Næsten alle taler om, at indhold skal være værdifuldt. For få, i mine øjne, taler dog om, hvordan man skaber det værdifulde indhold. Jeg fremlægger i denne artikel tre karakteristika, der kan gøre indhold værdiskabende.
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg i løbet af det sidste år har hørt et menneske, jeg deler branche med, tale om, at man skal fokusere på skabelsen af værdifuldt indhold. Frasen florerer i statusopdateringer på LinkedIn, faglige podcasts, blogindlæg, uddannende videoer, foredrag og mange andre steder.
I begyndelsen nikkede jeg anerkendende uden at reflektere over, hvor unyttig frasen egentlig var i sig selv. Den forfulgte mig dog som et råb i en ekkodal, og så gjorde jeg noget, som mange af dem, der bruger frasen hyppigt, ikke har gjort i lang tid. Jeg grublede over betydningen af udtrykket ‘værdifuldt indhold’, for hvad vil det egentlig sige at skabe værdifuldt indhold?
Jeg er ret overbevist om, at hvis man vil give et værdiskabende råd om værdifuldt indhold, så skal rådet vedrøre, hvordan man skaber det værdifulde indhold, og ikke blot at man bør skabe indhold af denne type.
Konteksten har betydning for, hvorvidt indhold opfattes som værende værdiskabende
Det kan være svært at producere godt, værdiskabende indhold, og der er som sådan ikke nogen fast opskrift. Der er nemlig mange ydre faktorer, som har indflydelse på, i hvilket omfang indhold anses som værdifuldt. Indhold er sjældent værdifuldt for enhver, og særligt konteksten har betydning for, hvorvidt indholdet bliver opfattet som brugbart og værdiskabende af størstedelen af modtagerne.
Lad mig konkretisere: Ville denne her artikel blive opfattet særligt positivt i Nationens kommentarspor til en artikel om en halvnøgen ungmø? Næppe. Indholdet skal designes efter målgruppen og platformen, sæt dette skal være værdifuldt.
Disse elementer kan være værdiskabende
Hvis indhold er værdifuldt, påvirker det modtageren på en måde, så vedkommende føler, at han/hun får noget ud af mødet med indholdet.
Det afhænger meget af målgruppen, hvad denne finder værdifuldt og givende, men jeg har dog bemærket en række karakteristika, som typisk kan beskrive indhold, der opfattes som værdiskabende af mange.
De tre kendetegn, som jeg ofte synes, kan beskrive værdifuldt indhold, opremses herunder i punktform:
Jeg er indforstået med, at byggestenene til værdifuldt indhold kan være mange flere end ovenstående, men disse tre træk går på tværs af meget værdifuldt indhold i min optik.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.