Søgeordsanalyser er en af hjørnestene til dit SEO-fundament, derfor er det vigtigt at have styr på dine søgeord fra starten af. For dig som ikke er bekendt med ’søgeord’, så er det de ord, fraser og termer som du og folk bruger, når I skal søge efter noget bestemt på en søgemaskine såsom Google. De udgør derfor en vigtigt del af søgemaskineoptimering, da f.eks. Google, viser relevante resultater ud fra termerne. Driver du en forretning, er der kunder og penge at hente ved at ligge højt oppe og i toppen på Googles søge resultat sider.
Første skridt
Når du påbegynder søgeords processen, skal du selvfølgeligt gøre det så relevant som muligt og tage udgangspunkt i din forretning. Der en del forskellige måder at påbegynde rejsen på, men et hurtigt tip er at lave en mindre liste over søgeord for din virksomhed.
Næste skridt
I næste del af fasen vil du skulle gøre brug af værktøjer til netop at undersøge, finde og validere de søgeord du vil bruge. Det bliver her lidt kringlet, da der findes et hav af forskellige betalte og gratis løsninger, som kan hjælpe dig med netop dette. Nogle af dem er bedre end andre, men det vigtigste er at huske, at de giver alle estimater og ingen af dem er perfekte. Har du et begrænset budget, så tilbyder langt de fleste betalte løsninger gratis prøveperioder, som du med fordel kan drage nytte af indtil de udløber.
For at komme hurtigt i gang, kan du starte med at bruge følgende værktøjer:
For overblikkets skyld holder vi listen til få udvalgte, da guiden ellers vil gå væk fra hurtig og praktisk.
Er et fantastisk værktøj til at finde søgeadfærd og et godt supplement til din liste, søger du f.eks. ’kontrakthåndtering’ i søgebaren, vil du for eksempel få forslag på søgefraser på hvad folk søger, som du kan tage med til din liste af søgeord.
Trykker du på ’enter’ i søgebaren, vil du få en side med en masse søgeresultater. Nederst på siden vil du kunne finde forslag til relateret søgninger.
Bemærk! Det afhænger af søgevolumen, i eksemplet med kontrakthåndtering var der ikke nok volumen til at få vist de relateret søgninger til ordet. Til gengæld hvis du søger ’biler’ vil du kunne finde relateret søgninger til det søgeord. Du kan bruge de relateret fraser og ord til din søgeordsanalyse.
Ahrefs – Keyword Explorer
I dette eksempel bruger jeg Ahrefs’ Keyword Explorer, men du kan sagtens bruge andre værktøjer og programmer til at få data på netop dine søgeord.
Jeg taster mit udvalgte søgeord ’biler’ ind, hvorefter jeg får en oversigt over data på søgeordet, såsom volumen (hvor mange månedlige estimeret søgninger) mv.
Klikker jeg videre på ’View all 16,670’ forneden, vil jeg få en liste med alle relateret søgeord og data på disse.
For selve analysen af søgeord vil jeg anbefale at fokusere på følgende:
God SEO-arbejde!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.