Digital markedsføring går mere og mere væk fra at være opdelt i siloer med de forskellige platforme og kanaler adskilt, altså Google Ads i en, SEO eller søgemaskineoptimering i en anden, social media marketing i en tredje, e-mail marketing i en fjerde osv.
I dag giver det ikke mening at opdele sine platforme og kanaler, som det har haft gjort før. Når vi i dag har så gode muligheder for at tracke vores besøgende på tværs af platforme og devices med people-based tracking gennem Facebook pixlen, LinkedIn insight tag osv., kan vi lige pludselig begynde at sammenkæde kunderejsen for vores besøgende.
Med disse fantastiske sporings- og analyseværktøjer, kan man, ud fra et validt datagrundlag, tilrettelægge sin komplette digitale strategi, som omfatter samtlige platforme, der har relevans for din virksomhed. Men hvordan skal det helt konkret strikkes sammen?
Når vi snakker om en komplet digital strategi omhandler det primært det der hedder retargeting. Retargeting er et målretningsværktøj, som målretter dine annoncer mod personer, som allerede tidligere har interageret med din virksomhed. En måde at interagerer med din virksomhed på kunne være at tilmelde sig jeres nyhedsbrev, besøge jeres hjemmeside, følge jeres LinkedIn eller Facebook side eller lignende.
Retargeting er en vigtig del af din komplette digitale strategi, fordi det sikrer dig, at du kontinuerligt rammer og påvirker folk, som for eksempel har udvist interesse for din virksomhed ved at besøge din hjemmeside. Hvis en bruger for eksempel har besøgt din side om mobilepay faktura, vil du efterfølgende kunne målrette dem med den annoncer omkring samme service.
Når en bruger forlader din hjemmeside, vil de, såfremt man har en komplet digital strategi på samtlige kanaler, det næste stykke tid blive ramt af annoncer fra din virksomhed når de går på deres Facebook, på deres LinkedIn, på deres Instagram, når de læser nyheder på nettet, når de ser Youtube-videoer. Hvis du har en ordentligt komplet digital strategi, er det muligt for dig at ‘indramme’ en mulig kunde, som bare har besøgt din side, i et netværk af annoncer over samtlige platforme, der er med til at modne personen til at blive et konkret lead eller et salg.
Det er klart, at man skal bruge et nogenlunde datagrundlag, hvis man skal kunne køre så omfattende en retargeting indsats på tværs af platformene. Man skal altså have et solidt nyhedsbrev med en række tilmeldinger, sider på sociale medier med en god del følgere eller en hjemmeside, der skaber forholdsvis meget trafik.
Den måske bedste måde at skabe den nødvendige trafik er gennem SEO, altså søgemaskineoptimering. Hvis du kan få folk til at klikke sig ind på din hjemmeside på baggrund af en søgning, de har foretaget, har du mulighed for at modne det lead, som allerede har vist sin interesse for dit produkt eller ydelse, ved at køre retargeting mod dem.
Så hvis man starter med at udføre sit SEO-arbejde godt nok, vil man i løbet af få måneder begynde at have den fornødne trafik at annoncere mod med retargeting annoncer.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.