Bloggen

Hurtig Guide: Find Backlinks ud fra søgeord

Tags:

Find backlins ud fra dine søgeord med SemRush

Jeg vil I denne guide vise dig, hvordan du med værktøjet SemRush, kan bruge dine udvalgte søgeord til at finde konkurrenters backlinks. Som en kort opsummering til dig, der er i tvivl over hvad søgeord og backlinks er, stater jeg denne guide ud med kort at redegøre for, hvad begge to elementer er.

Søgeord

Søgeord er ord og fraser som folk bruger som navigation til at finde noget bestemt, hvilket kan være din hjemmeside, viden eller en særlig ydelse. Når det kommer til ens forretning, handler det om at finde de rigtige ord og fraser, som man kan tilknytte ens hjemmeside og dens forskellige undersider.

Backlinks

På den anden side har vi ’backlinks’ som oftest omtales som ’links’, er en klikbar reference mellem to hjemmesider. Det er et fremhævet element (i en SEO-sammenhæng er det oftest noget fremhævet tekst), hvor hvis man klikker på denne, kommer man videre til en anden intern eller ekstern side.

Indenfor linkbuilding bruger man eksterne links til at opbygge ens hjemmesides ”autoritet” i Googles øjne. Det vil sige at man får en andens hjemmeside til at linke til ens egen, med det formål at ens egen hjemmeside kommer til at ligge højere i Googles søgeresultater.

Fremgangsmåde

  • Første skridt

Jeg starter med at gå ind på SemRush, hvor jeg går ind i ’Keyword Overview’ menupunktet inde under ’Keyword Research’. Herefter vælger jeg en af mine søgeord, samt hvilket jeg land jeg vil undersøge. I dette eksempel har jeg valgt kantineservice og Danmark.

Jeg klikker derefter på knappen ’Analyze’.

Jeg vil her følgende modtage en overbliksside af søgeordet, der indeholder samtlige data og informationer.

 

Jeg scroller her længere ned på siden, indtil jeg kommer til afsnittet ’SERP Analysis’. I dette afsnit vil du kunne se, hvilke konkurrerende hjemmesider der lige på de forskellige søgeresultater i Google. Du kan alt efter behov her vælge de første 1-10 resultater, 11-20 mv. I takt med at vi gerne vil ligge på første side af Google, går vi efter de 1-10 placeringer.

  • Næste skridt

Jeg noterer her alle de sider der ligger over min egen hjemmeside ned i et excel ark, word dokument eller noget tredje, som jeg kan bruge som et opslagsværk.

Herefter gå jeg ind i menupunktet ’Backlink Analytics’ inde under ’linkbuilding’ i menuen på venstre side. Jeg taster her en konkurrents hjemmesideadresse (link) ind i søgefeltet og klikker derefter på ’Check it’ knappen.

Ligesom før vil jeg få vist en overbliksside af konkurrentens backlink/linkprofil, der igen inkluderer forskellige relevante data og informationer.

Jeg klikker her ind på undermenupunktet ’referring domains’, hvor jeg vil kunne se hvilke andre hjemmesider der linker til konkurrentens hjemmeside. Jeg kan her undersøge konkurrentens linkprofil, samt se hvilke typer virksomheder og hjemmeisder der linker til vedkommende. Jeg kan her bruge disse informationer videre i min analyse, hvor jeg undersøger hver af konkurrenternes links, for at finde de muligheder der giver bedst mening.

Hvorfor referring domains og ikke backlinks?

Hvis du går ind på ’Backlinks’ menupunktet i stedet for 'Referring domains', vil du kunne se alle links på hjemmesiden, hvilket inkluderer både interne og eksterne. I vores tilfælde er vi kun interesseret i eksterne links, hvorfor vi går efter domæner, hvilket er unik og selvstændig hjemmeside.

Du kan i dette tilfælde også benytte dig af værktøjet ’Ahrefs’ til at undersøge linksene med. Ahrefs kan anbefales, hvis du på stående fod har de linsk du vil undersøge, herudover har Ahrefs nogle tilhørende funktioner som kan anbefales at udnersøge. Igen, der findes forskellige måder at gribe sagen an på, hvoraf metoden i denne guide er blot en af dem.

God SEO-arbejde!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:
IT

Søgeord er vigtige, når det kommer til din synlighed på nettet, men det er ikke altid lige nemt at finde uudnyttet muligheder.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:

Søgeord er en vigtig og fundamental del af SEO. Det har en alt afgørende betydning for din hjemmesides synlighed og dermed digitale indtjeningsmuligheder.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:

Arbejder du eller skal du til arbejde med SEO, er det vigtigt at have et overblik over dine søgeords placeringer.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Dette er en hurtig og simpel guide der viser dig, hvordan du kan finde gode potentielle søgeord til din virksomheds SEO-strategi.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:

En del personer ser søgemaskineoptimering (SEO) og indhold (content) som værende to forskellige og særskilte verdner.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Sidder du og skal påbegynde dit SEO-arbejde fra starten, måske for første gange endda, men er begrænset på tid? Så læs med her.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Har du nogensinde haft en påstand om, at din målgruppe ikke anvender Google? Hvis du kan svare ja til dette, så bør du læse med her. 

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Vær sikker på at få flest mulige knoverteringer gennem retargeting ads på Facebook.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:
IT

Har du nogle gange set stjerner, opskrifter, koncerter/datoer eller noget helt fjerde i søgeresultaterne? Dette er med stor sandsynlighed strukturerede data (Schema), som du har set.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:

Har du ikke opsat Call-tracking på din hjemmeside endnu? Så mister du muligvis værdifulde data, der kan gøre din markedsføring mere profitabel.

Martin Sølberg

Stifter og konsulent, Click In

Tags:

Google har siden Google Panda opdateringen i 2011 opfordret webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold fra deres indeks.

Stifter og konsulent, Click In

Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.