Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan her finder du uudnyttet søgeord

Sådan her finder du uudnyttet søgeord

Skal du til at gennemgå din søgeordsanalyse, og følger du at der mangler noget?

Når mange går i gang med deres søgeordsanalyser, særligt hvis de er nye, vælger de oftest søgeord, der er relevante for deres forretning, som de gerne vil ranke på. Dette er selvfølgelig vigtigt, men der findes også uudnyttet muligheder at hente hos dine konkurrenter.

I dette indlæg vil jeg vise dig, hvordan du ved hjælp af et søgeord, kan finde konkurrenter og dermed finde uudnyttet søgeords potentialer hos dem.

Fremgangsmåde

I denne guide gør jeg brug af et digitalt værktøj ved navn SemRush til udførelsen af opgaven. Jeg påbegynder processen ved at logge ind i programmet og gå ind på menupunktet ’Keyword Overview’ ude i venstre side.

Herefter indtaster jeg et eller flere søgeord, som er relevante for min forretning. I dette hypotetiske tilfælde bruger jeg ordet stakit som eksempel.

Dernæst trykker jeg på knappen ’Analyze’, hvor et jeg får et overblik og data over det pågældende søgeord.

Jeg scroller her ned til afsnittet ’SERP Analysis’, hvor jeg får et overblik over konkurrenter på de første placeringer. Du kan her vælge filtre til andre placeringer, hvis du har andre præferencer.

Jeg gemmer her de konkurrenters URL’er, som jeg gerne vil undersøge for muligheder. Hvis du vil øge mulighederne for at finde uudnyttet søgeord, kan du vælge at blot tage deres hoved-domæne (f.eks. navn.dk).

Herefter finder jeg menupunktet ’Keyword Gap’, hvor jeg indtaster min hjemmeside og de konkurrenter, som jeg ønsker at undersøge.

Når jeg har udfyldt alle felter, klikker jeg på knappen ’Compare’.

Jeg vil igen få et overblik over hjemmesidernes søgeords overlapninger og muligheder. Herefter scroller jeg ned på siden på til afsnittet ’All keyword details for’.

I afsnittet finder jeg undermenupunktet ’Untapped’, hvor jeg herefter vil få fremvist en liste af uudnyttet søgeord.

Det er ikke altid at alle de fremviste søgeord er relevante for en, hvorfor det til tider kan være smart at lave filtrer ved at tilgå ’Advanced filter funktionen’.

Du kan i filtreringens funktion sætte forskellige krav til filtrene, hvilket kan være CPC, volume, konkurrence, indeholde et særligt ord med videre.

Konklusion

Du har i dette indlæg set, hvordan du kan finde uudnyttet søgeordsmuligheder hos dine konkurrenter, selvom du kun gør brug af et søgeord. Det er ikke altid at du er heldig at finde nogle relevante søgeord, hvorfor du kan prøve at indsætte andre konkurrenters hjemmesider, for at finde noget gemt guld.

Husk altid at analysere dine fundne søgeord ud fra de gængse parametre:

  • Volume (antal estimeret søgninger)
  • Konkurrence niveau
  • Søgeintention
  • Relevans

Du er ikke nødsaget til at bruge værktøjet for at finde konkurrenter, hvilket du kan gøre i Google, men det er et yderst effektivt værktøj, når det kommer til at finde uudnyttet søgeordsmuligheder.

God SEO-arbejde!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Søgeord er en vigtig og fundamental del af SEO. Det har en alt afgørende betydning for din hjemmesides synlighed og dermed digitale indtjeningsmuligheder.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Arbejder du eller skal du til arbejde med SEO, er det vigtigt at have et overblik over dine søgeords placeringer.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Dette er en hurtig og simpel guide der viser dig, hvordan du kan finde gode potentielle søgeord til din virksomheds SEO-strategi.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Der findes flere forskellige måder at gribe backlinks- og søgeordsanalyser an på. Oftest afhænger det af de ressourcer og den tid man har til rådighed.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

En del personer ser søgemaskineoptimering (SEO) og indhold (content) som værende to forskellige og særskilte verdner.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Sidder du og skal påbegynde dit SEO-arbejde fra starten, måske for første gange endda, men er begrænset på tid? Så læs med her.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Har du nogensinde haft en påstand om, at din målgruppe ikke anvender Google? Hvis du kan svare ja til dette, så bør du læse med her. 

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vær sikker på at få flest mulige knoverteringer gennem retargeting ads på Facebook.

Strukturede data
Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags: IT

Har du nogle gange set stjerner, opskrifter, koncerter/datoer eller noget helt fjerde i søgeresultaterne? Dette er med stor sandsynlighed strukturerede data (Schema), som du har set.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Har du ikke opsat Call-tracking på din hjemmeside endnu? Så mister du muligvis værdifulde data, der kan gøre din markedsføring mere profitabel.

Martin Sølberg
Stifter og konsulent, Click In
Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her