Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Brugerundersøgelser: Tror du også, at du kender dine kunder?

Hvad enten du er i opstartsfasen med din virksomhed, eller har været i gamet i en årrække, så vil det være uundgåeligt, at du på et tidspunkt skal gennemføre en form for brugerundersøgelse for at opnå et større kendskab til dine kunder. Men hvad er egentlig den mest optimale løsning? Det giver jeg mit bud på i denne artikel. 

En fejltagelse mange af os begår, uanfægtet om vores virksomhed har eksisteret i et par måneder eller et par år, er at antage, at vi kender vores kunder så godt, at vi ved præcis, hvad de vil have. Men realiteten er, at det gør vi sjældent. 

Et klassisk eksempel på det er en innovation som Google Glass, der dumpede gevaldigt blandt brugerne, da de simpelthen ikke gad iføre sig produktet. Her kan man passende sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget Google egentlig har rådført sig med deres brugere.  

I stedet for at gætte så bliver vi nødt til at være undersøgende og rent faktisk interagere med vores kunder - så vi som et minimum undgår at begå samme fejl som Google. Men hvad er der af muligheder, når det kommer til brugerundersøgelser?

Nedenfor gennemgår jeg tre bud på brugerundersøgelser til forskellige budgetter og tidsrammer. 

 

1) Sammensæt dit eget spørgeskema (light versionen) 

Har du et minimum af ressourcer til rådighed, så kan du gøre brug af en af de gratis spørgeskema udbydere på markedet som SurveyMonkey (https://da.surveymonkey.com/). Tjenesterne giver dig mulighed for at stille en række spørgsmål, og dele spørgeskemaet med en udvalgt skare af mennesker. Metoden er helt klart bedre end ingenting, men den giver dig ikke et repræsentativt billede. Denne metode kræver også, at du rent faktisk har nogle at dele spørgeskemaet med. Det kunne eksempelvis være en e-mailliste. Så er budgettet begrænset, og har du allerede opbygget en solid mail liste med relevante personer, så kan du overveje denne version. 

 

2) Guerilla research (den eksplorative version) 

Skal det gå rigtig hurtigt og er budgettet meget begrænset, så kan en mulighed være guerilla research. Metoden kaldes også for en popup-brugertest, da man typisk finder en offentligt rum og spørg nogle tilfældige mennesker om et specifikt emne. Denne metode er derfor ikke egnet, hvis du har brug for et præcist, repræsentativt svar, men den kan bruges, hvis du ønsker at blive klogere på et bestemt problemfelt. Metoden er derfor også velegnet før, du eksempelvis udarbejder en spørgeskemaundersøgelse, da du kan blive klogere på, hvilke spørgsmål der er relevante, og hvordan de skal stilles. Er du derfor et sted, hvor du er i tvivl om, hvad det præcist er, der vil være gavnligt at undersøge, så kan du med fordel bruge denne gratis undersøgelsesmetode. 

 

3) Lad et bureau om opgaven (den optimale løsning) 

Vi kommer naturligvis ikke udenom spørgeskemaundersøgelser gennemført af bureauer, når vi taler om brugerundersøgelser. Bureauer som eksempelvis Bilendi (link) har allerede en stor database af mennesker, som de kan sende undersøgelser ud til. Samtidig har de rigtig mange datapunkter på personerne i deres database, og de kan derfor udvælge præcis de mennesker, du har brug for at vide mere om. Et bureau som eksempelvis Bilendi giver brugerne et gavekort til diverse butikker, så de kan tjene penge, som tak for deres deltagelse. Det gør, at brugerne er utrolig motiveret til rent faktisk at deltage i undersøgelserne. Sådanne løsninger er derfor med til at give et mere nøjagtigt og repræsentativt billede, når du skal have gennemført en brugerundersøgelse. Det er altså win-win for dig, brugerne og bureauet.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik

Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 10 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 10 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Spørgsmålet over dem alle, hvad end man ønsker at udbyde eller hyre livemusik. For kender man ikke så meget til området, kan det være svært at forstå prisen på livemusik.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Efter over et år med forfærdelige vilkår for livemusikere, ser tiden endelig ud til at lysne, og det er virkelig også tiltrænkt. Musikere og komponister mistede nemlig hele 44 % af deres indtægt i 2020.

Kontorløsninger
Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Når du starter op som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til. En af dem er, hvilken form for arbejdskontor du ønsker at have. Du kan selvfølgelig skaffe dig dine egne erhvervslokaler ved hjælp af boligrådgivning, men er din virksomhed i sin spæde start, så er det ikke sikkert, at indtægterne er til det endnu. I denne artikel kommer jeg med et par forslag til arbejdskontor for dig, der lige er startet op som selvstændig.

