De fleste virksomheder kender til udfordringen at finde det helt rette match, når det kommer til online markedsføring. Først og fremmest skal man finde ud af, hvorvidt den rette løsning er inhouse, freelance, bureau eller en blanding – og dernæst skal man finde den rette ansatte og/eller samarbejdspartner.
I det her indlæg zoomer jeg ind på valget af marketingbureau.
For hvordan skelner man de forskellige marketingbureauer fra hinanden? Og hvilke kriterier skal man forholde sig til?
Det dykker jeg ned i her.
Der findes både bureauer, som har specialiseret sig i en (eller få) discipliner og bureauer som favner over de fleste discipliner (eksempelvis SEO, Google Ads, SoMe, email, webdesign etc.).
Egentlig synes jeg ikke, det giver så meget mening at basere sit valg på, hvad enten bureauet er specialiseret i få eller mange områder. Det handler i langt større grad om, hvilke specialister, de har. Et bredt bureau kan nemlig sagtens have dygtigere SEO-specialister end et bureau, der udelukkende laver SEO.
Derfor bør du finde ud af, hvilke specialister du har brug for, eksempelvis;
Når du så går i dialog med et bureau, bør du spørge dem, hvem der konkret kommer til at sidde med din opgave inden for tre felter. Hvis de siger, at det er en og samme person, så ville jeg blive meget skeptisk, da det er tre komplekse områder. I min optik vil det være det samme som at sige at besætte posten som målmand, forsvarsspiller og angriber af samme person.
Kan du finde et bureau, der har en dygtig specialist til hvert område, er det klart at foretrække. Det letter kommunikationen, hvis flere områder er samlet hos samme bureau – det må bare aldrig komme på kompromis med, hvor dygtige specialister, du får tildelt.
Her taler jeg om antallet af ansatte hos det enkelte bureau. Der findes både danske bureauer med flere hundrede ansatte og bureauer med et par enkelte ansatte.
Jeg har altid været tilhænger af ”lige børn leger bedst”-udtrykket i denne sammenhæng. Hvis I har en lille virksomhed (og muligvis vigtigere, et lille budget), så bliver i den lille ”ligegyldige” fisk hos det store bureau. Er I en kæmpe virksomhed med et stort budget, så vil det lille bureau kunne have svært med leverancen, når I ønsker at skalere ved vækst, højsæson og lign.
Hvorvidt I skal vælge et dansk bureau i jeres nærområde, et dansk bureau et hvilket som helst sted i landet eller et internationalt bureau, kommer an på jeres behov.
Hvis vi først tager valget mellem dansk bureau og internationalt bureau, så giver det som udgangspunkt kun mening at vælge et internationalt bureau, hvis man har en international virksomhed, der skal have eksekveret en strategi i mange lande. Hvis jeres indsats primært er tiltænkt det danske marked, så vælg et dansk bureau.
Hvis vi dernæst så kigger på, om man skal vælge et bureau i nærområdet eller mellem alle bureauer i Danmark, så kommer det ned til behovet for fysiske møder.
Der findes forskellige former for partner-status og certificeringer, som bureauer kan få fra annonceplatforme som Google, Facebook og LinkedIn.
Er man eksempelvis Google Premier Partner, så betyder det, at man drifter en række kunder og har taget nogle meget basale test/eksamener med spørgsmål om Googles Ads. Det er med andre ord aldrig en garant for, at bureauet er dygtigere end andre bureauer, som ikke er Google Premier Partner.
Derfor synes jeg aldrig, det primære må være en partner-status/certificering. I skal langt hellere evaluere de strategiske tanker, de præsentere for jer – og hvor meget forståelse (og interesse) de viser for jeres forretning.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.