Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Guide: Hurtigt søgeordsanalyse til dig på farten

Det første skridt til i din SEO-strategi

Søgeordsanalyser er en af hjørnestene til dit SEO-fundament, derfor er det vigtigt at have styr på dine søgeord fra starten af. For dig som ikke er bekendt med ’søgeord’, så er det de ord, fraser og termer som du og folk bruger, når I skal søge efter noget bestemt på en søgemaskine såsom Google. De udgør derfor en vigtigt del af søgemaskineoptimering, da f.eks. Google, viser relevante resultater ud fra termerne. Driver du en forretning, er der kunder og penge at hente ved at ligge højt oppe og i toppen på Googles søge resultat sider.

Første skridt

Når du påbegynder søgeords processen, skal du selvfølgeligt gøre det så relevant som muligt og tage udgangspunkt i din forretning. Der en del forskellige måder at påbegynde rejsen på, men et hurtigt tip er at lave en mindre liste over søgeord for din virksomhed.

Næste skridt

I næste del af fasen vil du skulle gøre brug af værktøjer til netop at undersøge, finde og validere de søgeord du vil bruge. Det bliver her lidt kringlet, da der findes et hav af forskellige betalte og gratis løsninger, som kan hjælpe dig med netop dette. Nogle af dem er bedre end andre, men det vigtigste er at huske, at de giver alle estimater og ingen af dem er perfekte. Har du et begrænset budget, så tilbyder langt de fleste betalte løsninger gratis prøveperioder, som du med fordel kan drage nytte af indtil de udløber.

For at komme hurtigt i gang, kan du starte med at bruge følgende værktøjer:

  • Google søgninger
  • Ubersuggest / Ahrefs /Semrush og andre værktøjer

For overblikkets skyld holder vi listen til få udvalgte, da guiden ellers vil gå væk fra hurtig og praktisk.

Google

Er et fantastisk værktøj til at finde søgeadfærd og et godt supplement til din liste, søger du f.eks. ’kontrakthåndtering’ i søgebaren, vil du for eksempel få forslag på søgefraser på hvad folk søger, som du kan tage med til din liste af søgeord. 

Trykker du på ’enter’ i søgebaren, vil du få en side med en masse søgeresultater. Nederst på siden vil du kunne finde forslag til relateret søgninger.

Bemærk! Det afhænger af søgevolumen, i eksemplet med kontrakthåndtering var der ikke nok volumen til at få vist de relateret søgninger til ordet. Til gengæld hvis du søger ’biler’ vil du kunne finde relateret søgninger til det søgeord. Du kan bruge de relateret fraser og ord til din søgeordsanalyse.

Ahrefs – Keyword Explorer

I dette eksempel bruger jeg Ahrefs’ Keyword Explorer, men du kan sagtens bruge andre værktøjer og programmer til at få data på netop dine søgeord.  

Jeg taster mit udvalgte søgeord ’biler’ ind, hvorefter jeg får en oversigt over data på søgeordet, såsom volumen (hvor mange månedlige estimeret søgninger) mv.

Klikker jeg videre på ’View all 16,670’ forneden, vil jeg få en liste med alle relateret søgeord og data på disse.

For selve analysen af søgeord vil jeg anbefale at fokusere på følgende:

  • Volume (månedlige estimat af søgninger)
  • Relevans af ordet
  • KD (konkurrence niveau)

God SEO-arbejde!

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Søgeord
Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT

Søgeord er vigtige, når det kommer til din synlighed på nettet, men det er ikke altid lige nemt at finde uudnyttet muligheder.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Søgeord er en vigtig og fundamental del af SEO. Det har en alt afgørende betydning for din hjemmesides synlighed og dermed digitale indtjeningsmuligheder.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Arbejder du eller skal du til arbejde med SEO, er det vigtigt at have et overblik over dine søgeords placeringer.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Dette er en hurtig og simpel guide der viser dig, hvordan du kan finde gode potentielle søgeord til din virksomheds SEO-strategi.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Der findes flere forskellige måder at gribe backlinks- og søgeordsanalyser an på. Oftest afhænger det af de ressourcer og den tid man har til rådighed.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

En del personer ser søgemaskineoptimering (SEO) og indhold (content) som værende to forskellige og særskilte verdner.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Har du nogensinde haft en påstand om, at din målgruppe ikke anvender Google? Hvis du kan svare ja til dette, så bør du læse med her. 

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vær sikker på at få flest mulige knoverteringer gennem retargeting ads på Facebook.

Strukturede data
Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT

Har du nogle gange set stjerner, opskrifter, koncerter/datoer eller noget helt fjerde i søgeresultaterne? Dette er med stor sandsynlighed strukturerede data (Schema), som du har set.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Har du ikke opsat Call-tracking på din hjemmeside endnu? Så mister du muligvis værdifulde data, der kan gøre din markedsføring mere profitabel.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her