Tags: Økonomi
Rigtig mange iværksættere har brug for et køretøj, så de kan komme til møder, på messer eller leverer deres ydelser på kundens adresse. Det er dog de færreste iværksættere, der har styr på, hvordan man håndterer hele den del med bil.
I dette indlæg vil vi komme ind på nogle væsentlig overvejelser, som du bør gøre dig, hvis du benytter bil til din virksomhed - hvad end der er tale om en varevogn, en almindelig personbil eller noget helt tredje.
Det helt store indledende spørgsmål er ofte, om man skal købe bilen privat eller gennem sin virksomhed.
Har du eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed, og køber bilen herigennem, vil du blive personligt beskattet af 25% af værdien op til 300.000 kr. og 20% af værdien over dette. Køber du en bil til 300.000 kr. vil beskatningen altså være 75.000.
Vælger du derimod at købe den privat (af beskattede midler), vil du kunne få godtgørelse pr. kørt kilometer (2,78 kr./km.). Disse penge kan udbetales skattefrit fra virksomheden til dig.
Derfor kommer det endelig svar an på flere faktorer, som eksempelvis pris på bilen og antal årlige kørte kilometer (erhvervskørsel). Hvis du ønsker mere information på området, findes der en fremragende artikel på FamilieAdvokaten, hvor netop disse konkrete eksempler tages på.
Uanset hvordan du ejer bilen, så bør du have overvejet budget til vedligeholdelse af bilen. På nyere biler er det ofte begrænset til service og udskiftning af små dele som eksempelvis dæk, bremser og lygter. Har du en ældre bil, skal du være forberedt på, at der kan kommer store udgifter, hvis der sker noget med motoren, gearkassen, karrosseriet eller lign.
Når du laver et bilbudget bør du (udover de faste udgifter som forsikring, ejerafgift og service) have et budget til uforudsete reparationer. Dette beløb afhænger meget af bilens stand, men det vigtigste er at komme i gang med at sætte til side, så kan beløbet altid justeres, når du får noget data på, hvad det har kostet.
Rigtig mange iværksættere får i farten glemt, hvor mange penge der bruges på kørsel. Her menes både den konkrete udgift (benzin, slitage mv.) og den tidsmæssige udgift. De fleste kunder vil synes, det er en helt fair præmis, hvis du inkluderer kørsel den faktura, som du sender - så længe det er aftalt på forhånd.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.