Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Strukturerede data [guide]

Har du nogle gange set stjerner, opskrifter, koncerter/datoer eller noget helt fjerde i søgeresultaterne? Dette er med stor sandsynlighed strukturerede data (Schema), som du har set.

 

Hvad er strukturerede data

Google, Microsoft, Yahoo og Yandex er gået sammen om at skabe et nyt sprog/markup, der skal gøre det nemmere for dem at forstå indhold på nettet (og hermed fremvise i det i direkte i søgemaskinerne). Det blev til Schema.org, som også kaldes strukturerede data.

Søgemaskinerne vil gerne have, at vi webmastere markerer vores hjemmeside på med Schema.org, således de får en dybere forståelse for indholdet på tværs af internettet.

Der er derfor også nogle klare fordele ved at tilføje strukturerede data (schema.org). De 2 største fordele er:

  • Mange af ting du kan markere op kan ses direkte i søgeresultater. Specielt anmeldelser med stjerner, opskrifter, datoer, priser, lagerstatus og meget mere. Alle disse ting vil øge din synlighed, CTR og dermed placeringer.
  • Vi må formode at Google (og de andre søgemaskiner) favoriserer hjemmesider, der aktivt benytter strukturerede data. Der er selv interesseret i at få os webmastere til at benytte strukturerede data.

 

Formater

Da de store søgegiganter gik sammen om at oprette Schema.org blev de alle enige om 3 sprog, som de alle skulle kunne læse. De 3 formater er:

RDFa
• Microdata
• JSON-LD (anbefales af Google)

Som udgangspunkt er de ligegyldigt, hvilket sprog du vælger til at indsætte strukturerede data. Det eneste du skal være opmærksom på, er at både Microdata samt RDFa kræver, at det bliver kodet direkte ind i dine markeringer.

JSON-LD kan implementeres direkte i din <head> sektion. Google er i de senere år begyndt at anbefale at bruge JSON-LD. Vi formoder det er fordi, at det er betydeligt nemmere at implementere for hjemmesideejere.

Som udgangspunkt, er der ikke performance samt forståelses forskel på de 3 formater. Du bør få samme resultater, uanset hvilket af ovenstående sprog du benytter.

 

Valider din strukturere data

Når du er kommet i gang med at implementer struktureret data, så er det vigtigt at du får valideret det undervejs eller efter.

Du kan benytte værktøjet fra Google selv (Testværktøj til strukturerede data), som generelt fungerer godt. Værktøjet viser dig, om der er nogle fejl med dine strukturerede data. Hvis det er tilfældet, fortæller værktøjet dig også, hvor du kan rette det.

Det har stor betydning for dine placeringer, at dine strukturerede data er implementeret korrekt. Generelt set kan du lave fejl på disse to måder.

Generel fejl implementering - Hvis du har prøvet at implementere strukturerede data og kommet til at lave en mindre fejl. Google (og de andre søgemaskiner) vil ikke straffe dig for dette. Dog vil du ikke få fuldt udbytte af strukturerede data.

Manipulering – Hvis du bevidste prøver at manipulere med søgemaskinerne, så kan du i værste tilfælde få en straf. Dette er typisk, hvis du prøver at markere ting op, som ikke findes. (anmeldelser, forkerte priser, forkert lagerstatus etc.).

Generelt vil du kunne se alle dine fejlmeldinger i Google Search Console. Her vil du også kunne se alle de markeringer som er gyldige/korrekte.

 

Her giver det mening

Strukturerede data giver altid mening, og du bør altid markere så meget op som du kan over overskuer. Der findes strukturerede data til alle formål. I nogle tilfælde giver det mere mening end andre, men du kan uden tvivl finde ting på din hjemmeside, som du kan markere op. Hvis du er et byggefirma, så kan du få alle dine anmeldelser ind på siden og markere dem op med strukturerede data.

Hvis du er et eventbureau, så kan du nemt markere alle dine kommende events op. På denne måde vil alle brugere nu kunne se alle kommende events direkte i søgeresultaterne med data og eventuel billetpris.

Du kan også tagge generelle ting op på din side – Dette er ting vi altid anbefaler at sætte op for søgemaskinernes forståelse af siden.

  • LocalBusiness/Organization
  • Om os (side)
  • Kontakt (side)
  • Header
  • Footer
  • Artikler/blogindlæg
  • Lagerstatus (e-commerce)
  • Pris (e-commerce)

 

Strukturerede data igennem Google Tag Manager

Typisk er det ret nemt at indtaste strukturere data igennem de fleste CMS systemer. De helt store og anerkendte systemer som WordPress har plugins, der kan gøre det meste af arbejdet for dig.

Test dog altid igennem jf. ovenstående, selvom du benytter et plugin til implementeringen. Alt du skal bruge til at implementere strukturerede data er blot adgang til dit <head></head> stykke, så kan du implementere JSON-LD.

Du kan også implementere anmeldelser direkte i teksten igennem microdata. Som her, hvor det er en anmeldelse af Bodylab Whey 100.

Hvis du derimod ikke har adgang til kildekoden, så du kan benytte Google Tag Manager til at implementere dine strukturerede data.

Du kan blot lave en trigger på den side, som du gerne vil implementere på og herefter ”Tilpasset HTML / Custom HTML” med din JSON-LD kode.

Google har selv udtalt, at de ikke garantere at læse strukturerede data for Google Tag Manger. Vores erfaring er dog, at det 9/10 virker helt efter hensigten. Det tager dog typisk lidt længere tid at få det crawlet og læst.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Har du ikke opsat Call-tracking på din hjemmeside endnu? Så mister du muligvis værdifulde data, der kan gøre din markedsføring mere profitabel.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her