Selvom internetforretningerne og e-commerce shops skyder frem som aldrig før, så er der altså stadig muligheder for dig, der har en lokal forretning og ønsker at komme til tops i søgemaskinerne.
Når man skal udarbejde en digital strategi som en lokal forretning, er det vigtigt at have en række forskellige overvejelser in mente før man bare annoncerer derudaf. Først og fremmest bliver man nødt til at kigge grundigt på sin målgruppe. I denne sammenhæng er det ikke så meget de demografiske elementer, man bør overveje, men mere de geografiske elementer. Hvor langt fra din butik vil du have, at dine kunder skal finde dig? Hvor langt vil de køre for at komme til din butik? Hvordan skal mine lokale kunder finde mig? Svaret er enkelt: lokal SEO.
Lokal SEO
I forhold til lokal SEO, så er dine overvejelser omkring afstanden ikke altafgørende for din synlighed. Når Google vælger at vise din forretning på en søgning, for eksempel ‘autoværksted Glostrup', så bliver der taget højde for to ting: hvor den bruger, der foretager den pågældende søgning, befinder sig, og hvor din virksomhed eller forretning nøjagtigt er lokaliseret.
For at Google kan finde din lokale forretning eller virksomhed, bliver du nødt til at fodre søgemaskinen med de oplysninger, den har brug for, for at kunne matche den pågældende søgning med det bedste resultat.
Google My Business
Måden du giver Google disse data på, er gennem Googles egen værktøj, Google My Business (GMB). GMB er et Google-værktøj, hvor du som virksomhedsejer indtaster relevante og praktiske oplysninger om din virksomhed, for at give en søgende potentiel kunde mulighed for at danne sig et hurtigt overblik over din virksomhed. Dette overblik dækker over praktiske oplysninger som:
Disse oplysninger er yderst relevante for folk, der søger en lokal virksomhed. Så hvis vi går tilbage til vores eksempel med søgningen ‘autoværksted Glostrup’, så er disse oplysninger helt essentielle for lokale borgere, der søger et autoværksted i Glostrup, som kan hjælpe med at opfylde deres behov.
Hvis du ikke allerede har oprettet en Google My Business til din forretning, så burde du få det gjort hurtigst muligt. Det er den nemmeste måde at være sikker på at nå ud til folk i dit hovedmarked, nemlig lokalområdet. Desuden er det 100% gratis for alle.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.