Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Digitalisering af musikindustrien

De fleste har oplevet, hvordan hele musikbranchen er blevet mere og mere digital. Det handler om alt fra produktionen af musik, til hvordan vi hører den. Bånd, plader og cd’er er blevet udskiftet af streamingtjenester som Spotify og Apple Music. Herunder vil jeg skrive lidt om de ting, der har ændret sig mest i musikbranchen.

 

Musikproduktion

For blot få år siden, skulle man have et band, hvis man ønskede at producerer et komplet nummer. Der skulle spilles tight på trommesættet, lægges en stabil rytme med basguitaren og spilles en følt rytme på western-guitaren. Dette kan man i dag undvære, hvis man har et midi-keyboard og et program til musikproduktion. 

Arbejder man i programmer som Cubase, Logic, Pro Tools og Studio One, har man adgang til et hav af virtuelle instrumenter. Man kan lave alverdens instrumenter digitalt og, i disse moderne tider, få virkelig lækre, autentiske instrumentlyde frem.

 

Udgivelse

Kigger vi en række år tilbage, skulle man bestille et hav af fysiske cd’er, som skulle ud og stå i butikkerne, når man ville udgive sin musik. Det var derfor en rimelig kostelig affære - og derefter krævede det en del arbejde at få sine cd’er på hylderne i de danske musikforretninger.

I dag kan man logge ind på sit website, uploader sine lydfiler og bum, så er musikken udgivet på alle de største streamingtjenester på markedet.

 

Markedsføring

Vi skal igen tilbage i musikforretningen. Den type forretning, som nærmest ikke eksisterer længere. Her handlede markedsføringen rigtig meget om at være i de rigtige musikbutikker og have sit album stående på den rigtige hylde. 

I dag er hele det blevet gjort digital. Musikforretningen er udskiftet med playlister på Spotify, foreslåede videoer på YouTube og følgere på sociale medier.

 

Hvad betyder det så?

“Nemmere” og billigere musikproduktion

Kigger man på alle ovenstående punkter, så har de en ting til fælles. Alt sammen kan laves fra en computer. Du kan i teorien blive verdenskendt musiker uden at forlade husets fire vægge, og du kan gøre det, uden det koster mere end få hundrede kroner.

 

Plads til små artister

Det giver langt mere plads til de små usignerede artister, som har noget på hjerte. Branchen er naturligvis stadig domineret af de store pladeselskaber, men der er åbnet et større rum for de små kunstnere, der kan opbygge en stærk følgerbase og på den måde opbygge et personligt brand.

 

Færre album, flere singler

Før i tiden var det mere vigtigt, at et band kunne lave 13-15 gode, sammenhængende numre, som kunne placeres på et album. Det var nemlig sværere at sælge ét hit, fordi det kunne svare sig at producerer en cd med ét nummer. I dag er det dog ændret. Vi har set tonsvis af kunstnere, som er stormet frem med ét godt hit, og som derefter har bygget en karriere på en stribe af stærke singler.

 

Nye iværksættermuligheder

Når en hel branche gøres digital, så skaber det et hav af nye forretninger. Udover at have set forretninger som Spotify og Apple Music dukke op, så har vi også set mindre services til håndtering af udgivelser, hjælp til deling på sociale medier osv.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

COO hos AW Media

Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 10 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 10 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Økonomi

Rigtig mange iværksættere har brug for et køretøj, så de kan komme til møder, på messer eller leverer deres ydelser på kundens adresse. Det er dog de færreste iværksættere, der har styr på, hvordan man håndterer hele den del med bil.

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Esport er virkelig stormet frem. Counter Strike kan ses i Royal Arena, League of Legends kan ses i Emperial-biografen og FIFA begynder at fylde hos de traditionelle danske medier. Det betyder selvfølgelig også, at esport kommer til at påvirke erhvervslivet, hvilket inkluderer iværksætterlivet.

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Økonomi

Iværksætteri trender i Danmark, og det er absolut ikke en nyhed. Faktisk har iværksætterne stormet frem siden år 2009, da den værste del af Finanskrisen var overstået. Vækstanalyse.dk slår i en rapport fra sidste år fast, at over 20.000 nye iværksættervirksomheder fik deres CVR nummer registreret i år 2016, og at kurven desuden er opadgående.

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Internettet vrimler med lykkehistorier om iværksættere, hvilket egentlig også er inspirerende og lærerigt. Ind imellem kan det dog være mere inspirerende og lærerigt at høre om andres fejl - og om de initiativer, der skal vende modvind til medvind.

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Dronerne har længe stormet frem, og det har været mere end tydeligt, hvordan private er blevet større og større dronefans.

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Økonomi

Som iværksætter er der mange nye forhold, der skal tages stilling til. Det samme er gældende, når firmabilen skal anskaffes. Skal bilen leases eller købes?

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Vi får hele tiden af vide, at vi som privatpersoner skal værne om miljøet, og vi skal omstille os til mere miljøvenlige vaner - men hvad med iværksættere?

Glen Michaelsen
COO hos AW Media
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Har jeres virksomhed droppet at arbejde med SEO grundet manglende inhouse-kompetencer og budget? Så læs min artikel her!

COO hos AW Media

Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 10 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 10 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her