Tags:
Sidder du og skal påbegynde at udarbejde noget nyt indhold til din hjemmeside, men mangler du inspiration til at finde søgeord, går dette indlæg ud til dig.
En søgeordsanalyse proces starter typisk med, at man skal finde relevante søgeord til ens forretning. Efter at man har fundet tilstrækkeligt nok med søgeord, påbegynder man analysen og sortering af dem. Analysen udarbejdes ud fra forskellige kriterier og faktorer såsom; søgeintention, konkurrence niveau, volume mv.
Det kan dog til tider være manuelt tungt at skulle finde søgeord. Ønsker du at spare lidt tid på at finde søgeord, kan du simpelt og hurtigt bruge automatiserende løsninger til at generere dem.
I dette indlæg gør jeg brug af en online løsning ved navn ’Keyword Shitter’. Værktøjet gør som navnet antyder, nemlig at ”skide” søgeord ud – eller mere formelt generer søgeord ud fra udvalgte ord, fraser og termer.
Jeg starter processen ved at gå på Google, hvor jeg indtaster ’Keyword shitter’ og klikker ind på keywordshitter.com. Jeg kommer her ind på en side med et meget simpelt og ikke særligt pænt udseende.
I eksemplet foroven indtaster jeg det søgeord (Lego Serious Play), som jeg gerne vil genere flere søgeord ud fra.
Værktøjet generer søgeord ud i et ”Broad match” format, men man kan ligesom i Google Ads vælge filtreringer til at præcisere genereringen af søgeord. Det er her muligt at indtaste negative søgeord, hvilket er ord som du ikke ønsker tilknyttet til din generering. Du kan også vælge ’positive’ ord dvs. ord som du gerne vil have tilknyttet eller brugt i genereringen. Til sidst kan du vælge om dine søgeord skal sendes til din mail eller ej.
Man behøver ikke at anvende filtre for at bruge værktøjet, men det kan dog varmt anbefales, hvis man skal gøre sit arbejde lettere.
Efter at have indtastet mit søgeord, klikker jeg på ’Hit Keywords!’ knappen, hvorefter værktøjet går i gang.
Værktøjet kan hurtige skyde et hav af søgeord afsted afhængigt af emnet og pågældende filtreringer. Du kan her klikke på ’Stop job’, for at afslutte arbejdet.
Du kan over tekstfeltet se antallet af søgeord, hvilket i ovenstående eksempel er 99, da jeg valgte at stoppe den der.
I tekstfeltet kan du scrolle rundt og se alle dine søgeord, hvor du kan kopiere dem ned i et Excel dokument og påbegynde sortering og analysen af dem.
Det skal nævnes at der er fordele og ulemper ved dette værktøj. Den store ulempe kan være de mange irrelevante søgeord værktøjet genererer. Hertil at hurtigt kan få hænder "beskidte i møg", da det kan tage lang tid at gå alle søgeordene igennem. Fordelen er til gengæld at du kan få et hav af søgeord ved hjælp af et klik og et par filtreringer.
Dette værktøj er blot en løsning til problemet, der findes en del andre som kan være mere sofistikeret eller præcise.
God SEO-arbejdslyst!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.