Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering.
Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.
Et vigtigt element i at øge sine konverteringsrate er det såkaldte Social proof. Begrebet ”Social Proof” stammer fra adfærdspsykologien og oversættes til dansk som ”socialt bevis”. Det er et effektivt element i markedsføring, idet mennesker gør som andre for at tilpasse sig en adfærd der er socialt acceptabelt, det vil sige en flokmentalitet.
Her får du 3 gode tips der får dit indhold til at konvertere bedre med social proof.
Enhver handel er forbundet med tillid, køberen skal stole på at sælgeren leverer den forventede vare. Det har man mulighed for at vise via bedømmelser fra andre online. F.eks. på Facebook, Google og tjenester såsom Trustpilot.
Hvis du betaler for Trustpilot, har du adgang til at designe og udvælge de bedømmelser du gerne vil vise frem, og bruge specielle udtalelser i dit indhold.
En anden god måde at anvende social proof på, til at øge salget, er via video. Har kan man filme sine kunder og lade dem fortælle om deres oplevelse af produkterne eller serviceydelsen. Det øger troværdigheden når man kan se ”et levende menneske” på film, fortælle i detaljer og ikke blot skal læse et par linjers skrift.
Et godt eksempel på dette er hjemmesiden Astion Pharma der sælger produkter til folk med eksem. Hvor vi helt fra start, har lagt et stort fokus på Social Proff, blandt andet med vores videoer.
Her fortæller helt almindelige mennesker om deres liv med eksem, og hvordan produkterne har gjort en forskel i deres liv. Disse korte videoer på 1-2 minutters længde bliver brugt i guides til behandling af eksem og i annonceringen.
Influencer marketing er det helt store buzzword - og med god grund. Det er endnu et element fra social proof, hvor andre mere eller mindre kendte benytter deres online indflydelse, til at promovere et produkt eller ydelse for deres følgere.
Når en anerkendt person taler godt om dit produkt, så vil denne persons anerkendelse smitte af på produktet.
Man bruger dermed influencers til at skabe en mere autentisk og troværdig fortælling om sine produkter. Det virker mere troværdigt når anbefalinger af produkter kommer fra andre end virksomheden selv.
Bruger man influencers i sin markedsføring, så er det en god idé ikke kun at nøjes med et opslag på vedkommendes egen social media profil. Men også at bruge videoen i sin egen annoncering. Dermed når opslaget længere ud, og får et større reach, end blot influencerens egen følgerskare.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.