De fleste har oplevet, hvordan hele musikbranchen er blevet mere og mere digital. Det handler om alt fra produktionen af musik, til hvordan vi hører den. Bånd, plader og cd’er er blevet udskiftet af streamingtjenester som Spotify og Apple Music. Herunder vil jeg skrive lidt om de ting, der har ændret sig mest i musikbranchen.
For blot få år siden, skulle man have et band, hvis man ønskede at producerer et komplet nummer. Der skulle spilles tight på trommesættet, lægges en stabil rytme med basguitaren og spilles en følt rytme på western-guitaren. Dette kan man i dag undvære, hvis man har et midi-keyboard og et program til musikproduktion.
Arbejder man i programmer som Cubase, Logic, Pro Tools og Studio One, har man adgang til et hav af virtuelle instrumenter. Man kan lave alverdens instrumenter digitalt og, i disse moderne tider, få virkelig lækre, autentiske instrumentlyde frem.
Kigger vi en række år tilbage, skulle man bestille et hav af fysiske cd’er, som skulle ud og stå i butikkerne, når man ville udgive sin musik. Det var derfor en rimelig kostelig affære - og derefter krævede det en del arbejde at få sine cd’er på hylderne i de danske musikforretninger.
I dag kan man logge ind på sit website, uploader sine lydfiler og bum, så er musikken udgivet på alle de største streamingtjenester på markedet.
Vi skal igen tilbage i musikforretningen. Den type forretning, som nærmest ikke eksisterer længere. Her handlede markedsføringen rigtig meget om at være i de rigtige musikbutikker og have sit album stående på den rigtige hylde.
I dag er hele det blevet gjort digital. Musikforretningen er udskiftet med playlister på Spotify, foreslåede videoer på YouTube og følgere på sociale medier.
“Nemmere” og billigere musikproduktion
Kigger man på alle ovenstående punkter, så har de en ting til fælles. Alt sammen kan laves fra en computer. Du kan i teorien blive verdenskendt musiker uden at forlade husets fire vægge, og du kan gøre det, uden det koster mere end få hundrede kroner.
Plads til små artister
Det giver langt mere plads til de små usignerede artister, som har noget på hjerte. Branchen er naturligvis stadig domineret af de store pladeselskaber, men der er åbnet et større rum for de små kunstnere, der kan opbygge en stærk følgerbase og på den måde opbygge et personligt brand.
Færre album, flere singler
Før i tiden var det mere vigtigt, at et band kunne lave 13-15 gode, sammenhængende numre, som kunne placeres på et album. Det var nemlig sværere at sælge ét hit, fordi det kunne svare sig at producerer en cd med ét nummer. I dag er det dog ændret. Vi har set tonsvis af kunstnere, som er stormet frem med ét godt hit, og som derefter har bygget en karriere på en stribe af stærke singler.
Nye iværksættermuligheder
Når en hel branche gøres digital, så skaber det et hav af nye forretninger. Udover at have set forretninger som Spotify og Apple Music dukke op, så har vi også set mindre services til håndtering af udgivelser, hjælp til deling på sociale medier osv.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.