Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Der er ingen tvivl om, at corona har ramt rigtig mange brancher hårdt. Særligt fly-, rejse-, restaurations- og nattelivsbranchen har været særligt hårdt ramt, hvor sidstnævnte har været helt lukket ned i et årstid. Men der er heldigvis også flere brancher, der er har nydt godt at den såkaldte “corona-effekt”. I denne artikel ser vi nærmere på fire af de brancher, der har opnået stor fremgang under pandemien.
Der er vidst ingen tvivl om, at internethandlen har taget endnu mere fart under corona. Faktisk er handlen på internettet gået frem med hele 30,4 % i omsætning set i forhold til 2019. Den store fremgang skyldes til dels nedlukningen af de fysiske forretninger i længerevarende perioder, men det skyldes også, at danskerne ikke har haft mulighed for at bruge penge på eksempelvis rejser og restaurantbesøg, og de har derfor valgt at bruge flere penge online.
Håndværkere må siges at have fået ekstra travlt under corona, og det er da også de færreste firmaer, der ikke har ordrebogen fuldt booket. Faktisk må flere afvise kunder og bede dem om at udsætte deres projekter. Udviklingen skyldes til dels de mange hjemsendte og hjemmearbejdende danskere, der har brugt perioden til at få styr på hjemmets projekter. Samtidig har mange danskere også valgt at allokere dele af rejsebudgettet til boligrenoveringer.
Der er efterhånden rigtig mange unge mennesker i Danmark, der keder sig godt og grundigt efter at have måtte vinke farvel til normal undervisning og det sociale liv i kortere og længere perioder af gangen. Det kan også ses på omsætning af software og computerspil, der er gået op med hele 10,2 %. Men det er ikke kun de unge, der køber løs af elektroniske apparater; salget af elektroniske husholdningsapparater og hårde hvidevare er nemlig steget med 18 % på mindre apparater og 6,5 % på hårde hvidevare. Det er den højeste afsætning, branchen nogensinden har oplevet.
Trods hvad mange måske havde forventet, så holdte pandemien ikke danskerne fra at investere i boligmarkedet. Den højeste stigning skal naturligvis tilskrives sommerhusmarkedet, hvor sommerhusene er blevet revet væk af ferieglade danskere. Men også det almindelige boligmarked har oplevet en høj stigning, hvor flere danskere har valgt at kaste deres penge efter et nyt hus eller lejlighed. Det sker trods mange fyringer og nedgang i løn rundt omkring i landet. Forklaringen lyder til dels, at de fleste fyringer er sket blandt de ufaglærte, som har en lavere tilknytning til boligmarkedet.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.