Tags: IT
Skal du til at gennemgå din søgeordsanalyse, og følger du at der mangler noget?
Når mange går i gang med deres søgeordsanalyser, særligt hvis de er nye, vælger de oftest søgeord, der er relevante for deres forretning, som de gerne vil ranke på. Dette er selvfølgelig vigtigt, men der findes også uudnyttet muligheder at hente hos dine konkurrenter.
I dette indlæg vil jeg vise dig, hvordan du ved hjælp af et søgeord, kan finde konkurrenter og dermed finde uudnyttet søgeords potentialer hos dem.
I denne guide gør jeg brug af et digitalt værktøj ved navn SemRush til udførelsen af opgaven. Jeg påbegynder processen ved at logge ind i programmet og gå ind på menupunktet ’Keyword Overview’ ude i venstre side.
Herefter indtaster jeg et eller flere søgeord, som er relevante for min forretning. I dette hypotetiske tilfælde bruger jeg ordet stakit som eksempel.
Dernæst trykker jeg på knappen ’Analyze’, hvor et jeg får et overblik og data over det pågældende søgeord.
Jeg scroller her ned til afsnittet ’SERP Analysis’, hvor jeg får et overblik over konkurrenter på de første placeringer. Du kan her vælge filtre til andre placeringer, hvis du har andre præferencer.
Jeg gemmer her de konkurrenters URL’er, som jeg gerne vil undersøge for muligheder. Hvis du vil øge mulighederne for at finde uudnyttet søgeord, kan du vælge at blot tage deres hoved-domæne (f.eks. navn.dk).
Herefter finder jeg menupunktet ’Keyword Gap’, hvor jeg indtaster min hjemmeside og de konkurrenter, som jeg ønsker at undersøge.
Når jeg har udfyldt alle felter, klikker jeg på knappen ’Compare’.
Jeg vil igen få et overblik over hjemmesidernes søgeords overlapninger og muligheder. Herefter scroller jeg ned på siden på til afsnittet ’All keyword details for’.
I afsnittet finder jeg undermenupunktet ’Untapped’, hvor jeg herefter vil få fremvist en liste af uudnyttet søgeord.
Det er ikke altid at alle de fremviste søgeord er relevante for en, hvorfor det til tider kan være smart at lave filtrer ved at tilgå ’Advanced filter funktionen’.
Du kan i filtreringens funktion sætte forskellige krav til filtrene, hvilket kan være CPC, volume, konkurrence, indeholde et særligt ord med videre.
Du har i dette indlæg set, hvordan du kan finde uudnyttet søgeordsmuligheder hos dine konkurrenter, selvom du kun gør brug af et søgeord. Det er ikke altid at du er heldig at finde nogle relevante søgeord, hvorfor du kan prøve at indsætte andre konkurrenters hjemmesider, for at finde noget gemt guld.
Husk altid at analysere dine fundne søgeord ud fra de gængse parametre:
Du er ikke nødsaget til at bruge værktøjet for at finde konkurrenter, hvilket du kan gøre i Google, men det er et yderst effektivt værktøj, når det kommer til at finde uudnyttet søgeordsmuligheder.
God SEO-arbejde!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.