det er influenceren, der skal være midtpunktet.
Hvis I får produceret indhold, der minder om det sædvanlige content, influenceren producerer, vil det bidrage til, at modtagerne er engagerede, og typisk vil modtagerne ikke opfatte kommercielt indhold, der er produceret på influencerens præmisser, som værende synderligt kommercielt.
De mest succesfulde influencer-samarbejder er, når influenceren reklamerer for et produkt, som virker naturligt i influencerens univers.
Hvis du for eksempel har udviklet et mirakelmiddel mod bumser, som du gerne vil have gjort opmærksom på, bør du derfor finde en influencer, som i forvejen går op i hudpleje, da det ikke vil virke forceret, hvis influenceren en dag taler om dit produkt, og dette er afgørende for modtagerens velvillighed til at engagere med indholdet.
2) Spil med åbne kort:
Lad for guds skyld være med at skjule, at der er tale om kommercielt indhold. Bliver din virksomhed og influenceren afsløret i at have lavet kommercielt indhold uden at have gjort opmærksom på dette, lider både dit brand og influenceren store tab. Det være sig både på den økonomiske front og den branding-mæssige.
3) Hav en klar plan for produktionen og distributionen:
Det er vigtigt, at I bruger kræfter og energi på produktionen, og at I tydeligt får afstemt krav og forventninger.
Når indholdet skal produceres, bør I lade influenceren have det sidste ord, da han/hun ved, hvad følgerne vil have, men samtidig skal I selvfølgelig sørge for, at kvaliteterne for jeres produkt fremhæves, som I ønsker.
Spar meget gerne med jeres samarbejdspartner omkring distributionen. I skal naturligvis bestræbe jer på at få indholdet ud til så mange i målgruppen som muligt.
Hvilke medier egner sig mon bedst til det? Det ved din samarbejdspartner sikkert alt om, da han/hun stræber efter at ramme samme målgruppe som dig, hvis du har valgt den rette influencer.
Det øger effekterne af stort set enhver kampagne, hvis virksomheden, der har betalt for produktionen, også bruger penge på distributionen. Det er de færreste kampagner, der får succes organisk, men det hænder dog.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.