Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Dronerne har længe stormet frem, og det har været mere end tydeligt, hvordan private er blevet større og større dronefans. Det som man måske ikke opdager i lige så stor stil i dagligdagen er, hvordan dronerne med hast overtager vigtige opgaver på det danske arbejdsmarked.
Generelt har vi set en tendens til, at robotterne har taget over det ellers menneskeudførte arbejde. Vi har navnligt set det inden for produktionsvirksomhed, hvor kæmpestore produktioner kan køre nærmest udelukkende vha. robotter.
Og hvor er det så dronerne kan noget specielt?
Jo, her hfår du fem konkrete eksempler
Inspektion af tage
Førhen har dette være en opgave, som krævede en lift samt en person oppe i liften. Denne arbejdsopgave kan nu klares ved hjælp af en drone med kamera, som let kan flyve op og livestreame ned til en dronepilot.
Droner kommer efterhånden med så gode kameraer, at de kan filme de vigtige små detaljer, som er nødvendige ved en taginspektion. Dette gør, at man kan spare liften væk, som oftest var stor og besværlig at få tæt på bygningen.
Sprøjtning af marker
Droneproducenten DJI har udviklet en fantastisk smart drone til landbruget, som har to primære funktioner. Den kan sprøjte markerne med gødning og pesticider, og den kan scanne markerne og vise, hvis der er områder, hvor markerne trives dårligt.
Landbrugsdronerne kan altså spare landmanden for mange timers sprøjtning og hjælpe ham med at identificere de områder, hvor der er behov for ekstra opmærksomhed.
Fotos fra luftballoner
Skulle man førhen have taget flotte billeder fra højere luftlag, skulle man ud i noget så krævende som en luftballon, og det kunne hurtigt blive en dyr fornøjelse. Her kommer dronerne på banen som en fantastisk erstatning, da de kan klare jobbet akkurat lige så godt.
Dronerne klare jobbet til en væsentlig billigere pris, og med en moderne drone får de flotteste billeder, man kan forestille sig - da mange af dem filmer i 4K-opløsning.
Levering af mad og pakker
Vi har set selskaber som eksempelvis UPS, Dominos og selv danske Coolshop, som arbejder på at indføre droner. Dronerne skal stå for en mere effektiv og fleksibel levering af pakker, der principielt i fremtiden kan betyde, at din pakke kan være hos dig få timer efter bestillingen, da dronen selv vil være programmeret til at flyve hen til dig - uden manuel betjening.
Lige nu er der en række regler, der bremser denne udvikling lidt, men det er formentlig et spørgsmål om få år, før der er lagt nogle klare regler, som firmaerne kan følge - og dermed indføre levering med droner.
Redningsaktioner
I forbindelse med brandvæsenets arbejde er der lavet en beredskabsdrone, som er udstyret med et termisk kamera, som skal hjælpe brandfolkene med at finde ud af, om der er personer inden i en brændende bygning.
Dette skal spare brandfolkene fra at bringe sig selv i livsfare, hvis der ikke er nogen derinde. Det skal dog også minimere den fare, de udsætter sig for i en redningsaktion, ved at vise, hvorhenne de overlevende befinder sig.
Man kan jo frygte, at mange tusinde arbejdspladser vil gå tabt, når dronerne begynder at overtage væsentlige opgaver. Selvom denne frygt selvfølgelig er helt berettiget, tror jeg ikke, vi skal være så bange for det. Det handler nok mere om, hvorvidt vi er klar til at omstille os denne moderne tid, hvor forespørgslen i langt højere grad vil byde på folk, der kan styre, programmere og reparerer på dronerne - og alle former for robotter selvfølgelig.
Vi ser heldigvis allerede, at kodning stille og roligt blive integreret i de danske folkeskoler, og selvom jeg mener, at det er alt for sent, er det yderst positivt. Når vi får så meget teknologi til rådighed, som kan hjælpe os, har vi brug for nogle dygtige udviklere til at automatisere deres “arbejdsdag”.
Det er for (relativt) nyligt også blevet muligt at tage specialiseringen “Droneteknologi” på Syddansk Universitet, som er en del af uddannelsen inden for robotteknologi.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.