Tags: Økonomi
Iværksætteri skaber både jobs og økonomisk vækst i Danmark. Derfor er det også et emne, som både politikere og medierne ynder at runde med jævne mellemrum. Men hvad er det som driver os danskere til konstant at være nytænkende firstmovers med brede skuldre? Er det pengene, friheden eller måske noget helt tredje?
En enkelt Google-søgning på hvorfor vi alle bør blive iværksættere, giver utallige artikler med samme forudindtaget konklusion: Frihed og økonomisk udbytte er det, som driver os. Men der er vel heller ingen, som kan se sig fri for at drømme om et liv, hvor penge aldrig er et problem for at indfri drømme. Hvem ønsker ikke muligheden for eksempelvis flexleasing af jaguar eller spontane ferier til sydens sol?
Tilsyneladende skræmmer 60-80 timers arbejdsuger os ikke, for det følger for mange også med, når man tilvælger livet som selvstændig. Vi er i Danmark blevet gode til at bekræfte hinanden i, at der ikke findes den drøm, som vi ikke kan indfri, hvis blot vi arbejder hårdt nok. Det har gentaget sig i generationer, hvorfor vi i dag oplever at iværksætterne bliver yngre og yngre.
Mange iværksætter vil mene, at deres virksomheds omdrejningspunkt stammer fra egen personlig interesse og passion. Det er formentlig også sandt nok. Alligevel ses en tydelig ændring i iværksætteriets branchefordeling - og denne afspejler tydeligt, hvor der er flest penge at hente. Før Finanskrisen var det primært handelsvirksomheder, som iværksætterne kastede sig over. Den kurve faldt brat idet Finanskrisen trådte til.
Det var ingen hemmelighed at den økonomiske krisetilstand i Danmark formentlig ville medføre et faldende forbrug hos danskerne. Derfor har det siden da ikke været nær så attraktivt at åbne webshops og fysiske butikker. Ligeledes er det gennem årene blevet lettere tilgængeligt for enhver, at købe billige varer udenlands. Virksomheder som Amazon, Wish og Ebay har gjort dette muligt, og de giver de danske handelsvirksomheder kamp til stregen.
Modsat handelsvirksomhedernes nedgang så er udviklingen indenfor videnservice i høj udvikling. Videnservice er et bredt begreb, og omfavner adskillige erhverv. Det som tiltaler brugerne er som regel at alliere sig med en ekspert på det område, man arbejder indenfor. Som bekendt har den digitale verden også kun taget fart de sidste mange år. IT, grafisk design og analytisk arbejde er derfor populære felter for iværksættere.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.