Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Call-tracking – Du taber (måske) værdifulde data

Call-tracking giver dig mulighed for at måle, hvor mange opkald du får samt, hvilke markedsføringskanaler, som de kommer fra. Dette gælder både online og offline kanaler. Dette giver især mening for B2B branchen eller B2C branchen, der skal generere relevante leads.

Hvis du ikke får disse data med i Google Analytics, mister du meget værdifulde data og kan ikke med sikkerhed vurdere, hvilke markedsføringsaktiviteter, der er profitable for din virksomhed.

Undersøgelser viser, at tandlægebranchen modtager op mod +90% af alle deres henvendelser telefonisk, mens bogholdere og revisorer kun modtager 10-20% af alle deres henvendelser telefonisk.

Selvom det måske kun er minoritet af dine leads, der er opkald misser du chancen for:

  • Få den eksakte pris pr. henvendelse (CPA) fra dine PPC-kampagner
  • Måle det faktiske antal af leads, som din virksomhed modtager
  • Optimere dine PPC-kampagner ud fra alle leads

 

Sådan fungerer Call-tracking:

Call-tracking er forholdsvis simpelt at sætte op. Der er findes forskellige udbydere, men den generelle proces er følgende:

Du indsætter blot et javascript kodestykke i din <header>. Når dette er gjort, vil dit telefonnummer på hjemmesiden dynamisk ændre sig fra besøg til besøg. Når en bruger ringer op, kan Google Analytics opfange opkaldet og registrere det. (nøjagtigt som alle andre mål).

Brugeren vil helt automatisk blive viderestillet til jeres telefonnummer uden at mærke forskel.

Der findes flere udbydere på markedet, og Google tilbyder også deres eget igennem Google Ads. Du skal dog være opmærksom på, at dette ikke fanger opkald fra andre platforme end Google Ads.

Hvis din virksomhed vil få implementeret Call-tracking er der nogle faktorer, som I skal være opmærksom på:

 

Midlertidigt eller fast nummer

Googles call-tracking system udsteder udelukkende midlertidige telefonnumre. Dette betyder, at (potentielle) kunder ikke vil blive viderestillet til jer, hvis de forsøger at ringe til jer senere.

Der findes dog udbydere i både Danmark og udlandet, der tilbyder faste numre. I dette tilfælde ejer i dette nummer, så længe I benytter call-tracking. Hvis en (potentiel) kunde prøver at ringe igen flere år senere, vil de stadig blive viderestillet til jer.

 

Husk at opsætte mål

Det er vigtigt, at I husker at opsætte målene i Google Analytics, når I benytter Call-tracking. På denne måde vil I kunne se en konvertering, nøjagtigt som en udfyldt kontaktformular på siden.

For at få mest korrekt data, så er det vigtigt at I filtrere de opkald fra, der kommer fra eksisterende kunder eller bekendte, som blot benytter hjemmesiden til at finde jeres telefonnummer. Disse skal naturligvis ikke tælles med som antallet af leads/henvendelser.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her