Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Guide: Backlinks og content ideer

Indhold skal ikke bare være ”indhold”

Mange ikke-SEO-profiler har det med at lave værdifuldt og engagerende content, men desværre negligere de SEO-arbejdet i deres content udvikling. Omvendt laver mange SEO-profiler content som er perfekt optimeret og lige til at opsnappe af Google, men hvis indhold desværre ikke engagerende eller værdifuldt for målgrupperne. Realiteten er den, at det er dine potentielle kunder og ikke søgemaskinerne der i sidste ende, vælger at købe dine produkter og services. Det er derfor vigtigt at udarbejde indhold der både er optimeret mod søgemaskinerne og værdifuldt for slutmodtagerne.

Backlinks og værdifuldt indhold

Der findes mange forskellige måder at gribe content udvikling på, og særligt når det kommer til idegenerering. Det vigtigste her, er at producere strategisk indhold der har et slut formål. Et eksempel på et formål kan være, at du gerne vil tiltrække flere links til din hjemmeside. Links er nemlig stadigvæk en vigtig ranking faktor indenfor SEO.

I henhold til den fine balancegang mellem optimering og kvalitet, er i idéen den, at høj kvalitets indhold, vil have en naturlig tilbøjelighed til at tiltrække flere relevante og autoritære links, end indhold der ikke er værdifuldt. Links giver yderligere mulighed for at tiltrække flere besøgende til ens hjemmeside, hvilket kan medvirke til en større omsætning. Dette fører videre til spørgsmålet om, hvordan man finder inspiration til værdifuldt indhold, så man kan tiltrække back links?

Semrush og konkurrenter til undsætning

I denne artikel anvender jeg SEO-værktøjet, Semrush, men man kan godt anvende andre værktøjer der tilbyder samme funktioner. Processen er delt op i to simple dele, der skal hjælpe dig på videre på vej, hvis du er løbet, tør for indholdsideer eller kreativt krudt.

  • Første skridt

Jeg påbegynder processen med at gå ind på ’Topic Research’ funktionen inde under ’Content marketing’ på Semrush. Her vælger jeg et emne og hvilket land jeg vil undersøge for content ideer. I dette eksempel undersøger jeg content ideer for trivselsmåling i Danmark.

Klik på 'Get content ideas' for at søge. 

Hvert et ”kort” repræsenterer her et undertema, der indeholder en liste af overskrifter fra relateret og populært indhold indenfor emnet. Disse indholds ideer vil oftest være taget fra konkurrenters hjemmesider.

 

  • Næste skridt

I den sidste del af fasen, vil du skulle finde URLS på idesiderne, hvilket ud gør ved at klikke på det blå åben i ikon til højre for idéerne.

Herefter går jeg ind på ’Backlink Analytics’ funktionen og indsætter en udvalgt URL. Jeg vil her anbefale at kigge på Backlinks og Referring Domains, for at finde ud af populariteten af det givne indhold.

Forskellene på de to er, at backlinks er links der kommer fra et referring domain (hjemmeside). Du kan se ’referring domain’ som et telefonnummer og ’backlinks’ som antallet af opkald fra nummeret.

Det handler her om at finde det indhold, hvor der er flest backlinks og særligt domæner tilknyttet.

  • Bonus

Alternativt, hvis du har et udvalg af særlige konkurrenter, som du gerne vil undersøge for populært hjemmesideindhold i henhold til backlinks, kan du inde på ’Backlink analytics’, søge på konkurrentens domæne. Dernæst klikke på ’Indexed Pages’ og sorter efter domæner.

Du vil her få en liste over en givent konkurrents mest populære sider i forhold til links. Du kan bruge disse sider til at hente inspiration og få et overblik over, hvilke sider der er de mest populære. Endvidere, hvis du har flere konkurrenter, kan du også finde tendenser blandt dem og deres indhold.

God SEO-arbejde!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Søgeord
Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT

Søgeord er vigtige, når det kommer til din synlighed på nettet, men det er ikke altid lige nemt at finde uudnyttet muligheder.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Søgeord er en vigtig og fundamental del af SEO. Det har en alt afgørende betydning for din hjemmesides synlighed og dermed digitale indtjeningsmuligheder.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Arbejder du eller skal du til arbejde med SEO, er det vigtigt at have et overblik over dine søgeords placeringer.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Dette er en hurtig og simpel guide der viser dig, hvordan du kan finde gode potentielle søgeord til din virksomheds SEO-strategi.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Der findes flere forskellige måder at gribe backlinks- og søgeordsanalyser an på. Oftest afhænger det af de ressourcer og den tid man har til rådighed.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Sidder du og skal påbegynde dit SEO-arbejde fra starten, måske for første gange endda, men er begrænset på tid? Så læs med her.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Har du nogensinde haft en påstand om, at din målgruppe ikke anvender Google? Hvis du kan svare ja til dette, så bør du læse med her. 

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vær sikker på at få flest mulige knoverteringer gennem retargeting ads på Facebook.

Strukturede data
Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT

Har du nogle gange set stjerner, opskrifter, koncerter/datoer eller noget helt fjerde i søgeresultaterne? Dette er med stor sandsynlighed strukturerede data (Schema), som du har set.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Har du ikke opsat Call-tracking på din hjemmeside endnu? Så mister du muligvis værdifulde data, der kan gøre din markedsføring mere profitabel.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

175 indlæg
38 indlæg
82 indlæg
22 indlæg
62 indlæg
196 indlæg
224 indlæg
47 indlæg
OM BLOGGEN
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her