Tags:
Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
02.04.2019Alle, der arbejder med SEO, kender til programmet Ahrefs, som særligt benyttes til linkprofil-analyser. Ahrefs kan dog meget mere end det, og for nyligt tilføjede de en funktion, som kan gøre dig klogere på dine potentielle kunders udfordringer. I dette indlæg giver jeg dig en introduktion til funktionen og forklarer, hvorfor jeg synes, den er fantastisk.
SEO har ændret sig helt ekstremt meget i løbet af de seneste år. De mange cowboy-tricks, man førhen kunne lave, fungerer ikke mere i samme udstrækning. Uden godt content er det blevet nærmest umuligt at vinde på søgemaskinerne.
Derfor bør enhver, som arbejder med SEO, først og fremmest fokusere på skabelsen af godt, værdiskabende content, der imødekommer den søgeintention, som den søgende har.
På den lange bane er det nemlig det content, som brugerne foretrækker, der vinder de øverste placeringer på søgemaskinerne. Google kigger allerede nu rigtig meget på brugeradfærd og fordeler blandt andet placeringerne efter, hvor lang tid de besøgende interagerer med de sider, som de lander på, da tid må anses som et pejlemærke for, hvorvidt indholdet er relevant for en given søgning.
Derfor… Fokusér på skabelsen af content, som bringer værdi for dine besøgende. Drop tomgangstekster, som hverken indeholder viden eller er underholdende. Skriv i stedet gode, levende tekster, som løser et problem for dine potentielle kunder.
“Men hvilke problemer har mine potentielle kunder?” tænker du sikkert.
Ih, hvor er jeg glad for, at du spørger!
Lad Ahrefs hjælpe dig
Rigtig mange anser Google som et altvidende orakel. Denne holdning til Google afspejler sig i manges brugeradfærd. Rigtig mange vælger at stille konkrete spørgsmål til Google.
For nyligt lancerede Ahrefs en funktion, som gør, at man kan se alle de spørgsmål, der bliver stillet omkring et givent emne. Disse spørgsmål rummer super værdifuld viden. De spejler nemlig de udfordringer, som ens potentielle kunder har.
Herunder ses et eksempel på, hvilke spørgsmål de besøgende stiller Google i relation til ‘skiferie’.
Som du kan se, spørger folk Google om alt muligt i relation til ‘skiferier’, blandt andet om hvornår skiferier er billigst. Ligeledes er der nogle, som bare skriver ‘Skiferie Norge hvor’.
Dette er som sådan ikke et spørgsmål. Ikke grammatisk set i hvert. Dog lurer man lynhurtigt søgeintentionen for denne søgning - folk ønsker et overblik over mulighederne for skiferier i Norge.
Ahrefs netop lancerede funktion bør kunne inspirere dig til at skrive en masse fantastiske, værdiskabende blogindlæg, hvori du løser de udfordringer og problemer, som dine potentielle kunder har.
Jeg lover dig, at hvis du skriver gode blogindlæg, hvori du fyldestgørende besvarer de spørgsmål, som du finder i Ahrefs, så skal du nok få en masse relevant trafik på et tidspunkt. Du skal dog forvente, at der går et par måneder, før Google helt har gennemskuet, at dit indlæg er genialt, og hvem det er genialt for.
Mange vil sikkert droppe ovenstående opgave grundet det relativt lave antal estimerede søgninger, men men men… Dette tal kan du sjældent stole på. Folk googler vidt forskelligt, og der kan være over 100 forskellige måder at stille det samme spørgsmål på.
Trafikken vil derfor typisk være væsentligt højere for indlæg, der besvarer spørgsmål, end hvad der antydes via søgeordsanalyseværktøjerne