Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Internettet vrimler med lykkehistorier om iværksættere, hvilket egentlig også er inspirerende og lærerigt. Ind imellem kan det dog være mere inspirerende og lærerigt at høre om andres fejl - og om de initiativer, der skal vende modvind til medvind.
Derfor vil jeg i denne case fortælle, hvordan min kompagnon Morten og jeg startede MUUV som en bragende succes, men senere måtte indse, at vi ikke var usårlige.
Det er få ting jeg husker fra 2008, men momentet, da idéen om MUUV kom til verden, husker jeg, som var det i går. Morten og jeg arbejdede i webbureauet DanaWeb, og på den sædvanlige køretur fra Herlev mod Brøndby fortæller jeg Morten, at jeg netop var på udkig efter en guitarunderviser, men ikke kunne finde en eneste hjemmeside, der kunne give mig et overblik, som var værd at skrive hjem om.
Med ivrig og glædesbetonet stemme fortæller Morten mig, at han netop har snakket med en musiker (fra hans tidligere ophold på Den Rytmiske Højskole) om præcis samme problematik. Min daværende Mitsubishi Karisma kunne klare turen fra Herlev til Brøndby på knap 20 minutter, men det var også nok. Da vi ankom til Brøndby, havde vi indgået en aftale om starte en portal for musikundervisning.
Morten nåede endda at komme på navnet MUUV. En sammentrækning af musik (MU) og undervisning (UV) - et kort og unikt brandnavn.
Herefter kom selvfølgelig den lange og hårde proces med at udvikle platformen. Heldigvis var vi i den situation, at jeg selv kunne programmere hele platformen... Nok ikke på en måde, der ville give et rungende 12-tal på datamatikeruddannelsen - men det virkede.
Den 5. august 2010 lancerede vi MUUV, og det er nok første gang, jeg har lanceret et helhjertet iværksætter-projekt - så der var stort kryds i kalenderen.
Vi vidste, at et stort succeskriterie ville være at få nogle dygtige undervisere ind, og uden økonomiske midler var der kun én vej - den hårde. Jeg kontaktede min egen sangunderviser og guitarunderviser og spurgte dem, om de havde lyst til at oprette sig på MUUV. Det ville de naturligvis gerne, eftersom en underviserprofil på MUUV var gratis og uforpligtende.
Selvom det for andre kan virke ligegyldigt, kan jeg huske glæden, da min tidligere sanglærer, Micelle, tilmeldte sig - og blev den første underviser på MUUV.DK.
Herefter ledte Morten og jeg med lys og lygte på nettet efter nye undervisere og kontaktede alle dem, vi kunne finde.
Nøj, det var en hård kamp! Der var jo, på daværende tidspunkt, ikke nogle seriøse oversigter over danske musikundervisere, og dem der fandtes, delte ikke ud af kontaktoplysningerne. Derfor måtte jeg ty til metoder, som læner sig op af spam. Metoder, som ikke matchede min ellers ret så unedbrydelige integritet.
Da kalenderen sagde august 2011 var der jubel i MUUV-lejren. Vi rundede endelig en uhyre vigtig milepæl - 100 aktive undervisere. Endelig havde vi en portal, der havde et udvalg, som var “værd at markedsføre” - og lige præcis online markedsføring var noget, som vi var skarpe til.
Der skulle ikke gå mange måneder, før MUUV var dominerende i Google’s søgeresultater, og trafikken steg eksplosivt.
Sammenlignede man med året før havde vi;
2. år en stigning på 348 %
3. år en stigning på 160 %
4. år en stigning på 40 %
Vi modtog på jævnlig basis rosende ord fra undervisere, der uopfordret ønskede at fortælle os, at vi gjorde et godt stykke arbejde med portalen - og at MUUV havde gjort det muligt for dem at komme i gang med at undervise.
Den stigende “popularitet” betød selvfølgelig også, at vores underviserportefølje voksede massivt. Da vi kom frem mod 2014 var vi oppe på hele 700 undervisere.
