Det kan være en vigtig fordel at allerede have nogle søgeord i tankerne på forhånd, som er relevante for din forretning. De kan nemlig blive brugt til at finde andre søgeordsmuligheder. Jeg vil endvidere i guiden redegøre for nogle af de parametre, som du skal tage højde for, når du skal vælge dine søgeord.
Jeg starter med at logge ind på SemRush, hvor jeg derefter navigere hen til menupunktet ’Keyword Overview’ inde under ’Keyword Overview’ sektionen. Jeg indtaster her et søgeord ’rydning af dødsbo københavn’, hvor jeg her vælger land til Danmark og klikker på knappen ’Analyze’.
Jeg vil her få en oversigt over samtlige informationer og data på den søgte frase/søgeord. Du kan allerede her undersøge dit/dine udvalgte søgeord, inden du begynder at finde nogle nye.
Det kan anbefales at vælge søgeord ud fra følgende kriterier:
Keyword difficulty er en paramet SemRush bruger til at estimere sværhedsgraden af at ranke på det udvalgte søgeord. CPC kan anvends her som et supplerende faktor, der kan give en indikation på konkurrencen, hvis klik prisen er høj, kan det indikere at konkurrence også er høj.
En måde du kan gribe sagen an på, er først at finde alle søgeord som du finder relevant til din forretning eller projekt. Derefter kan du lave en analyse på dine valgte søgeord. Alternativt kan du lave din analyse, mens du undersøger.
I dette tilfælde er jeg interesseret i at finde relevante søgeord til min analyse. Jeg navigerer her til afsnittet ’Related keywords’, hvor jeg klikker på ’View all 37 keywords’.
Jeg vil her få en oversigt over søgeord, hvor jeg kan se % graden af hvor relateret de er til mit søgeord, volume, trend, KD% (konkurrencen), CPC-priser og eventuelle søgeords features (rich snippets mv.).
Konkurrencefaktoren (KD%) hos SemRush kan nogle gange være misvisende i forhold til andre værktøjer. Mén det kan anbefales at gå efter søgeord med 40-59%, hvis man starter ud som begynder, og 60-79%, hvis man har høj kvalitets indhold og gode backlinks - eller muligheder for at anskaffe disse.
Som en bonus kriterie til din analyse, vil jeg anbefale at du også undersøger søgeintentionen på dine udvalgte søgeord. Det er vigtigt at leve op til dine potentielle kunders søgninger, eksempelvis, nytter det ikke at dine kunder søger efter information på klima, hvor du her prøver at sælge dem ventilationssystemer. Det er derfor vigtigt at have søgeintention og kunderejsen in mente, når du vælger søgeord til din søgeordsanalyse.
God arbejdslyst!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.