Tags:
Call-tracking giver dig mulighed for at måle, hvor mange opkald du får samt, hvilke markedsføringskanaler, som de kommer fra. Dette gælder både online og offline kanaler. Dette giver især mening for B2B branchen eller B2C branchen, der skal generere relevante leads.
Hvis du ikke får disse data med i Google Analytics, mister du meget værdifulde data og kan ikke med sikkerhed vurdere, hvilke markedsføringsaktiviteter, der er profitable for din virksomhed.
Undersøgelser viser, at tandlægebranchen modtager op mod +90% af alle deres henvendelser telefonisk, mens bogholdere og revisorer kun modtager 10-20% af alle deres henvendelser telefonisk.
Selvom det måske kun er minoritet af dine leads, der er opkald misser du chancen for:
Sådan fungerer Call-tracking:
Call-tracking er forholdsvis simpelt at sætte op. Der er findes forskellige udbydere, men den generelle proces er følgende:
Du indsætter blot et javascript kodestykke i din <header>. Når dette er gjort, vil dit telefonnummer på hjemmesiden dynamisk ændre sig fra besøg til besøg. Når en bruger ringer op, kan Google Analytics opfange opkaldet og registrere det. (nøjagtigt som alle andre mål).
Brugeren vil helt automatisk blive viderestillet til jeres telefonnummer uden at mærke forskel.
Der findes flere udbydere på markedet, og Google tilbyder også deres eget igennem Google Ads. Du skal dog være opmærksom på, at dette ikke fanger opkald fra andre platforme end Google Ads.
Hvis din virksomhed vil få implementeret Call-tracking er der nogle faktorer, som I skal være opmærksom på:
Midlertidigt eller fast nummer
Googles call-tracking system udsteder udelukkende midlertidige telefonnumre. Dette betyder, at (potentielle) kunder ikke vil blive viderestillet til jer, hvis de forsøger at ringe til jer senere.
Der findes dog udbydere i både Danmark og udlandet, der tilbyder faste numre. I dette tilfælde ejer i dette nummer, så længe I benytter call-tracking. Hvis en (potentiel) kunde prøver at ringe igen flere år senere, vil de stadig blive viderestillet til jer.
Husk at opsætte mål
Det er vigtigt, at I husker at opsætte målene i Google Analytics, når I benytter Call-tracking. På denne måde vil I kunne se en konvertering, nøjagtigt som en udfyldt kontaktformular på siden.
For at få mest korrekt data, så er det vigtigt at I filtrere de opkald fra, der kommer fra eksisterende kunder eller bekendte, som blot benytter hjemmesiden til at finde jeres telefonnummer. Disse skal naturligvis ikke tælles med som antallet af leads/henvendelser.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.