Tags:
Google får konstant flere og flere sider i deres indeks. De har siden Google Panda opdateringen (2011) opfordret os webmastere til at fjerne redundant-/tyndt indhold i deres indeks.
Ved at tilføje No-Index på de rigtige undersider på din hjemmeside, kan du skabe mere værdi til dé sider, der skal rangere i Googles søgeresultater.
Herunder viser vi dig, hvordan du nemt kan finde og slette redundant indhold samt rette nogle af de mest almindelige fejl, som vi ser.
Redundant indhold beskrives bedst som tyndt indhold. Sider der ikke har konkret og brugbart indhold for søgemaskinerne – Det kan godt stadig være relevant for dine brugere.
Sådan finder du redundant indhold:
Den nemmeste måde at finde redundant indhold på, er ved at lave en analyse af dine nuværende indekseret sider.
Du indtaster blot dit hjemmesidenavn i Google med en site søgning site:ditdomæne.dk.
Nu får du alle de sider, Google har indekseret fra dit domæne.
Du skal blot gennemgå samtlige sider (start fra den sidste side) manuelt, og vurdere følgende.
Er der nok brugbart indhold (tekst) på denne side? Der skal være nok til, at søgemaskinerne mener det brugbart at have i deres indeks.
Herunder er de typiske fejl, som vi ser:
Sådan fjerner du redundant indhold:
I alt enkelhed, så fjernes redundant indhold ved at tilføje No-Index tags i sidens header sektion.
De fleste CMS systemer kan nemt tilføje dette for dig uden teknisk erfaring. Et korrekt No-Index ser teknisk således ud:
<meta name="robots" content="noindex, follow">
Det er vigtigt at du benytter noindex, follow og ikke nofollow, da du hermed kan risikere, at søgemaskinerne stopper crawlingen af resten af din hjemmeside.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.