Tags:
Jeg vil I denne guide vise dig, hvordan du med værktøjet SemRush, kan bruge dine udvalgte søgeord til at finde konkurrenters backlinks. Som en kort opsummering til dig, der er i tvivl over hvad søgeord og backlinks er, stater jeg denne guide ud med kort at redegøre for, hvad begge to elementer er.
Søgeord
Søgeord er ord og fraser som folk bruger som navigation til at finde noget bestemt, hvilket kan være din hjemmeside, viden eller en særlig ydelse. Når det kommer til ens forretning, handler det om at finde de rigtige ord og fraser, som man kan tilknytte ens hjemmeside og dens forskellige undersider.
Backlinks
På den anden side har vi ’backlinks’ som oftest omtales som ’links’, er en klikbar reference mellem to hjemmesider. Det er et fremhævet element (i en SEO-sammenhæng er det oftest noget fremhævet tekst), hvor hvis man klikker på denne, kommer man videre til en anden intern eller ekstern side.
Indenfor linkbuilding bruger man eksterne links til at opbygge ens hjemmesides ”autoritet” i Googles øjne. Det vil sige at man får en andens hjemmeside til at linke til ens egen, med det formål at ens egen hjemmeside kommer til at ligge højere i Googles søgeresultater.
Jeg starter med at gå ind på SemRush, hvor jeg går ind i ’Keyword Overview’ menupunktet inde under ’Keyword Research’. Herefter vælger jeg en af mine søgeord, samt hvilket jeg land jeg vil undersøge. I dette eksempel har jeg valgt kantineservice og Danmark.
Jeg klikker derefter på knappen ’Analyze’.
Jeg vil her følgende modtage en overbliksside af søgeordet, der indeholder samtlige data og informationer.
Jeg scroller her længere ned på siden, indtil jeg kommer til afsnittet ’SERP Analysis’. I dette afsnit vil du kunne se, hvilke konkurrerende hjemmesider der lige på de forskellige søgeresultater i Google. Du kan alt efter behov her vælge de første 1-10 resultater, 11-20 mv. I takt med at vi gerne vil ligge på første side af Google, går vi efter de 1-10 placeringer.
Jeg noterer her alle de sider der ligger over min egen hjemmeside ned i et excel ark, word dokument eller noget tredje, som jeg kan bruge som et opslagsværk.
Herefter gå jeg ind i menupunktet ’Backlink Analytics’ inde under ’linkbuilding’ i menuen på venstre side. Jeg taster her en konkurrents hjemmesideadresse (link) ind i søgefeltet og klikker derefter på ’Check it’ knappen.
Ligesom før vil jeg få vist en overbliksside af konkurrentens backlink/linkprofil, der igen inkluderer forskellige relevante data og informationer.
Jeg klikker her ind på undermenupunktet ’referring domains’, hvor jeg vil kunne se hvilke andre hjemmesider der linker til konkurrentens hjemmeside. Jeg kan her undersøge konkurrentens linkprofil, samt se hvilke typer virksomheder og hjemmeisder der linker til vedkommende. Jeg kan her bruge disse informationer videre i min analyse, hvor jeg undersøger hver af konkurrenternes links, for at finde de muligheder der giver bedst mening.
Hvis du går ind på ’Backlinks’ menupunktet i stedet for 'Referring domains', vil du kunne se alle links på hjemmesiden, hvilket inkluderer både interne og eksterne. I vores tilfælde er vi kun interesseret i eksterne links, hvorfor vi går efter domæner, hvilket er unik og selvstændig hjemmeside.
Du kan i dette tilfælde også benytte dig af værktøjet ’Ahrefs’ til at undersøge linksene med. Ahrefs kan anbefales, hvis du på stående fod har de linsk du vil undersøge, herudover har Ahrefs nogle tilhørende funktioner som kan anbefales at udnersøge. Igen, der findes forskellige måder at gribe sagen an på, hvoraf metoden i denne guide er blot en af dem.
God SEO-arbejde!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.