Tags:
I dette indlæg vil jeg kort vise dig, hvordan du hurtigt og nemt kan finde både dine egne og konkurrenter søgeordsplaceringer ved hjælp af SEO-værktøjet Ahrefs.
Sidder du allerede og arbejder med SEO, er du nok bekendt med vigtigheden af at tracke og følge op sine søgeord. Har du mange søgeord som du skal holde øje med, kan det være meget tungt at bevare overblikket manuelt.
Det kan nemlig tage meget tid og bruge mange kræfter, hvis du hver gang og løbende skal gå ind på Google og tjekke op på dine udvalgte søgeord.
Jeg starter med at logge ind på Ahrefs, hvor jeg indtaster den pågældende side. Det skal her nævnes, at du kan tage hele hjemmesiden eller indtaste en særlig underside i stedet for, som du ønsker at undersøge.
Herefter navigerer jeg hen til menupunktet ’Organic search’, hvor jeg vælger undermenupunktet ’Organic keywords’.
Jeg vil her få en oversigt over alle de søgeord, som min hjemmeside ranker på. I samme vindue vil jeg kunne se de enkelte søgeords volume, CPC, trafik, SERP features og KD. Søgeordene er vist på venstre side og de tilknyttet oplysninger på højre side.
Jeg finder her min søgeordsplaceringer (Position) og deres udvikling ude til højre for punktet ’Traffic’. Her vil jeg yderligere se, hvilken en af mine undersider, der ranker på det pågældende søgeord.
Står du i den situation, hvor du har udarbejdet noget indholdsproduktion med henblik på at ranke på et udvalgt søgeord, kan du gå op i filtreringsmenuen for oven og skrive det ind i punktet ’Include’. Herefter, skal du trykke på enter for at filtrere.
I dette hypotetiske tilfælde, ville jeg se om min nye tekst om Azure konsulent var begyndt at ranke. I dette tilfælde var min tekst ikke blevet indekseret i Google’s søgeresultater, hvilekt kan skyldes ens sides crawl budget og lignende faktorer.
Da Ahrefs ikke er Googles egen værktøj, er det vigtigt at tage in mente at der kan gå lidt før, at dine søgeord finder plads i Ahrefs registrering. Om end ikke andet, er det meget hurtig og nemt at bruge Ahrefs til at tjekke op på sine søgeplaceringer.
God SEO-arbejde!
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.