De fleste virksomhedsejere ved, at Google er en kanal til mange gode, nye kunder, men vejen dertil er ikke let. Står man med en presset økonomi og uden inhouse SEO-potentiale kan kampen virke tabt på forhånd, men bare rolig; det er den ikke. Jeg har arbejdet med SEO i over 10 år, og jeg vil i dette indlæg vise dig, at det kan lade sig gøre at indtage den fornemme førsteplads på Google - uden finansielle midler eller SEO-viden.
Når du læser dig gennem min guide, vil jeg komme med nogle helt konkrete eksempler, så du lettere kan forestille dig, hvordan du kan benytte det i din virksomhed. Jeg tager udgangspunkt i, at jeg er et rejsebureau, der tilbyder rejser til Tanzania.
Her får du min fem-trins guide:
Her vil de fleste tænke: "Jeg skal nok finde de søgeord, der har flest søgninger, fordi flest søgninger betyder flest kunder?". Det handler dog om at gøre det præcis modsatte, hvis dit udgangspunkt er, at du ikke har finansielle midler eller SEO-eksperter inhouse. Det er nemlig rigtigt, at der kan gemme sig flest kunder der, hvor der er flest søgninger - men det betyder også hårdere konkurrence - og formentlig en konkurrence, du ikke kan hamle op med.
Derfor skal du sørge for at finde de søgninger, der har færrest søgninger. Det betyder nemlig ofte to ting:
- Der er langt mindre konkurrence, da de store virksomheder har overset dem
- Søgningerne er langt mere specifikke og har derfor en bedre konverteringsrate
Du kan benytte værktøjet searchvolume.io, som (gratis) kan fortælle dig, hvor mange søgninger der er på et givent søgeord. Generelt vil jeg anbefale at finde nogle søgninger som har 10-20 søgninger pr. måned.
Konkret eksempel:
Her kan du se nogle bud på søgeord, som jeg bestemt aldrig ville vælge:
- rejser (40.500 søgninger)
- rejser til afrika (480 søgninger)
- rejser til tanzania (110 søgninger)
Her er derimod nogle bud på søgeord, som jeg ville vælge:
- zanzibar og safari (10 søgninger)
- safari og badeferie afrika (10 søgninger)
- zanzibar rejser tilbud (20 søgninger)
- løvesafari (10 søgninger)
Nu skal du vælge ét af førnævnte søgeord, som du vil lave en indholdsside om. Medmindre du har en indholdsside, der handler meget specifikt om det søgeord, vil jeg anbefale dig at lave en helt ny. Det er nemlig vigtigt, at der kan være ordentlig fokus på netop det søgeord i indholdet.
Da Google er en maskine, er det vigtigt, at man har nogle lidt andre briller på i forhold til teksten. Den skal selvfølgelig være appelerende over for en besøgende, men det er også vigtigt, at den er skrevet med fokus på søgemaskinerne.
En søgemaskine vil f.eks. forholde sig til:
- Længden af teksten
- Brugen af søgeord i overskrift og mellemrubrikker
- Brugen af søgeord i brødteksten
- Brug af billeder og video (navngivet med fokus på søgeordet)
Teksten må selvfølgelig ikke komme til at lyde unaturlig, men de fleste vil opleve, at de skal have presset søgeordet ind et par gange mere, end de som udgangspunkt havde tænkt sig.
Konkret eksempel:
Hvis jeg gerne ville ranke på ordet "Løvesafari", ville mine best pratice lyde på:
- Tekstlængde på minimum 500 ord
- Brug søgeordet i overskriften og minimum én mellemrubrik
- Nævn søgeordet minimum 10 gange i brødteksten
- Hav minimum ét billede, hvor filnavn og ALT-tag er søgeordet
Du kan faktisk se et helt konkret eksempel på en side om løvesafari lige her.
Links er en essentiel del af SEO, men også noget af det, som skræmmer folk lidt væk, da det er et svært felt at arbejde med. Derfor vælger jeg at holde mig til det, vi kalder for intern linkbuilding - da den er lige til at gå til.
Du skal med andre ord finde nogle af dine andre indholdssider, hvor det vil være relevant at lave et internt link over til den nye side, som du netop har oprettet. Disse links skal være med til at fortælle Google (og andre søgemaskiner) at den nye side er vigtigt - hvilket vil bringe den højere i søgeresultatet.
Når du laver disse links, skal du huske at have en korrekte tekst i linket, da denne kan have stor indflydelse på, hvor effektivt de interne links vil virke. Det er altså selve den klikbare tekst, der skal konstrueres, så den er relevant i forhold til den side, du linker til.
Konkret eksempel:
Lav aldrig links med følgende tekster:
- Er du interesseret, kan du læse mere her
- Se mere her om spændende ting, du kan opleve
- Hvis du vil læse mere, kan du klikke her
Lav derimod links med tekster som disse:
- Læs om vores løvesafari her
- På en tur til Tanzania bør du altid opleve en løvesafari
Søgemaskinerne ser bestemt også, hvad der sker ovre på de sociale medier, og her kan du aktivt sørge for at give et lille skub i den rigtige retning. Har jeres virksomhed profiler på de sociale medier, skal den nye indholdsside selvfølgelig deles der. Hvis ikke handler det om at bruge de midler, man så har til rådighed, og her er der selvfølgelig tale om private profiler. Det er selvfølgelig ikke alle, der har lyst til at fylde sin private Facebook-profil med virksomhedsrelaterede ting, men som man siger: Målet helliger midlet.
Konkret eksempel:
- Jeg deler det direkte link til min nye indholdsside på min virksomheds Facebook-, Twitter og LinkedIn-profil
- Fra min egen personlige Facebook-profil gendeler jeg min virksomheds opslag
- Jeg beder kolleager/venner om at dele, kommenterer eller like (alt efter, hvad de har lyst til - husk, at alt hjælper)
- Jeg håber selvfølgelig, at det skaber nogle naturlig likes, kommentarer eller delinger.
Når du er blevet færdig med din første indholdsside, har fået linket til den og delt den - så er det bare videre til den næste. Ovenstående søgeordseksempler er blot toppen af isbjerget, og der findes flerehundrede søgeord med 10-20 søgninger inden for alle brancher.
Derfor handler det egentlig også blot om at gentage denne metode "uendeligt". Selv hvis du ikke oplever, at dine første artikler skaber topplaceringer, bør du fortsætte, da det nemlig godt kan komme på sigt.
Dette er grundet:
- Det kan sagtens tage lidt tid, før SEO-effekten træder i kraft, og det er bedre at holde et kontinuerligt flow - frem for at vente på effekten
- Du bliver formentlig bedre og bedre til at udarbejde disse SEO-tekster
- Hele dit website bliver "større" desto flere indholdssider du ligger op - og desto større website, desto større potentiale for placeringer for de enkelte sider
Konkret eksempel på fremgangsmetode:
- Jeg laver en plan med 24 relevante søgeord med en månedlig søgevolume på 10-20
- Jeg udgiver blot én enkelte sider om måneden i to år
- Hver måned tjekker jeg samtidigt placeringerne på alle de indholdssider, jeg har udgivet indtil videre
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.