Jeg har erfaret, at mange dygtige PR-specialister ikke har sat sig det fjerneste ind i SEO. Det er en kæmpe fejl, hvis du spørger mig, da en PR-specialist med få justeringer af sit arbejde vil kunne tilføre dette en masse SEO-værdi foruden al PR-værdien.
Min hidtidige jobrejse har berørt destinationer, hvor både PR og SEO har været en del af min daglige arbejdsgang. Derfor har jeg et ganske godt indblik i begge verdener, hvilket har visse fordele.
Jeg ved for eksempel, hvordan jeg skal få den maksimale SEO-værdi ud af mit PR-arbejde, og min erfaring fortæller mig, at det i disse dage ikke er givet for PR-specialister at have kendskab til SEO, og det er altså en fejl. Det vil du stensikkert også være enig med mig i, når du er i mål med denne artikel.
Grunden til, at PR-arbejde kan have enorm stor værdi for ens SEO, skyldes, at indgående links stadigvæk er et hamrende vigtigt parameter her i 2018, og særligt ’earned’ links er værdifulde. Og den type links får man blandt andet via PR-arbejde.
Hvis jeg allerede har tabt dig, beklager jeg. Jeg vil nu forsøge at samle dig op igen ved at give en kort introduktion til linkbuilding og forklare, hvorfor dette element er vigtigt i et SEO-mæssigt aspekt.
En god linkprofil er afgørende for ens placeringer i Google
Når Google skal afgøre en hjemmesides placeringer, tager Google udgangspunkt i 200 rangeringsfaktorer. En række af de allervigtigste faktorer er en sides on page-indhold, altså indholdet på en sides landingssider, samt sidens linkprofil.
Hvis man skal have en god linkprofil, kræver det gode, indgående links. Desto flere, jo bedre. Der er flere forskellige kriterier, der afgør kvaliteten af et link. Herunder følger de vigtigste:
- Kvaliteten af linkprofilen for siden, man får linket fra
- Trafikmængden for siden, man får linket fra
- Relevans – er der emneoverlap mellem siden, man får linket fra, og ens egen side? Hvis ja, er det smaddergodt
- Placeringen af linket. Desto færre klik væk fra forsiden, desto bedre er linket
De links, man laver via PR-indsatser, vil stort set altid være ekstremt gode, stærke links, da det formentlig vil være fra nyhedsblade og fagmagasiner, som i forvejen har mange indgående links og dermed stærke linkprofiler.
Tilmed vil siderne også ofte have fine mængder trafik, og i flere tilfælde vil links, optjent via PR-arbejde, være relevante links, da ens PR-indsats ofte indebærer, at man forsøger at få ens historier i fagmagasiner, der beskæftiger sig med de samme emnefelter som en selv.
Hvis man for eksempel sælger plus size-tøj til kvinder af mærket Zizzi, vil man stensikkert forsøge at få historier i kvindeblade og modemagasiner, da ens målgruppe har snuden i den type magasiner.
Opsøg linket – det er mange penge værd og tilføjer stor SEO-værdi
Jeg har flere PR-specialister i netværket, og de ved, for at sige det mildt, ikke en drøjt om SEO.
Flere gange har jeg over for dem slået på tromme for, at de skal huske at forsøge at få links, når de får PR-materiale publiceret, men da linkbuilding er et lidt komplekst og mudret felt, er det ikke alle, som forstår hvordan og hvorfor.
Sågar var der en af dem, som for nyligt stolt viste mig, at hun havde tilføjet et link i en advertorial, som kun udkom på et trykt medie… Jaja, tanken var da sympatisk og sød nok, men et link skal altså være på digitale platforme, hvis det skal have en SEO-mæssig effekt.
Selvom Google efterhånden er en hyperintelligent søgemaskine, crawler deres bot altså ikke de trykte medier.
Min anbefaling er altid, at man tilføjer minimum et link i sit PR-materiale. Det mest oplagte er at tilføje linket med virksomhedens navn som ankertekst.
Hvis man tilføjer links til ens pressemeddelelser, vil indsatsen stensikkert kaste en del links af sig, sæt man er dygtig til at udforme PR-indhold.
Journalister har nemlig ekstremt travlt, og hvis pressemeddelelsen sidder lige i skabet, vil de ofte bringe den, som den er.
Hvis du får publiceret omtale, der ikke indeholder et link, bør du altid forhøre dig om muligheden for at få tilføjet et.
Du bør dog aldrig bringe SEO på banen i den sammenhæng, da du i så fald minder journalisterne om, at de har en eksklusive vare, der er penge værd. Prøv i stedet at få linket med argumenter om, at det øger brugervenligheden med et link.
Hvad koster et link?
Google er utvetydige i deres retningslinjer angående køb og salg af links; det må man ikke, og hvis Google finder ud af, at et link er købt og betalt, forsvinder linkværdien.
Selvom Google er imod køb og salg af links, foregår handlen i stor stil, hvilket særligt skyldes, at det er meget svært for Google at finde ud af, hvorvidt et link er købt og betalt.
Hvis man ønsker at købe et link via et SEO-bureau hos enten Børsen, EB, BT, Søndagsavisen, Nordjyske, ChriChri, ALT for damerne, Euroman, Connery eller et andet stort magasin, vil prisen være på mellem 2000 og 7000 kroner.
Ovenstående fortæller noget om, hvor meget mere din PR-indsats bliver værd i kroner og ører, hvis den resulterer i skabelsen af en række links.
”Jamen vi bliver betalt for at lave PR og ikke for at lave SEO”
Jeg skal naturligvis ikke bestemme, hvorvidt et linkbuilding-fokus bør inkorporeres i jeres PR-strategi. Hvis I er et PR-bureau, sælger I jo PR og ikke SEO.
Men jeg synes på ingen måde, at det ene udelukker det andet, og det er de færreste virksomheder, som ikke ønsker at ligge godt til på søgemaskinerne. Derfor har jeg svært ved at se argumenterne imod at gøre en lille ekstra indsats for at skabe links foruden al omtalen.
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
Kreativ fyr på 28 år, der har stor interesse i sprog, kommunikation, film, tv, podcast og sport. Jeg drømmer om at leve af at være kreativ, gerne som radiovært eller forfatter. Hvis man vil være god til noget, skal man også øve sig. Derfor bruger jeg en del af mine fritidstimer på at skrive skønlitterære tekster og lave podcast.
Jeg er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet. Her læste jeg også min bachelor i Dansk. Dagligdagen bruges for tiden hos Nutimo, hvor jeg arbejder med SEO og content i mange forskellige afskygninger.
Ovenstående indikerer, at det kører meget godt for mig, og det gør det da bestemt også det meste af tiden, men jeg har skam også lidt nederlag i løbet af livet. Jeg har blandt andet præsteret at tabe til en dværg i bordtennis samt at blive afvist af en pige, der sagde, at hun ikke kunne skrive med mig mere, fordi hun havde ondt i fingrene.
Heldigvis har jeg rejst mig, hver gang jeg har været i gulvet, og denne egenskab håber jeg aldrig, at jeg mister.