Tags:
Mange ikke-SEO-profiler har det med at lave værdifuldt og engagerende content, men desværre negligere de SEO-arbejdet i deres content udvikling. Omvendt laver mange SEO-profiler content som er perfekt optimeret og lige til at opsnappe af Google, men hvis indhold desværre ikke engagerende eller værdifuldt for målgrupperne. Realiteten er den, at det er dine potentielle kunder og ikke søgemaskinerne der i sidste ende, vælger at købe dine produkter og services. Det er derfor vigtigt at udarbejde indhold der både er optimeret mod søgemaskinerne og værdifuldt for slutmodtagerne.
Der findes mange forskellige måder at gribe content udvikling på, og særligt når det kommer til idegenerering. Det vigtigste her, er at producere strategisk indhold der har et slut formål. Et eksempel på et formål kan være, at du gerne vil tiltrække flere links til din hjemmeside. Links er nemlig stadigvæk en vigtig ranking faktor indenfor SEO.
I henhold til den fine balancegang mellem optimering og kvalitet, er i idéen den, at høj kvalitets indhold, vil have en naturlig tilbøjelighed til at tiltrække flere relevante og autoritære links, end indhold der ikke er værdifuldt. Links giver yderligere mulighed for at tiltrække flere besøgende til ens hjemmeside, hvilket kan medvirke til en større omsætning. Dette fører videre til spørgsmålet om, hvordan man finder inspiration til værdifuldt indhold, så man kan tiltrække back links?
I denne artikel anvender jeg SEO-værktøjet, Semrush, men man kan godt anvende andre værktøjer der tilbyder samme funktioner. Processen er delt op i to simple dele, der skal hjælpe dig på videre på vej, hvis du er løbet, tør for indholdsideer eller kreativt krudt.
Jeg påbegynder processen med at gå ind på ’Topic Research’ funktionen inde under ’Content marketing’ på Semrush. Her vælger jeg et emne og hvilket land jeg vil undersøge for content ideer. I dette eksempel undersøger jeg content ideer for trivselsmåling i Danmark.
Klik på 'Get content ideas' for at søge.
Hvert et ”kort” repræsenterer her et undertema, der indeholder en liste af overskrifter fra relateret og populært indhold indenfor emnet. Disse indholds ideer vil oftest være taget fra konkurrenters hjemmesider.
I den sidste del af fasen, vil du skulle finde URLS på idesiderne, hvilket ud gør ved at klikke på det blå åben i ikon til højre for idéerne.
Herefter går jeg ind på ’Backlink Analytics’ funktionen og indsætter en udvalgt URL. Jeg vil her anbefale at kigge på Backlinks og Referring Domains, for at finde ud af populariteten af det givne indhold.
Forskellene på de to er, at backlinks er links der kommer fra et referring domain (hjemmeside). Du kan se ’referring domain’ som et telefonnummer og ’backlinks’ som antallet af opkald fra nummeret.
Det handler her om at finde det indhold, hvor der er flest backlinks og særligt domæner tilknyttet.
Alternativt, hvis du har et udvalg af særlige konkurrenter, som du gerne vil undersøge for populært hjemmesideindhold i henhold til backlinks, kan du inde på ’Backlink analytics’, søge på konkurrentens domæne. Dernæst klikke på ’Indexed Pages’ og sorter efter domæner.
Du vil her få en liste over en givent konkurrents mest populære sider i forhold til links. Du kan bruge disse sider til at hente inspiration og få et overblik over, hvilke sider der er de mest populære. Endvidere, hvis du har flere konkurrenter, kan du også finde tendenser blandt dem og deres indhold.
God SEO-arbejde!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.