Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Vi får hele tiden af vide, at vi som privatpersoner skal værne om miljøet, og vi skal omstille os til mere miljøvenlige vaner - men hvad med iværksættere? Jeg mener personligt, at der ligger et stort ansvar hos de danske iværksættere - og det handler om at få indbygget nogle gode miljøvenlige vaner i den måde, man driver sin virksomhed på. I denne artikel vil jeg komme med nogle konkrete tips til, hvordan du kan vælge nogle mere miljørigtige løsninger som nyopstartet virksomhed.
Du sidder måske og tænker; hvordan kan de få mit website til at bruge mindre CO2? Svaret er, at det kan de heller ikke - de gør nemlig noget andet! De bruger nemlig de penge, som du betaler, til at deltage i CO2-reducerende initiativer, som matcher de forbrug, de estimerer din server har - samt de computere, som ser den.
Man betaler nemlig mere, desto flere sidevisnigner ens hjemmeside, så det er udregnet til at matche det CO2-forbrug, hjemmesiden har.
Som nystartet virksomhed har man ofte brug for lidt trykmateriale i form af visitkort og flyers, da der formentlig står rigtig meget networking på dagsordenen. På tryksager findes præcis samme mulighed, som jeg netop har beskrevet omkring ens hjemmeside. Man kan nemlig, hos trykkerier som Lasertryk.dk, vælge at få CO2-neutraliseret sin tryksag.
Her betaler man en procentsats (omkring 2 %) af tryksagens beløb, som så går til at godtgøre den belastning, tryksagen har forårsaget på miljøet.
Arbejder man med en virksomhed, hvor der sendes fysiske pakker, kan det være et stort miljømæssigt initiativ, hvis man vælger at pakke med omhu.
Herunder er nogle konkrete tips, som du kan bruge:
- Benyt altid så lidt emballage som muligt
- Genbrug evt. returemballage (eller blot emballage fra andre produkter)
- Brug emballage fremstillet af genbrugsmaterialer
- Spar på brugen af bølgepap og bobleplast, når du pakker
Selvom vi lever i en verden, der i større og større grad digitaliseres, forbruger vi stadig mange produkter - som eksempelvis produkt-emballage, papir, kuglepenne, firmatøj etc. Her er det vigtigt, at der er fokus på, at dette sorteres korrekt, så affaldet kan genanvendes på bedste vis.
Det handler som virksomhed om at skabe et miljø, hvor der kommer et naturligt fokus på at holde den miljøvenlige linje. Dette gøres både ved at lade disse værdier forankre sig i virksomhedens kultur og ved at gøre det praktisk let at sortere sit affald - eksempelvis med dedikerede skraldespande eller containere.
Ønsker man hjælp med affaldssorteringen, kan man overveje at gøre brug af en virksomhed som Junkbusters, der både håndterer privat- og erhvervskunder. Junkbusters er desuden både aktive i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland med hhv. junkbusters.dk, junkbusters.se, junkbag.no og junkbusters.de - så skulle din virksomhed arbejde i hele norden, behøver du nødvendigvis ikke at skulle have aftaler med et hav af firmaer.
Der findes miljømærkninger inden for næsten alt, og du kender sikkert i forvejen rigtig mange af dem - og det er i en eller anden grad de samme, du skal holde øje med, når du starter virksomhed. Handler du ny elektronik, kan du undersøge, at det som minimum er mærket med energimærke A.
Man kan også holde øje med, om de virksomheder man handler med et blevet tildelt en pris for miljøvenlige tiltag - som eksempelvis super-grus.dk, der skilter med Green Business Award fra 2012.
Dog skal man også være varsom med, hvad der ligger bag disse mærker, da nogle af dem også er mere branding, end de egentlig indeholder nogle væsentlige krav til miljøvenligheden.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.