Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT
Gennem tiden har den digitale scene ændret sig utallige gange. I slutningen af 90’erne og starten af 0’erne stormede de moderne søgemaskine frem, der kunne finde og organisere alt indhold. Senere i 0’erne begyndte de sociale medier for alvor at tage fat og blive allemandseje.
Mere konkret var det farvel til Jubii og MySpace og goddag til Google og Facebook. To amerikanske mastodonter, der stadig sidder tungt på hver deres del af det digitale kongerige.
Hver gang disse transformationer har fundet sted, har det skabt nye forretningsområder, og vi står lige nu i en tid, hvor esporten bliver mere og mere etableret. Computerspil som League of Legends, FIFA og Counter-Strike bliver langt fra set på som det “spild af tid”, de selv samme spil havde for 10 år siden.
I denne artikel vil jeg dykke ned i nogle af de forretningsområder, der er i voldsom vækst inden for esport.
En af grundene til at oprette esports-hold er, at der findes en lang række turneringer med enorme præmiepuljer. For 10 år siden var det nok svært at forestille sig en smækfyldt Royal Arena med computere i midten og computerspil på storskærmen, men det er her, vi er nu. Tager vi eksempelvis BLAST Premier 2020, så har den en samlet præmiepulje på hele 4,250.000 $, hvilket svarer til omkring 28 mio. danske kroner.
Det er blevet mere og mere dagligdag, at unge kan skabe en karriere vha. medier som YouTube, TikTok og Twitch. Tager vi sidstnævnte, så er denne særligt populær inden for esport. Har man en stor fanbase kan man både lave forretning direkte på seertallet og på eventuelle sideløbende sponsorater.
Der findes en lang række online-koncepter, hvor du kan købe dig til undervisningsmateriale inden for de forskellige spil. Det kan både være den helt basale forståelse af spillet til nogle, hvor der er meget fokus på detaljen - som eksempelvis om et specifikt map, en specifik champion eller en særlig taktik.
Det i mange årtier været populært at oddse på de “klassiske” sportsgrene som fodbold, nfl, basket og tennis. Det er nu også blevet populært inden for esport, hvor man også kan sætte sine penge bestemte situationer i en kamp eller på det endelige udfald.
Stifter af MUUV og marketingspecialist hos Spilbræt
Glen Michaelsen er uddannet Mediegrafiker, men har de seneste 15 år haft fokus på online markedsføring. Glen har over 15 års erfaring med SEO, og har hjulpet adskillige lokale, nationale og internationale virksomheder med at indtage førstepladsen på Google - i alle tænkelige brancher.