Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Gennem de sidste årtier er digital markedsføring blevet en af de største og mest effektive grene inden for den store verden af marketing. I takt med søgemaskinernes store fremgang samt fødslen af sociale medier, som vi kender dem i dag, blev vores hverdag automatisk mere og mere digital. Og selvom vi er kommet ufatteligt langt inden for søgemaskiner og digital marketing, hvordan ser fremtiden så ud? Har vi set storhedstiden for disse kanaler, eller har vi stadig det bedste i vente?
Mulighederne fortsætter
Der skal ingen tvivl herske om, at søgemaskiner og sociale medier er kommet for at blive. Det behov, som de hver især dækker for os mennesker, er blevet så integreret en del af vores hverdag, at det er nærmest umuligt at forestille sig et liv uden dem. Så alt dyder på, at de mange muligheder gennem digital markedsføring i søgemaskinerne og på sociale medier fortsat vil være store, uagtet om du er en B2C webshop, der sælger børnetøj eller et B2B IT firma. Men til gengæld er der også noget, som tyder på, at det ikke bliver helt ligeså nemt at gå til.
De problemer, som søgemaskinerne og de sociale medier står overfor i dag, er noget anderledes end de problemer, de stod overfor tilbage i begyndelsen af deres eksistens. I dag har både Google og Facebook en gennemarbejdet og top-tunet platform, som i stor udstrækning er bedre end, hvad man havde turde håbe på. Problemet med de udfordringer, som for eksempel Google og Facebook står overfor i dag er, at der kontinuerligt bliver lavet strammere og strammere lovgivning omkring databeskyttelse, brugeroplevelser og overvågning af brugere. Og dét er (og kan blive) et stort problem for tech-giganterne
Strammere lovgivning kan gøre markedsføring sværere
Hvad tjener Facebook og Google egentlig deres milliarder på? Naturligvis annoncering, men for at være endnu mere konkret, så er det faktisk data. Fordi uden den data, som de har på deres brugere og samler om deres brugere, ville deres annoncering på ingen måde være ligeså effektivt. Derfor kan og vil den strammere lovgivning omkring beskyttelse af data naturligvis også ramme virksomheder som Google og Facebook. Men det betyder slet ikke, at platforme som disse er ligegyldige i fremtiden. Slet ikke faktisk.
Det er meget svært at ændre på noget, som er så integreret en del af vores hverdag. Google og Facebook har begge formået at skabe en platform, et produkt, som udfylder vigtige behov i vores hverdag, som vi har svært ved at finde et alternativ til. Derfor er det helt sikkert, at fremtiden inden for digital markedsføring stadig vil indebære Google og Facebook. Med stor sandsynlighed vil måden annoncører anvender platformene på ændre sig, men værdien vil med stor sandsynlighed stadig være tilgængelig for annoncørerne, og derfor vil de også fortsætte med at anvende platformene.
Stifter og konsulent, Click In
Martin Sølberg er stifter og konsulent af det digitale konsulenthus Click in, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at øge deres tilstedeværelse og salg gennem de digitale platforme. Dagligt står han for eksekveringen af kundernes SEO, Google Ads og E-mail markedsføring, men bureauet arbejder på tværs af alle kanaler for at sikre en fuld løsning til alle kunder. På bloggen vil Martin primært skrive om sine tre eksekveringsområder som er SEO, Google Ads og E-mail markedsføring.