Hvis du har arbejdet med online markedsføring gennem noget tid, er du naturligvis ved at have dannet dig et overblik over de forskellige kanaler, hvordan de fungerer og kan anvendes bedst muligt. I denne artikel vil jeg gennemgå en meget konkret funktion på en af de absolut største og vigtigste markedsføringskanaler for mange virksomheder, nemlig Facebook.
Mange er efterhånden klar over de mange muligheder og fordele, der er ved at anvende Facebooks målretnings- og annonceværktøjer til at promovere sin virksomhed og/eller sine ydelser og produkter. Facebook sidder på enorme mængder af den mest værdifulde ressource i verden – nemlig data. Data er det, vi som annoncører, skal bruge for at kunne ramme vores målgrupper gennem præcis, relevant og målrettet annoncering. Det er disse data, vi forsøger at optimere mod og efter, når vi arbejder med Facebook markedsføring.
Der er skrevet mange lange og omfattende både bøger og artikler om Facebookannoncering og de mange grene inden for dette. Facebook er et ufatteligt effektivt medie til både interesse- og adfærdsbaseret annoncemålretning samt datadreven målretning. Derudover anvender Facebook, i modsætning til Google, en people-based sporing. Google anvender cookie-based sporing, som gør, at vi ikke kan følge den enkelte person på tværs af platforme og enheder, men det kan vi med people-based sporing, hvilket giver os som annoncører nogle ufatteligt effektive og kraftige værktøjer til at øge vores salg/konverteringer gennem Facebook.
Og det er netop denne form for sporing, der tages i brug, når vi skal opsætte vores retargeting annoncer. Hvis ikke du kender til udtrykket, så er retargeting betegnelsen for annoncer, der målrettes mod personer, som allerede har vist interesse for din virksomhed. Det vil altså sige fok, der har besøgt din hjemmeside, interageret med dine sociale platforme eller set dine produkter.
Et meget konkret eksempel på, hvordan virksomheder anvender retargeting på Facebook, er webshops, som kører det, der hedder dynamiske produkt kataloger. Dette indebærer, at webshoppen viser brugerne netop de produkter, som vedkommende har udvist interesse for på siden. Det vil altså sige, at hvis en kunde havde kigget på et produkt (altså udvist en interesse) men så ikke købt det, vil vedkommende det næste stykke tid få netop disse produkter vist i deres Facebook feed, hvilket er en fantastisk måde at samle op på potentielle kunder.
Og det er lige præcis dét, retargeting kan. Det er meget få produkter, hvor første punkt på købsrejsen, fører til et køb. Kunder skal passes og plejes indtil de er klar til at købe.
Mange tænker ofte, at retargeting på Facebook har sine primære fordele for B2C virksomheder som den klassiske webshop. Og naturligvis er virksomheder som disse de mest nærliggende og relaterbare eksempler for mange. Men er retargeting på Facebook så også relevant i B2B-regi? Bestemt! Og det er faktisk ikke bare relevant, men essentielt at have sat op ifølge mange.
Hvis du tænker over det sådan her: du leder efter en, der kan stå for din bogføring i København til din virksomhed, hvilket ikke kan kategoriseres som et såkaldt ”impulskøb”. Det er en længere købsrejse og proces, hvor du starter med at researche og informationssøge omkring de forskellige udbydere. Lad os sige, du kigger på tre forskellige virksomheder, der tilbyde denne ydelse, og du stadig ikke har truffet en beslutning. Den ene af dem har opsat et retargeting-flow, som du kommer ind i, og de andre har ikke opsat nogle former for retargeting. Det vil altså sige, mens den ene af de tre virksomheder, du har kigget på, gentagende gange det næste stykke tid minder dig om deres eksistens, og de andre ikke gør det, så er det nok meget logisk, hvem der vil være ’top-of-mind’ når den endelige beslutning skal tages.
Så for at opsummere på, om retargeting på Facebook har nogen relevans for B2B virksomheder, så er svaret et entydigt og rungende JA. Jo hurtigere du får opsat det for din virksomhed, hvad end det er en B2B eller en B2C virksomhed, så er der ingen tvivl om, at der ligger et stort potentiale for at samle op på ellers potentielt tabte konverteringer.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.