Allerede i 2018 skrev DR i deres årlige medierapport, at lydmediet var ved at genindtage sin placering i danskernes medieforbrug, og at fremtiden vil blive mere lydbaseret. Siden er populariteten af mediet kun steget blandt danskerne, som særligt kaster deres kærlighed over lydmedier som podcasts og lydbøger. Det kan derfor være en rigtig god ide at begynde at indtænke lyd i din kommunikation og marketing, hvis du ikke allerede gør det.
Flere danske virksomheder skriver efterhånden podcastmediet ind som en del af deres marketingstrategi, men også lydbøger og artikler, hvor lyd og skrift kombineres, begynder at fylde mere og mere. Overvej bare på et medie som Zetland, dermed succes har valgt at kombinere forskellige medieformer. Men hvad skyldes den stigende popularitet af lydmediet blandt danskerne? Det giver jeg et par bud på nedenfor.
Passer ind i danskernes travle hverdag
Lydmediet er en medieform, der er nem at klemme ind i en hverdag, der efterhånden har nået sit mætningspunkt, når det kommer til visuelle medier. Lydmedier som podcasts og lydbøger gør det muligt at effektivisere mange trivielle hverdagsaktiviteter som rengøring, og madlavning, samtidig med at lytterne kan gøre dygtiggøre sig, holde sig opdateret eller blive underholdt. Lydmediet kan desuden også klemme sig ind i hverdagen på nye tidspunkter, der er utilgængelig for andre medieformer. Det kunne for eksempel være på cykelturen til arbejdet eller den ugentlige løbetur.
Giver plads til fordybelse
Det lyder måske paradoksalt, at lydmediet giver plads til fordybelse, når pointen ovenfor lyder, at det kan bidrage til en effektivisering af hverdagen. Men det er faktisk en af flere ting, lydmediet kan byde ind med. I en hektisk hverdag savner mange danskere den fordybelse, som der efterhånden er så lidt af. Et medie som en lydbog giver lytterne mulighed for at sætte sig ned, læne sig tilbage, lukke øjnene og forsvinde helt ind i dens univers. Det er altså en fremragende medieform til storytelling og til at vække følelser hos dine lyttere.
Lydmediet er inkluderende
Lydmediet, og særligt podcasts, er særdeles populært blandt de unge, men faktisk kan det også være en utrolig god formidlingsform, hvis din virksomhed henvender sig til et ældre publikum. Mange ældre vil have svært ved at fordybe sig i længere tid i det skriftlige medie, hvis synet driller. Til gengæld er det væsentligt nemmere for dem at lytte over en længere periode, hvor alt der skal til er et høreapparat. Lydmediet er derfor også et meget inkluderende medie.
Der er mange måder hvorpå, du kan inkorporere lydmediet i din kommunikation- og marketingstrategi. Det vigtigste er, at du begynder at tænke det ind fra start på samme niveau som andre medieformer, så det ikke bliver en eftertanke.
Her har jeg samlet tre områder, hvor du passende kan tænke lyd ind i din kommunikation:
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.