Tags: Arbejdsliv & Tendenser
At gå selvstændig kan være en fantastisk fed og befriende oplevelse, men det er ofte også en helt ny verden, hvor man pludselig skal tage stilling til en masse opgaver, som før blev taget hånd om af andre, når man er arbejdstager. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du skal huske at læse op på, når du tager rejsen fra arbejdstager til selvstændig.
Det kan være ret overvældende at starte op som selvstændig - særligt hvis du går vejen alene. Flere vælger derfor også at blive en del af et kontorfællesskab, så de stadig har oplevelsen af at have kolleger og muligheden for at få input fra andre. Her kan det være en ide at finde et kontorfællesskab med ligesindede, så du har muligheden for sparring samtidig med, at du får et nyt netværk og deler udgifterne til din faste kontorplads. Er du ikke klar til en fast kontorplads, så findes der også flere kontorfællesskaber, hvor du lejer en plads på mere løs basis. Det kan være en ide for dig, der endnu ikke er sikker på dine arbejdsrutiner eller ikke har skabt en fast indkomst.
Starter du op som selvstændig, så er det vigtigt, at du sørger for at få udformede kontrakter med dine kunder og leverandører allerede fra start. Det er et step, som nogle vælger at hoppe lidt let over, fordi det bliver uoverskueligt, men det kan absolut ikke anbefales. Sørg for at have alt på skrift, så du har noget helt konkret at gå til en advokat med, skulle uheldet være ude. Du kan finde mange standardkontrakter på nettet, som du, evt. med lidt juridisk rådgivning, kan tilpasse, så de passer på din forretning og den pågældende aftale.
Det er ikke alle selvstændige, der skal have en revisor til at udarbejde deres regnskab. Har du en privatejet virksomhed, så er det oftest ikke tilfældet, men det altid en god ide at gå ind og nærlæse reglerne på skats hjemmeside. Revisor eller ej, så skal du altid sørge for at føre regnskab over dine salgs- og købsaktiviteter. Det kan være lidt af en opgave at finde hoved og hale i i starten. Er det for uoverskueligt, kan du vælge at tilknytte en bogholder, så du med ro i sindet kan sende dine bilag til den pågældende. Har du mod på selv at kaste dig ud i projektet, så er der flere platforme som eksempelvis Dinero, der kan gøre opgaven mere overskuelig for dig.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.