Det kan muligvis være svært at sætte sig ind i, hvor meget tid det kræver at vedligeholde en portal som MUUV - men det kræver ufattelig meget tid. Hertil skal det siges, at Morten havde fuldtidsstudie samt studiejob, og at jeg havde fuldtidsjob.
Det blev ganske enkelt for meget for to ellers ihærdige og arbejdsomme iværksættere, når der nu heller ikke var en eneste form for indtægt - hverken til at drive MUUV eller forsøde vores hverdag. I de 5 år, MUUV indtil videre havde kørt, havde Morten og jeg ikke fået en eneste krone - og vi havde samtidig betalt af egen lomme, når det kom til udgifter som domænenavn, hosting, visitkort og flyers.
Hvis portalen skulle leve videre, måtte det blive på præmissen om, at underviserne skulle betale lidt. Udviklingen af et betalingssystem gik i gang, og da vi nåede halvvejs ind i 2015 var det færdigt. I denne fase spenderede Morten og jeg over 50 timer hver for at få alt på plads.
Morten og jeg havde måske lidt naivt håbet på, at en pæn andel af de 700 ville fortsætte, selvom vi også godt vidste, at der selvfølgelig også ville ryge mange i skiftet. Vores håb var nok på 300 blivende, hvor vores indre realist sagde 200 - og havde det bare været sådan.
Der hverken værre eller bedre end, at vi stod tilbage med lidt over 70 undervisere og en portal, som langt fra rummede den kvalitet, som vi var vant til. MUUVs primære styrke var, at vi dækkede alle områder af Danmark inden for alle instrumenter - stort set. Nu var vi lige pludselig en portal med et nogenlunde udvalg i storbyerne - og intet i udkants-Danmark.
Det var personligt for mig et rigtig hårdt slag, da jeg jo havde opfattelsen, at vores undervisere ville bakke op om vores projekt - men jeg indså hurtigt, at der ikke længere var tale om et projekt i samme forstand - mere end forretning.
Rent mentalt var det hårdt at sluge det faktum, at vi var slået fem år tilbage, og at der i mellemtiden var kommet konkurrenter, der grundet vores store set-back lige pludselig var foran os.
Der er naturligvis mange faktorer, der spiller ind, som jeg kommer ind på om lidt. Overordnet havde vi kastet os ud i en svær gang hybris og modtog derfor en passende dosis nemesis. Sagt på godt gammeldags dansk; var vi blevet overmodige og straffet på baggrund af det.
1) Folk kendte ikke vores historie
Vi havde simpelthen ikke fået forklaret helheden godt nok. Havde vores undervisere kendt ovenstående historie, tror jeg faktisk, at en langt større procentdel var blevet. Flere af vores undervisere var relativt nye og kendte ikke til vores hårde benarbejde og følte, at de var røget fluks ind i en pengemaskine.
2) Vi ventede for længe
Jeg tror, at vi skulle have integreret vores betalingsløsning væsentlig tidligere i processen. For mange af vores undervisere var simpelthen blevet for vant til en portal med gratis henvendelser, og det var dermed sværere lige pludselig at vende dem til, at det skulle koste penge.
3) Vi følte os for sikre
Vores succes havde nok “steget os lidt til hovedet”. Når jeg sætter det i citationstegn er det fordi, Morten og jeg er nogle ret jordnære gutter uden store armbevægelser, så succesen var mere steget os til hovedet i den forstand, at vi ikke følte, vi skulle løbe så hurtigt for overbevise underviserne om at betale. Vi regnede egentlig bare med, at de ville hoppe med på vognen.
Følelsen af at have mistet de mange undervisere gør stadig en smule ondt, selvom vi selvfølgelig også kan glædes ved den stærke erfaring, vi har opnået.
Vi er stadig langt fra vores storhedstid, selvom underviserflokken stille og roligt begynder at tage form igen. Lige nu ligger vi lige omkring de 100 undervisere, og det er selvfølgelig langt fra de 700, men fornemmelsen af at se nye ansigter på MUUV skaber bestemt glæde i lejren, og vi har “erkendt”, at vi ikke kan være de førende lige foreløbig - men at vi stadig har et hammer stærkt produkt, en glødende passion for musikken og en drivkraft, der ikke er til at stoppe.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.