Fra arbejdstager til selvstændig: Tre gode råd
Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

At gå selvstændig kan være en fantastisk fed og befriende oplevelse, men det er ofte også en helt ny verden, hvor man pludselig skal tage stilling til en masse opgaver, som før blev taget hånd om af andre, når man er arbejdstager. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du skal huske at læse op på, når du tager rejsen fra arbejdstager til selvstændig. 
 

Brancher der har klaret corona med topkarakter
Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Der er ingen tvivl om, at corona har ramt rigtig mange brancher hårdt. Særligt fly-, rejse-, restaurations- og nattelivsbranchen har været særligt hårdt ramt, hvor sidstnævnte har været helt lukket ned i et årstid. Men der er heldigvis også flere brancher, der er har nydt godt at den såkaldte “corona-effekt”. I denne artikel ser vi nærmere på fire af de brancher, der har opnået stor fremgang under pandemien. 

Lydmedie i marketingstrategi
Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Allerede i 2018 skrev DR i deres årlige medierapport, at lydmediet var ved at genindtage sin placering i danskernes medieforbrug, og at fremtiden vil blive mere lydbaseret. Siden er populariteten af mediet kun steget blandt danskerne, som særligt kaster deres kærlighed over lydmedier som podcasts og lydbøger. Det kan derfor være en rigtig god ide at begynde at indtænke lyd i din kommunikation og marketing, hvis du ikke allerede gør det. 

Arbejdsplads hjemme
Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Der er rigtig mange iværksættere, der lige nu må se sig nødsaget til at arbejde hjemmefra, og det kan være frustrerende på rigtig mange parametre. Desværre er det også en arbejdsform, der hurtigt kan føre til skader på grund af manglende variation og bevægelse i hverdagen. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du som travl iværksætter kan gøre for at undgå arbejdsskaderne.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Går du med en drøm om at blive freelance oversætter? I denne artikel giver jeg dig fem tips til, hvordan du kommer godt fra start. 

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT

Gennem tiden har den digitale scene ændret sig utallige gange. I slutningen af 90’erne og starten af 0’erne stormede de moderne søgemaskine frem, der kunne finde og organisere alt indhold. Senere i 0’erne begyndte de sociale medier for alvor at tage fat og blive allemandseje.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

De fleste har oplevet, hvordan hele musikbranchen er blevet mere og mere digital. Det handler om alt fra produktionen af musik, til hvordan vi hører den.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Økonomi

Rigtig mange iværksættere har brug for et køretøj, så de kan komme til møder, på messer eller leverer deres ydelser på kundens adresse. Det er dog de færreste iværksættere, der har styr på, hvordan man håndterer hele den del med bil.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Esport er virkelig stormet frem. Counter Strike kan ses i Royal Arena, League of Legends kan ses i Emperial-biografen og FIFA begynder at fylde hos de traditionelle danske medier. Det betyder selvfølgelig også, at esport kommer til at påvirke erhvervslivet, hvilket inkluderer iværksætterlivet.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Økonomi

Iværksætteri trender i Danmark, og det er absolut ikke en nyhed. Faktisk har iværksætterne stormet frem siden år 2009, da den værste del af Finanskrisen var overstået. Vækstanalyse.dk slår i en rapport fra sidste år fast, at over 20.000 nye iværksættervirksomheder fik deres CVR nummer registreret i år 2016, og at kurven desuden er opadgående.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Internettet vrimler med lykkehistorier om iværksættere, hvilket egentlig også er inspirerende og lærerigt. Ind imellem kan det dog være mere inspirerende og lærerigt at høre om andres fejl - og om de initiativer, der skal vende modvind til medvind.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Dronerne har længe stormet frem, og det har været mere end tydeligt, hvordan private er blevet større og større dronefans.

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Økonomi

Som iværksætter er der mange nye forhold, der skal tages stilling til. Det samme er gældende, når firmabilen skal anskaffes. Skal bilen leases eller købes?

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Vi får hele tiden af vide, at vi som privatpersoner skal værne om miljøet, og vi skal omstille os til mere miljøvenlige vaner - men hvad med iværksættere?

Glen Michaelsen
CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Har jeres virksomhed droppet at arbejde med SEO grundet manglende inhouse-kompetencer og budget? Så læs min artikel her!

CMO & Partner & MUUV, Gixter & 123festmusik

Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 10 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 10 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her