Hvad enten du er i opstartsfasen med din virksomhed, eller har været i gamet i en årrække, så vil det være uundgåeligt, at du på et tidspunkt skal gennemføre en form for brugerundersøgelse for at opnå et større kendskab til dine kunder. Men hvad er egentlig den mest optimale løsning? Det giver jeg mit bud på i denne artikel.
En fejltagelse mange af os begår, uanfægtet om vores virksomhed har eksisteret i et par måneder eller et par år, er at antage, at vi kender vores kunder så godt, at vi ved præcis, hvad de vil have. Men realiteten er, at det gør vi sjældent.
Et klassisk eksempel på det er en innovation som Google Glass, der dumpede gevaldigt blandt brugerne, da de simpelthen ikke gad iføre sig produktet. Her kan man passende sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget Google egentlig har rådført sig med deres brugere.
I stedet for at gætte så bliver vi nødt til at være undersøgende og rent faktisk interagere med vores kunder - så vi som et minimum undgår at begå samme fejl som Google. Men hvad er der af muligheder, når det kommer til brugerundersøgelser?
Nedenfor gennemgår jeg tre bud på brugerundersøgelser til forskellige budgetter og tidsrammer.
Har du et minimum af ressourcer til rådighed, så kan du gøre brug af en af de gratis spørgeskema udbydere på markedet som SurveyMonkey (https://da.surveymonkey.com/). Tjenesterne giver dig mulighed for at stille en række spørgsmål, og dele spørgeskemaet med en udvalgt skare af mennesker. Metoden er helt klart bedre end ingenting, men den giver dig ikke et repræsentativt billede. Denne metode kræver også, at du rent faktisk har nogle at dele spørgeskemaet med. Det kunne eksempelvis være en e-mailliste. Så er budgettet begrænset, og har du allerede opbygget en solid mail liste med relevante personer, så kan du overveje denne version.
Skal det gå rigtig hurtigt og er budgettet meget begrænset, så kan en mulighed være guerilla research. Metoden kaldes også for en popup-brugertest, da man typisk finder en offentligt rum og spørg nogle tilfældige mennesker om et specifikt emne. Denne metode er derfor ikke egnet, hvis du har brug for et præcist, repræsentativt svar, men den kan bruges, hvis du ønsker at blive klogere på et bestemt problemfelt. Metoden er derfor også velegnet før, du eksempelvis udarbejder en spørgeskemaundersøgelse, da du kan blive klogere på, hvilke spørgsmål der er relevante, og hvordan de skal stilles. Er du derfor et sted, hvor du er i tvivl om, hvad det præcist er, der vil være gavnligt at undersøge, så kan du med fordel bruge denne gratis undersøgelsesmetode.
Vi kommer naturligvis ikke udenom spørgeskemaundersøgelser gennemført af bureauer, når vi taler om brugerundersøgelser. Bureauer som eksempelvis Bilendi (link) har allerede en stor database af mennesker, som de kan sende undersøgelser ud til. Samtidig har de rigtig mange datapunkter på personerne i deres database, og de kan derfor udvælge præcis de mennesker, du har brug for at vide mere om. Et bureau som eksempelvis Bilendi giver brugerne et gavekort til diverse butikker, så de kan tjene penge, som tak for deres deltagelse. Det gør, at brugerne er utrolig motiveret til rent faktisk at deltage i undersøgelserne. Sådanne løsninger er derfor med til at give et mere nøjagtigt og repræsentativt billede, når du skal have gennemført en brugerundersøgelse. Det er altså win-win for dig, brugerne og bureauet.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.